Producera eget hösilage

S

Sessiagh

Jag har blivit så trött på att jaga hö och hösilage inför varje säsong och dessutom slänga stora partier som inte är fräscha. Vi funderade därför på att ta eget hösilage men kan inte mycket om vilka volymer det blir. Vi kommer att arrendera obetad åkermark och så in vall. Frågan är bara hur mycket vi behöver arrendera för att täcka vår egen förbrukning. Därför undrar jag:

Hur mycket hösilage får ni ut av era marker utifrån:
- Jordtyp (mager, fet etc)
- Gödsling
- Vallinnehåll
- Hur naturen uppför sig (bra år respektive dåliga år)
- ts halt
- var i Sverige ni skördar (bor själv i södra Skåne med betestillväxt redan i april)

Tar ni en eller två skördar och hur mycket försämras näringsvärdet i andra skörden?

Vilken blandning är bäst för hästar att så in?
Hur lång tid tar det för vallen att etablera sig? Kan man skörda år 2 eller bör man vänta till år 3?

Någon som har lust att svara? Jag har sökt igenom trådarna på buke men inte hittat svar på alla frågor.
/Sessiagh

Sv: Producera eget hösilage

Hej.
Ska försöka svara lite på dina frågor.
Skörden varierar mkt från år till år. Jag brukar 2,5 ha vall. Kan bli 20-50 rundbalar ensilage per år. Tar då minst 2 skördar.
Att bara ta en skörd är tokigt. Gräset blir gammalt och visset och du får uselt foder. Att ta två skördar är normalt. Värdena i fodret behöver inte vara sämre till andra skörden. Viktigt är att man gödslar med kväve efter första skörden och inte skördar för sent. Skördar man sent blir värdena sämre.

Om man direkt sår in kan man skörda redan det året man sår. Man bör dock putsa för ogräs när vallen är ca 10-15 cm hög. År 2 och 3 avkastar vallen bäst därefter sjunker avkastningen. Vanligast är att man inte låter en vall ligga mer än 4 år.

Har ni egna maskiner och ska göra jobbet själva eller ska ni hyra in?
Har ni tillgång till bra gödsel eller bara hästgödsel? Konstgödseln är svindyr numera och kostar ca 5 kr/kg.
Har ni bra lagringsutrymmen? Hö kräver skulltork.
Ensilageplasten är även den dyr. En rulle 500 film räcker till ca 15-18 rundbalar och kostar ca 600kr+moms.

När det gäller vallblandning väljer jag att blanda lite själv. Vill inte ha förmycket rödklöver i mina vallar då detta kan ta över mkt i början och sen vintrar ut mkt fort. Har i timotej, ängsvingel, engelskt rajgräs, ängsgröe, viklöver, lite rödklöver och något mer grässlag.

Oj detta blev långt:angel:.
Jag rekomenderar er att ta hjälp av en bonde som kan hjälpa er. Risken är att det blir mkt dyrare att skörda fodret själva än att köpa. Men lycka till.

Tack för ditt svar!
Vi tänker bara ta hösilage, har i och för sig tillgång till skulltork men inte ens det ger några garantier för mögelfritt foder nuförtiden. Vi har så otroligt hög luftfuktighet.
Turligt nog är min man hemmastadd med lantbruksmaskiner och vi får låna av en kompis så vi slipper undan maskinhyra och arbetskostnad. Det blir diesel och plastkostnad samt kostnad för vall, gödsel och arrende.
Vi har höga priser här nere på arrendet och har ändå lyckats komma undan lite billigare, 2400 kr/tunnland.
Vi tänkte arrendera 4 tunnland men växla och ta från tre av dem per år.

Det blir konstgödsling för vår del, vi producerar inte tillräckligt med hästgödsel.

Våra hösilagepriser ligger runt 1,50 - 2,50 kg för stora rundbalar. Frågan är om man kan producera för det priset själva. Och eventuellt sälja eller lagra för nästa år ifall skörden slår fel.

Jag känner att jag vill ha lite mer kött på benen innan vi drar igång ett så pass stort projekt.

/Sessiagh

Fördelen med att köpa vallfoder av andra är att du kan välja att inte köpa sämre kvalitet.
Misslyckas man med sin egen skörd är det liksom inte mycket man kan göra åt det, då sitter man där med höga kostnader och uselt foder.
För att lyckas bättre än grannbönderna lär man vara en skicklig foderproducent alternativt vara omgiven av klantar till bönder. Jag har svårt att se att det ska vara lönsamt att ta eget foder. Men det förstås, om ni har gratis maskiner och kan bärga skörden på obetald arbetstid (fritid) så kan man ju dra bort de kostnaderna.

Använder inte kompisen sina vallmaskiner själv? Annars måste man också räkna med att ni får låna maskinerna i den mån han kan avvara dem, och blir det körigt med vädret sitter ni kanske inte så bra till. Eller?

4 tunnland. Det är 2ha. Ska ni skörda och det ska räcka och bli ett bra foder så ska ni skörda varje år. Att träda en vall och sen skörda året efter ger en massa gammalt gräs i bottnen som riskerar att komma in i balarna. Hur många hästar har ni? och hur mycket foder gör ni åt per år?

Själv har jag 4 och förbrukar ca 20 rundbalar per år. Mina väger 500 kg styck.
Till den marken behöver ni ca 500kg gödning per skörd alltså ca 1000kg per säsong. Om ni sprider hästgödslen går det åt mer konstgödning då det går åt mkt kväve för att bryta ner spånet. Har ni torv eller halm så är det bättre. Gödslar ni för lite så utarmas marken och skördarna blir mindre.

Ensilaget tål att lagras över till året efter. Det är enbart vitaminerna som minskar. Dock får man vara noga med att det inte går hål i balarna.

Det var grymt höga priser ni får ge för ensilaget. Här är normalt att ge ca 250kr för en bal på 600kg.

Ni får räkna på om det går + eller -. Gödning blir ca 5000 kr på ett år. Plast blir ca 1000-1500kr/år. Arrendet 9600/år? Diesel ca 2000kr/år samt er tid. Summan blir ca 18 000 kr år. Kan bli dyrare om det går åt mer diesel och om gödning och plast fortsätter att stiga.
För det kan du köpa nästan 8 ton foder för 2,50kg.

Sen gäller det att skörda vid rätt tid, ha tur med vädret så det inte regnar bort eller torkar bort. Blir det fel så kan du stå med ett foder med dåliga värden så får du köpa massa dyrt kraftfoder för att komplettera.

Ni har inte mark så ni kan söka EU bidrag på bete och vall?? Kan ni det så får ni ju in pengar som kan täcka kostnaderna. Själv har jag totalt 7 ha. Bete och vall. Får ut ca 10 000 för det per år. Detta täcker större delen av mina skördekostnader. Har egna gammla maskiner och kör en del extra åt grannarna så brukar köra in ca 30000kr på att köra ute. Det som blir över där räcker till resten av mina egna skörde kostnader.

[/QUOTE=grodan boll;12094330]Ni har inte mark så ni kan söka EU bidrag på bete och vall?? Kan ni det så får ni ju in pengar som kan täcka kostnaderna. [/QUOTE]

Å anda sidan, de pengarna kan man ju använda till att köpa in foder också. Jag menar, de pengarna behöver man ju inte se som något som ska täcka kostnaderna för produktionen.
I alla fall inte bidraget för betesmarken.

Man måste ha viss mängd mark för att få eu bidrag. Om jag betade vallarna istället så räcker inte min mark för att få bidrag. Åkermark räknas ej som betesmark. Så antingen får jag köpa foder och inte få bidrag eller skörda själv och få bidrag och därmed nästan gratis grovfoder:idea:.

Jag håller med tidigare svar. Det är inte alls säkert att det är en bra ide. För det första måste man verkligen veta vad man gör så att det egna ensilaget blir bättre än det man kan köpa. Kan ni låna alla maskiner som behövs, även packare och plastare (eller vad det heter). Det är väl de som är de maskiner som inte alla har egna om jag har förstått det rätt. Det är också de som verkligen är viktiga att få hem i rätt ögonblick när det är dags att pressa alltihop innan det dåliga vädret kommer.

Min erfarenhet av detta som visserligen är ganska begränsad men ändå är att det är både bättre och i alla fall inte dyrare att köpa fodret färdigt om man inte har många djur.

Återigen tack! Nu har jag lite siffror att använda i en diskussion och jag har fått mina misstankar bekräftade. Det där ordspråket "snålheten bedrar visheten" är inte så fel...
Jag har letat och funnit en säljare som producerar analyserat hösilage med kvalitet för häst, 575 kr rundbalen a´400 kg.

Jag har två stora och två små hästar (kallblod i D-ponny storlek och shettisar) som brukar göra gång på c:a 8 -10 ton hösilage om året. Grovfodret späs dessutom ut med gräsfröhalm.

Om man räknar på siffrorna jag fått och det är ett gynnsamt år kan jag sälja överskottet och tjäna hela strax över 3000 kr (ironi). Ett mindre gynnsamt år räcker det till mig själv med avdrag för otjänligt grovfoder som alltid händer. Det är alltså inte lönt besväret och ett alldeles för stort risktagande. Nu återstår bara att förklara det hela för min man.....

Det känns bra med "kött på benen", vilket varit omöjligt utan svar här. Tack!!
/Sessiagh

Varsågod det var så lite så. Om ni inte hade behövt betala arrendet så hade ju kalkylen blivit lite mer positiv. Jag har ju egen mark som jag dessutom får bidrag för. Då är det lite lättare att få det att gå +.

Man måste ha viss mängd mark för att få eu bidrag. Om jag betade vallarna istället så räcker inte min mark för att få bidrag. Åkermark räknas ej som betesmark. Så antingen får jag köpa foder och inte få bidrag eller skörda själv och få bidrag och därmed nästan gratis grovfoder:idea:.

Nu är jag inte med här... Både åkermark och betesmark är jordbruksmark och därmed bidragsgrundande. Du kan låta beta vall = åkermark.
Du får ju gårdsstöd även för mark i träda, så huruvida du slår eller betar vallen spelar ingen roll i det avseendet.

Du får INTE beta eller slå en träda förrens efter ett visst datum på hösten. Är hårda regler på vad man får och inte får göra.Minns inte vilket just nu. Ska kolla i mina eu papper. Enl. eus regler ska betesmark vara sådan som inte är lämplig att plöja således kan man ej söka bidrag för åkermark som bete. Man måste enl dagens regler ha en viss mängd mark för att få bidrag (gäller även gårdstödet). Så har man för lite så får man varken gårdsstöd eller stöd för bete eller vall. Mitt gårdstöd ligger på 5600 kr om året sedan får jag ca 5000kr i övriga stöd så som öppethållande av mark (bete) och för vall.

Du får INTE beta eller slå en träda förrens efter ett visst datum på hösten. Är hårda regler på vad man får och inte får göra.

Enl. eus regler ska betesmark vara sådan som inte är lämplig att plöja således kan man ej söka bidrag för åkermark som bete.

Man måste enl dagens regler ha en viss mängd mark för att få bidrag (gäller även gårdstödet). Så har man för lite så får man varken gårdsstöd eller stöd för bete eller vall. .

Missuppfatta mig rätt! ;)

Marken man har i sitt jordbruksföretag är jordbruksmark. Jordbruksmark delas in i åkermark och betesmark, där betesmark är mark som inte är lämplig att plöja (m.m. förbehåll). Man har ju den mark man har, är det betesmark så är det betesmark och är det åkermark så är det åkermark. Hur mycket jordbruksmark du har totalt (bete+ åker) påverkas ju inte av var du låter djuren beta. Om en del av åkermarken plötsligt skulle vara betesmark istället så förändras inte totalarealen.

Har man vall så har man det på markslaget åker. Det finns dock inget som hindrar att man låter djuren beta på vallen. Alltså: djuren betar, fast på åker. Grödkoden är 50, "slåtter- och betesvall på åker". Men då ska det också vara en skött vall (och ingen nedtampad gammal tistelåker...)

Det är nya regler för träda från och med i år, det är inte längre något krav på fånggröda och du får bryta trädan när som helst. Men om man vill använda sin vall för att låta djuren beta där anmäler ju bara att det är det marken ska användas till. Trädan tog jag bara som ett exempel på att all mark (som är och sköts som jordbruksmark) berättigar till bidrag.

Fast jag måste säga att det var förbannat svårt att hitta rätt information på Jordbruksverkets hemsida. Trots att jag vet precis vilka uppgifter jag letar efter hittar jag dem inte.

Hoppas det blev lite tydligare, annars får jag försöka förklara igen.

Tack för förklaring. Ska till LRF konsult nu i veckan och få hjälp med att söka för i år. Har använt KPMG tidigare och det fungerar inte. Jo jag vet det är en hel djungel med alla regler och att kunna hitta svar. Därför tar jag expert hjälp då jag inte vill få det fel. Kan ju bli dyrt.

Glöm inte att söka bidraget för miljöersättningen för vallodling! Extra pengar man slänger efter oss som är extra lata. Alltså - man får extra betalt för att INTE göra arbete (i det här fallet plöja). Det är 300:-/hektar.

Krav: Vallen ligger obruten minst 3 vintrar. Vallen får bara bestå av vallgräs eller vallbaljväxter eller en blandning av vallgräs och vallbaljväxter.

För att du ska få grundersättning behöver du uppfylla de här villkoren:

* Du ska bruka vallen aktivt varje år genom att låta beta eller skörda den. Om du skördar den ska du föra bort skörden.
* Du får inte sprida kemiska växtskyddsmedel, men du får bryta vallen kemiskt.

Har man sedan kor eller får som betar åkermarken så kan man få ännu mer pengar!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 468
Senast: Nixehen
·
J
Foder & Strö Hej Vi tänker ta egen skörd i år. Åkrarna har tidigare varit utarrenderade. Andra årets vall.´ Förra året tog vi bara lite hö med...
Svar
11
· Visningar
3 330
Senast: Raline
·
V
Hästmänniskan Vi brukar ta eget hö på några vallar som vi lånar av en gammal gubbe. Har försökt köpa dem eftersom han är gammal och inte har några...
Svar
14
· Visningar
1 150
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka