Silver Girl

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet av Proequo? Bra? Dåligt? Onödigt?

Min häst har haft besvär med mugg/rasp på ett bakben sedan före jul. Jag börjar nu tröttna på detta och när det åter började bli värre så hade jag en veterinär som tittade i fredags. Han gav laserbehandling och rekommenderade fodertillskott i form av Proequo för att dålig tarmbalans tydligen kan göra hästen mer mottaglig för mugg.

Jag har aldrig hört talas om detta och vill inte köpa det helt "blint". Jag googlat och hittar bara Proequos egna sidor som förstås är positiva. Vad jag inte hittar är hur mycket man ska ge och vad det kostar. Någonstans stod det att det inte ger större effekt att ge mer än två kilo och att det såldes i 5-kilosförpackningar.
Ska man ge upp till 2 kilo om dagen? Som tillskott? Vet någon vad det kostar (ungerfär)?

Har sökt i både foder och hästvårdsforumen utan att hitta någon bra länk, så tacksam för svar.

Sv: Proequo?

Har inte hört någonting om Proequo i samband med mugg men sist jag såg det var det inte i kilo utan i liter. Det finns i pappkartonger ungefär som en vinbox. En kur mot störd mag- och tarmbalans som hästen i vårt stall fick var på tio dagar. Det gick åt två kartonger och kostade cirka femhundra ihop har jag för mig.

Om veterinären inte kunde ställa en bättre diagnos än "mugg/rasp" tycker jag att du borde söka dig till en annan vet. Hudproblem på benen kan bero på infektion med bakterier, ringorm, allergi, parasiter, autoimmuna problem etc. etc.. och alla dessa åkommor ska behandlas på sitt sätt. Veterinären borde göra ett skapprov för att ta reda på vad orsaken är och sedan behandla den.

Har inga erfarenheter av Proequon för det problemet du har, men gav min häst proequo pga att hon var lös i magen för ett tag sen.
Köpte den i 3-literförpackning, gav ca 3 dl om dagen.. kostade 298 kr. Magen blev mycket bättre, men inte helt bra. Telefonkontakt med veterinär rekommenderade dock att ge proequon i minst 1 månad för att få full effekt, jag frågade då även om att ge jäst istället, och fick svaret att det är ju en gammal beprövad metod för dålig mage, fungerar på vissa, vissa inte... så nu ger vi 2 st paket jäst om dagen istället (ekonomiskt bättre) och det fungerar ungefär som med proequon...
Tycker proequon var lite bökig att hantera.. kladdig, svår att mäta upp... fastnar i foderhinken. Vi blandade med betfor, men det var aldrig några problem att få det i henne. Det är det inte heller med jästen, den lägger vi i pelletsen och hon äter den glatt =)

Jag har bara toppenerfarenheter av det! Ger det i perioder vid stress/tävling eller dåliga magar samt vid mugg, har alltid haft bra effekt på dåliga/stressade magar.

Men vid mkt mugg så tar jag alltid prover samt sätter in adekvat veterinär medicinsk behandling efter att jag provat de vanligaste huskurerna.

Har inga erfarenheter av Proequon för det problemet du har, men gav min häst proequo pga att hon var lös i magen för ett tag sen.
Köpte den i 3-literförpackning, gav ca 3 dl om dagen.. kostade 298 kr. Magen blev mycket bättre, men inte helt bra. Telefonkontakt med veterinär rekommenderade dock att ge proequon i minst 1 månad för att få full effekt, jag frågade då även om att ge jäst istället, och fick svaret att det är ju en gammal beprövad metod för dålig mage, fungerar på vissa, vissa inte... så nu ger vi 2 st paket jäst om dagen istället (ekonomiskt bättre) och det fungerar ungefär som med proequon...
Tycker proequon var lite bökig att hantera.. kladdig, svår att mäta upp... fastnar i foderhinken. Vi blandade med betfor, men det var aldrig några problem att få det i henne. Det är det inte heller med jästen, den lägger vi i pelletsen och hon äter den glatt =)

Jäst och ProEquo kan du inte jämför så, att det är lika. Det beror helt på vad magproblemen beror på.

Jag är en av dom som hade häst på 90 talet som var med i forskningstudien för denna produkt, min häst alltså inte jag:rofl:
Att ge jäst tex till min häst gjorde att hon blev ännu sjukare. Även andra hästen jag hade nu på senare tid, fick för kraftigt hösilage, provade vi ge jäst, blev ännu sjukare. Så det beror helt och hållet på vad som är problemet..

ProEqou består av lacctubacilus v299 har jag för mig den hette, den ska i alla fall kolonicera sig i tarmen för att ge god tarmflora, skyddar då även tarmslemhinnan.

Kostar dryga 500 kr för 2 boxar, rek intag kan stämma med en månad.

Har anv det till 3 hästar på senare tid, senast sista dropparna förra veckan.

Har ej heller hört om ProEquo för mugg/rasp. Det du kan göra är att maila till chefen på företaget som gör produkten. PM mig om du vill ha hans mail adress för att fråga om det är möjligt att anv vid din hästs problem

Vet att dom har gjort alt fort farande håller på med en forskning om det kan hjälpa på solexemshästar...

Nja, kladdigt är det men har en väl fungerande häll-funktion som absolut går att handtera på ett bra sätt.. hästarna älskar det så det är inte svårt att få det i dom. :banana:

Precis vad jag alltid fått lära mig, som krusmynta säger.

Bara en tanke, kan veterinären resonera som så, att hästen är mottaglig för bakterier/svamp för att den har en störd tarmflora? Alltså inte vill behandla med utanpå-preparat utan vill behandla invärtes först? (har ingen aning bara en tanke som for genom skallen)

Annars har jag hört att man behandlar med ett preparat som anv till svamp i hund-öron? Har ett recept här hemma för just mugg men att läsa vad veterinärer skriver är ju som hallelulja o amen! :rofl::rofl:

Även min häst (fångis) blir sjukare av jäst. Så det är inte alls säkert att det är bra. Foderjäst funkar dock.

Provade foderjäst på den sistnämda som blev ännu sämre.

Som sagt, beror på vad det är för någon/något som stör eller som är "sjukt"

Om jag ska återknyta med frågan som TS ställer ang mugg/rasp kan det absolut vara värt att prova jäst/foderjäst eftersom det i dagsläget inte är på tal om magsår etc för just denna hästen.

Om någon frågar nu hur jag vet att min häst blev sämre av jäst kan jag beskriva här: Inom 24 timmar får hästen kraftiga/kraftigare magsmärtor, vattniga diarréer, krampar i bukmusklerna, håglös i ögonen, hängig, temp som stiger..
Ylva 86: Var det samma reaktion på din häst eller du upptäckte det på annat sätt?

jag vill understryka att jämförelse med ProEqou och jäst inte ska göras

jag vill understryka att jämförelse med ProEqou och jäst inte ska göras

vill påpeka att jag har aldrig jämfört ProEquo och jäst!!! Men jag har provat båda på min häst, och i hennes fall fungerade det! Hon hade magproblem, inte mugg eller rasp. Tyvärr har jag inte kunnat få reda på vad som var/är (?) fel på henne.... har konsulterat veterinär i frågan innan jag provade jäst!

Har använt Proequo under period då hästen stod på penecillin pga hudproblem. Hästen höll sig bra i magen och hudproblemen blev bättre men om det var Proequo som gjorde skillnaden eller penicellin eller någon av det andra behandlingarna är svårt att säga. Tror att sen stor förpakning kostar runt 250 SEK.

Det finns ett annat tillskott som heter Pro Biosa Ipona.
Det är framställt av fermenterade ekologiska äpplefibrer och utvecklad till att stabilisera den mikrobiologiska balansen i hästens matsmältningskanal samt öka dess tolerans inför bl.a. förändringar i foder och när stärkelsehalten varierar, således undviker man matsmältningsproblem.

Jag gav detta till min häst efter installningen i höstas och hans foderomställning har aldrig gått så smärtfritt.

Har använt ProEquo till min häst när jag tog hem honom och vi ganska plötsligt bytte hösilage. Funkade bra på honom, gav honom ca 5 dl om dagen i 10 dagar.
Har även provat jäst på honom, men det har jag inte märkt någon effekt av.

Liknande trådar

Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 675
Senast: Pancakes
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 984
Senast: NotlikeI
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 587
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 414
Senast: anglahund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV