ProEquo, Probimin, Profeed, Microbalans?

Lycanthrope

Trådstartare
Vilket är bäst/billigast?

Profeed verkar billigt men är det bra?

Jag skulle vilja ge förebyggande till häst som tidigare haft fång, vilket är lämpligt då? Eller räcker det att ge vid foderbyta även till häst som haft fång? Eller ge förebyggande regelbundet och ev öka vid foderbyte (bete/installning)?
Veterinären rekommenderade även till quarter nu tills hon är 100% frisk.
Jag fick en burk probimin av honom men det verkar ganska dyrt att fortsätta med, men gör det om det behövs såklart.

Hästarna får även hippos foderjäst, vet inte om det räcker med sådan?
Ska köpa säck nästa gång istället, verkar billigare.

Senast ändrad:
Sv: ProEquo, Probimin, Profeed, Microbalans?

Ger min maghäst Profeed, året runt. ½ dos i förebyggande. Full dos vid installning, foderbyten mm.

Har även provat Probimin, Krafft MagTarm och Bakteriebalans förrut - funkar sämre än Profeed.
ProEquo får han när magen är verkligen dålig, vilken den inte har varit på flera år nu.

Det går inte att skicka om til ldig :(

Tänkte ju fråga vart du köper det, det kanske bara går att köpa på hemsidan som kommer fram när man googlar?

Vilket är bäst/billigast?

Profeed verkar billigt men är det bra?

.

Billigt? Det var marknadens dyraste betfiber, 124,50 per kg. Betfiber, även när den kostar 5 kr kg hjälper de goda bakterierna att trivas.

Vad som finns dokumenterat i studier i ö som positivt för att motverka fångframkallande bakterier är bakjäst, alltså en levande jästkultur. Ett halvt pkt/dag åt en 500 kgs häst=1,40. Probimin har jag inte sett ngn studie på men det kan ju finnas. foderjäst är avdödad. HH

Men även microbalans innehåller levande bakteriekulturer isolerade från häst.
Har själv gjort en levandehaltbestämmning på det och det stämmer!

Vad kul att du kom :bow:

Vilket är bäst och mest ekonomiskt att ge i förebyggande syfte mot fång då?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 639
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 102
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Kanske någon här kan hjälpa mig då jag sitter och nästan gråter, över att hur jag än väljer blir det fel.... eller....? Sålde mina två...
Svar
10
· Visningar
2 110
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka