Professional's Choice benskydd

I

incognito

Jag undrar lite över vad ni har för erfarenhet av Professional's Choice benskydd. Tänkte mest på smb elite skydden.

Skyddar och stödjer de verkligen så bra som det påstås?

Såg att det fanns att köpa ett value pack med både fram och bakskydd. Det jag mest blev fundersam över är då om fram och bakskydden är i samma storlek eller om bakskydden är anpassade i längd för att sitta på bakbenen.

Jag hade tänkt använda dessa på min häst vid dressyrarbete för att slippa linda. Ger de samma stöd som lindorna eller är det samma dåliga stöd som kopiorna i enbart neopren?

Är skydden värda pengarna? Hållbara även i kardborrbanden? Vad har ni för erfarenhet? lägg gärna in bilder på hur de sitter i verkligheten på hästens ben.

Sv: Professional's Choice benskydd

Jag kopte ett par smb "Profesional Choice" boots for ca 13 ar sedan da min häst lyckades fa en gaffelbands skada pa ett bakben i hagen. De var dyra redan da men mycket bra. Hästen fick ha dem pa sig i hagen till att borja med när hon släpptes ut och sedan när hon reds använde jag dem (pa bakbenen) dagligen. Tvättade dem i tvättmaskinen (lag temp) och velcron har hallit bra. Kopte dessutom ett par overtrampsskydd av samma märke som jag sedan använde vid hopptävlingar. En granne till mig som tränar kapplopningshästar (steeplechase+hurdles ca 40 stycken) använder P C benskydd till alla sina hästar dagligen.
Själv har jag ocksa använt P C rygg support när jag lyfter tunga saker eller gräver i trädgarden. Det kostade £50 for 14 ar sedan men har varit värt det. Det har blivit tvättat manga ganger i lag temperatur borjar se slitet ut nu sa jag ska faktiskt kopa ett nytt efter som det är sa bra. Har inte sett nagra kopior av dessa produkter som verkar lika välgjorda.

Puttar tråden då jag är inne på att köpa skydden... men de är ju inte direkt billiga!

Bättre och mer prisvärda skydd får du leta länge efter.

MEN. Dom passade inte min häst med grova ben. (smb elite, dom som är figursydda). Min erfarenhet säger att de passar hästar med lite nättare ben. Min connemara hade för grova, det figursydda hamnade helt åt helv.... på min hästs ben.

Och annan storlek hade inte fungerat på höjden.

Dock den äldre icke figursydda modellen sitter som en smäck på min häst.

Och kardborren är det sista som släpper på dessa skydd! :)

Jag har Elite fyrback till min arabvallack stl S. De sitter jättebra och har haft dom i två år nu. Fram och bakbensskydden är inte likadana utan de är längre på bakbenskydden. Tycker inte priset är farligt mot vad man får för pengarna.

Jag har hört vissa klaga på att de släpper in grus.

Och tydligen ska Pegasus Airboots vara bättre, men det kanske varierar.
De är dessutom billigare.

Senast ändrad:

Pegasusen är inte lika hållbara tycker jag.Men rätt snygga :)

Jag köpte PC SMB Elite till min förra häst eftersom hon hade lite skadeproblem och behövde lite mer stöd till sina ben, doms att dock skitdåligt på henne, gled ner (hade kanske en för stor storlek till hennes näta små ben)
På min nya polle sitter som mycket bättre och nu kan jag känna att jag är nöjd med dom.
Om du köper storlek L så är bakskydden större, dom motsvarar XL framskydd enligt måttabalen har jag för mig.

jag använder mina mest för att ge värme eller om hästen har ett sår eller svullnad som jag vill få ner och vanliga skydd kanske skaver på.
Igår hade min häst fått en svullnad efter ett år så jag satte på PC-skydden, skrittade ut och när jag kom tillbaka en halvtimme senare hade svullnaden nästan helt försvunnit.
Sen om dom ger stöd vet jag inte riktigt, men jag är sån som inte riktigt tror att lindor ger stöd till en 500kg häst heller så. Men PC är snygga och är ju lite säkrare än lindor på såsätt att dom inte går upp. Kardborren sitter som berget och efter vad jag har hört så slits dom inte ut direkt.

Sen är dom ju faktiskt rätt prisvärda. De flesta märkesskydden på marknaden kostar ju över 1000 kr för fram och lite mindre för bak. PC kostar väl runt 1700 för båda eller något.

Sen kan jag tilläga att mest nöjd är jag med bootsen faktiskt, dom sitter helt kanon.

Highridge hounds and horses.

Men jag tycker ändå man ska kika lite på pegasus bootsen.
Googla på bägge. Det finns många pro choice användere därute som gått över till pegasus pga att de inte släpper in sand osv, har bra passform även på min hästs tjocka ben, samt på förra hästens smalare ben.
De kostar dessutom bara drygt 500kr paret :D

Jag hittade inte med bellboots hm.... nu såg jag att det stod att det ingick... blindstyre är jag!

Allt handlar ju om hur ens hästs ben ser ut, min dam har mkt smala ben, och small lär vara storleken för henne... får väl se om de passar eller inte.

Den andra du rekomenderade hittade jag inte alls, bara på engelska...

Tackar så mkt... hm de fanns inte i rätt färg! Så det blir nog PC iaf!

Båda mina araber passar Small ypperligt på så jag skulle sattsa på den storleken. Annars har dom en måtttabell om du är osäker. Vilken färg är du ute efter? Själv har jag bruna men är lite småsugna på turkosa.

Lila såklart!!!!

Mina tävlingsfärger är ju lila och silver.

Lär få köpa blå till Fille när han blir så stor.

Det finns en mätmall. Jag mätte min arabval men gick tyvärr ändå på säljarens råd att ta S till en arab. Så det var till att byta till M.
Här provar han S. De går precis kant i kant ihop på sidan. Fick inte runt den undre så som man ska så den går fram på framsidan.
ProfChoice2.jpg

Ursäkta de smutsiga benen, givetvis var hästen ren under skydden.

Jag förstår varför du vill ha lila ;)
Simlangsritten2008_30.jpg

// Linda

*kl*

Min fblherre hade dem i L, och hade besvär med skydd åt honom annars, men de satt som en smäck. Jag hade btw SMB Elite.

Jag var supernöjd med dem, och ponnyskrutt kommer få en egen uppsättning röda sen. Så även jag ställer mig bakom rekommendationskören som säger köp!

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, så det får bli här då det är dressyr jag tränar. Min häst trampar igenom ganska...
Svar
14
· Visningar
3 180
Senast: Jozelle
·
C
Utrustning Ni som har dessa benskydd....vad tycker ni om dom? Ger dom ett bra stöd runt kotan & benet??...eller skyddar dom bara benen från slag...
2
Svar
25
· Visningar
3 811
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar