Proffshovisar om detta?

Sv: Proffshovisar om detta?

En intressant länk till pågående (vetenskapliga) studier vid Auburn University College of Veterinarian Medicine, hur "naturlig hovvård" kan påverka vid fång. Man undersöker även, till viss del, hur det kan påverka andra hovproblem. Pete Ramey är inblandad i det hela.

http://www.hoofrehab.com/AuburnUvetschool.htm

Åsikter?

Verkar vara ett vårdsamt sätt dom hanterar hästarna, fast kanske inte..

Naturlig hovvård brukar ju leda till att hästarna ligger ner.:angel: Fast inte med benen fastbundna med kedja och båtrep.:confused:

Allvarligt,, jag avvaktar tills resultatet av denna pågående (vetenskapliga?) studien är avslutat och senare leder till forsknings resultat.

En sak jag reagerade på är att dom verkar ha tagit del av "traditionell" forsknings resultat med tanke på hur dom "bygger upp" och stabeliserar hovens bakre del från hovens bredaste del ända bak till traktvinkeln med "mekaniskt" understöd även för strålen.

Varför gör dom det??? Har dom kommit fram till att hovbenet inte är "fastsatt" i hovkapseln och att djupa böjsenans ökade drag i överrullnings fasen minskar senans drag i belastningsfasen om hovens bakre del får ett "mekaniskt" stöd.

Tror mest de håller undan benet bara, "a sedated horse with a neurological disorder" står där precis ovanför några av bilderna :).

Förklara gärna närmre vad du menar med att de bygger upp? :laugh:

Tror mest de håller undan benet bara, "a sedated horse with a neurological disorder" står där precis ovanför några av bilderna :).

Förklara gärna närmre vad du menar med att de bygger upp? :laugh:

Det ser du väl själv på bild 5 och 6.

Bilderna nedanför är ju rent brutal hästhantering.. Har aldrig varit med om att en häst måste drogas så hårt att den både fälls och kättjas..

Är det en vildhäst??? Nä kan det inte vara för det skriver dom som är för naturlig hästhållning att inga äkta villhästar kan få fång.

Jag fortsätter, mamma (Robbansmatte) är upptagen :p.

Vilka ögon du har! Av vad jag har förstått bygger de inte upp, utan ser bara till att strålen får lite (mark)kontakt så att den blir stimulerad och därför lättare växer till sig.

Kan inte hästen stå på tre ben under en längre period får man väl göra så... sen kan man säkert diskutera hur smart det är att hålla liv i en häst med ett så pass stort neurologiskt problem, men vi har ju inte bakgrundsstoryn... fast det hade kunnat vara intressant :crazy: (ser det inte mer ut som en grimskaft?)

//smygerivassen

Om jag skulle greja med fötterna på en "sedated horse with a neurological disorder" skulle jag nog också vidta vissa säkerhetsåtgärder... minst någon som håller undan övriga fötter :cool:

Jag ser inte heller vad de bygger upp, kan du inte förklara bättre?

Senast ändrad:

Efter att ha läst filen som det hänvisas till drar jag slutsatsen att man vill ta bort hästens vikt från hovväggarna för att inte ge djupa böjsenan något att "dra loss hovbenet från". Om hästens vikt vilar på hovväggarna fortsätter ju hovväggarna att bändas loss och påfrestningen på lamellerna fortsätter.

När man verkar bort hovväggarna (utom i trakterna) hamnar hela hästens vikt på sulan, som inte tål belastning. För att avlasta sulan har man använt diverse stötdämpande material och även Easy Boots som limmas fast. I de fall där sulan varit penetrerad/missformad av hovbenet har materialet tagits bort i en "lucka" just där för att inte orsaka tryck på sulan. Hästarna har sedan varit delvis smärtlindrade, gått på mjukt underlag och stått på diet. Samtliga hästar i studien har varit överviktiga när behandlingen påbörjades samt haft tydliga fångsymptom i minst 2 veckor före. När de kommit ner på 1-gradig hälta har de motionerats förutsatt att hovarna uppfyllt andra kriterier också, först vid hand och sedan uppsuttet. Hovarna har behandlats på samma sätt tills ny hovvägg med förbindelse med hovbenet vuxit ner hela vägen, hästarna har alltså motionerats med tryckavlastade hovar. Verkningsintrevaller 3 veckor tror jag det stod någonstans.

Samtliga hästar blev ohalta efter behandlingen, även de med så stor rotation att de normalt sett skulle bedömts som troligtvis bortom återställan. Ingen av dem hade haft något återfall när rapporten skrevs. Ytterligare 3 hästar har behandlats på samma sätt och återställts men finns inte med i rapporten eftersom man inte fått några röntgenbilder att jämföra med efter behandlingen. 4 hästar ingick i studien varav de två vars bilder visats fick sulpåverkan av hovbenet och när rapporten skrevs sökte man efter fler att studera. På ett ställe står att man gjorde någon typ av undersökning efter ägarens medgivande om acceptans av ökade kostnader, så jag gissar att bristen på hästar kan bero på att ägarna var tvungna att betala hela behandlingen, som troligtvis betraktats som experimentell. Jag uppfattar det som att den värsta av hästarna också utvecklade en mindre skelettskada på hovbenet men jag är inte riktigt säker på vart. Hovbensspetsen trodde jag men jag kan inte se någon deformation. Annars var den typen av skador exkluderande, ingen häst med deformation initialt behandlades av teamet.

Efter att ha läst filen som det hänvisas till drar jag slutsatsen att man vill ta bort hästens vikt från hovväggarna för att inte ge djupa böjsenan något att "dra loss hovbenet från". Om hästens vikt vilar på hovväggarna fortsätter ju hovväggarna att bändas loss och påfrestningen på lamellerna fortsätter.

När man verkar bort hovväggarna (utom i trakterna) hamnar hela hästens vikt på sulan, som inte tål belastning.

Djupa böjsenan fäster väl in under hovbenet i hovbenets bakre del (traktdel) Den löper väl in i hovbenet över strålen/elastiska putan men under strålbenet och strålbensbörsan. Ju mindre understöd traktdelen får i belastningsfasen och främst ju mer motstånd (sträckning) djupa böjsenan utsätts för i överrullningsfasen ju mer påfrestar djupa böjsenan hovbenets rörelse i hornkapseln eller???

Djupa böjsenan fäster väl in under hovbenet i hovbenets bakre del (traktdel) Den löper väl in i hovbenet över strålen/elastiska putan men under strålbenet och strålbensbörsan. Ju mindre understöd traktdelen får i belastningsfasen och främst ju mer motstånd (sträckning) djupa böjsenan utsätts för i överrullningsfasen ju mer påfrestar djupa böjsenan hovbenets rörelse i hornkapseln eller???

Jaa?? Förstår inte vart du vill komma?

Motståndet i det här fallet är de konkava hovväggarna som alltså verkas ner för att inte försena överrullningen och öka djupa böjsenans kraft på hovbenet.

Är du inte överens med dem eller är det min översättning du invänder mot?

Får en icke-hovis också svara?

Vilken imponerande studie, både resultatsmässigt och vetenskapligt sett. Hoppas på att de kan "skrapa ihop" fler hästar, för ju fler hästar desto intressantare blir resultaten. Men som en pilotstudie är det föredömligt, och jag hoppas verkligen på en fortsättning!

Allvarligt,, jag avvaktar tills resultatet av denna pågående (vetenskapliga?) studien är avslutat och senare leder till forsknings resultat.

Jag ser det som att det utfört en pilotstudie. Det gör man oftast inom forskningen när man vill i en mindre skala undersöka om det kan finnas belägg för det man tror man kan hitta. Är resultaten av pilotstudien intressanta nog (och det är de väl här?) går man vidare och utför en fullskalig studie.

Vilken samanfattning :eek:, helt plötsligt smälte inte min hjärna av för mycket info :angel:. Tackar mycket!

Blev inte riktigt klok på vad du tycker om studien. Har du en rent personlig åsikt?

Mvh smygerivassen

Visst får du svara :D.

Hoppas verkligen också att de får ihop fler hästar och att det i slutänden blir en jättestudie! Och gärna med fler hovåkommer. Tänker fortsätta hålla koll på hemsidan, där kommer säkerligen uppdateringar.

smyggerivassen :banana:

Jag är helt övertygad om att det fungerar och jag tror att det fungerar på vilket fall som helst om man bara klarar att häva själva anfallet. Ingen verkning i världen klarar att häva ett fånganfall som är foderrelaterat.

Jag är dock ännu mer övertygad om att utan absolut sulavlastning har du förstört hästen bortom all räddning, och denna sulavlastning måste klaras av 24/7 i flera månader. Det krävs alltså riktigt professionell behandling och det går inte för sig att tappa sulorna och inte få tag på hovslagare på en vecka. Jag tror ärligt talat inte att många har de resurser som behövs för att ta sin häst genom en sådan rehabilitering vare sig i fråga om tid, förutsättningar eller eknomi. Jag tror att fångverkningen à la OL är helt korrekt (Pete Ramey är ju upphovsman till den) men hans falang har inte alls tagit till sig sulavlastningen och utan att avlasta sulan orsakar du hästen belastningsfång/sulläderinflammation/stengallor och att bota fång med en ny inflammation är inte rätt väg att gå...

Tycker jag har läst mycket vettigt som Pete har varit involverad i på nätet, sedan bör man nog ha hela hans erfarenhet för att verkligen ge sig på att göra det han gör.

Jag är inte hovslagare, ska väl tilläggas, men har en bra tappskokurs i grunden och har läst och funderat mycket. Har skott och verkat mina egna hästar i mer än 15 år även om jag fortfarande anser spikningen vara ett nödvändigt ont (för mig mer än för hästen) och därför har hovarna barfota i den mån det går. Tyvärr, eftersom jag tycker skon möjliggör korrigeringar på ett helt annat sätt än barfotagång gör. Men bra hovslagare växer inte på träd här och jag har tröttnat på att prova nya...

Pete Ramey har i många år återställt fånghästar. Han köpte in fånghästar från slakterierna och återställde dem, och hade dem i sin turridningsverksamhet så småningom. Fantastiskt arbete. Se gärna hans filmer om hovvård.

Jag återställde min häst efter fång med hjälp av mycket som jag läst från Pete, samt gott samarbeter med veterinärer. Jag skyddade sulan med paddade boots.
Hans metod fungerar. Det finns mycket intressanta artiklar på hemsidan www.hoofrehab.com

Även Bowker som forskar på fång på Michigan state university håller på att starta upp ett rehabiliteringsstall med barfota hovvård.

Barfota hästar med korrekt regelbunden verkning läker bättre!

Jag kan hålla med om att det ibland brister i upplysningen här i Sverige, om att hovar kan behöva skydd i form av boots särskillt under en rehabilitering som fång.
Pete framhåller bootsens hjälp till friska hovar som nödvändig.

Senast ändrad:

KL

Bara för att förtydliga min åsikt. Jag bryr mig ingenstans om det är barfota eller sjukbeslag som fungerar bäst vid fång - mina står just nu med tåöppna heartbarskor - men jag önskar av hela mitt hjärta att man ska hitta en riktigt bra metod med vilken man kan återställa i stort sett 100% av alla fånghästar. Hur den sedan utförs, "traditionellt" eller mer "nymodigt", det är helt oviktigt för mig. Det finns inget som gör mig gladare än att läsa om studier som utförs med eftertanke och på ett metodiskt och vetenskapligt sätt.

Sjukdomen fång innefattar en viss del fakta, men fruktansvärt mycket åsikter och myter. Ju mer man läser och lär sig, ju mindre vet man... Det är jobbigt att läsa i fånghästtråden hur många olika synpunkter veterinärer och hovslagare har. En del ordinerar boxvila i flera månader, en del ordinerar utevistelse relativt snabbt. En del rekommenderar en viss sorts sjukbeslag, andra tycker barfota är bäst, etc etc etc.

Liknande trådar

Dressyr Dressyrens framtid kanske hänger på att det finns människor som är beredda att forska och publicera. All forskning är inte av Gud, den...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka