Processen har börjat

Jillybean

Trådstartare
Ni minns kanske min tråd om min 15-åriga dotter, hon har sedan hösten -06 haft problem, lite hasch (inte sedan sommaren), det går dåligt i skolan, hon beter sig illa mot lillasyster och mig och verkar ha det väldigt jobbigt.

Nu har jag kontaktat bup och gjort intag över telefon. Personen jag pratade med är utbildad samtalsterapist och vi pratade i över en timme! :eek: Hon ställde en mängd standardiserade frågor där svaren hade poängvärden. Hon fick ett slutvärde som visar att E ligger strax över gränsen till att ha ADHD.

Nästa vecka ska vi (E, jag och pappan) få träffa psykologen och ta fram en behandlingsplan. Processen kommer att inkludera hela familjen, vi kommer alltså alla att delta i terapin. Det var precis vad jag hoppats på, E behöver hjälp att förstå sig själv och vi behöver hjälp att förstå henne.

Hon har också fått minipiller utskrivna av vår familjeläkare i förhoppningen av att de ska hjälpa till att jämna ut hennes humörsvängningar runt mensen.

Jag vet att vi har en jobbig tid framför oss men det känns enormt skönt att få ta tag i det hela och hjälpa E att må bättre.
 
Sv: Processen har börjat

Låter som en jobbig situation, men samtidigt skönt att ni får ta tag i det tillsammans som en familj. Din dotter befinner sig i en väldigt känslig ålder och jag tycker inte i dagsläget att du ska ta för hårt på vad samtalsterapeuten sa angående klassificeringen på en skala.

Ta ett steg i taget och under processens gång så är jag övertygad om att ni kommer få ökad förståelse för varandra och varför det är som det är/har varit.

Hoppas det löser sig till det bättre. :)
 
Sv: Processen har börjat

Det var en lite väl snabb diagnos, kan jag tycka som är van vid den svenska psykiatrins låååååånga utredningar och omfattande tester.

Men dock, with that aside, hoppas jag att allt löser sig! :)
 
Sv: Processen har börjat

Så bra att ni verkar vara på rätt väg!

ang. minipillren: Jag åt tidigare p-piller enbart som hjälp pga mkt kraftig pms, jag blev sjuk vid mensen och minst 2veckor varje månad var förstörda, jag blev personlighetsförändrad o på oerhört dåligt humör en vecka innan, letade saker att börja bråka om, hetsade upp mej för småsaker o var en riktig plåga för mej själv och nära o kära. När mensen kom var den mkt kraftig, jag hade jag sådan mensvärk att jag blev sängliggande med varmvattenflaska i 2dar, jag fick frossa, började grina för ingenting, koncentrationssvårigheter... Med p-pillren blev jag normal :) Det kanske är en jättebra grej för din dotter oxå som kan hjälpa henne på vägen :)

Lycka till!
 
Sv: Processen har börjat

Skönt att ni får hjälp. Jag tycker du är strong(har följt dina trådar med stor respekt).
Lycka till och berätta gärna hur det fortlöper.

merman
 
Sv: Processen har börjat

Är du säker på att hon har slutat röka på? Jag blev lite rädd när du skrev lite hasch, hasch är helt klart den farligaste drogen och den som är svårast att lägga av med! Den ger åxå humörsvängningar, haka inte upp dej på en diagnos på din tös utan satsa på att komma till en punkt där ni respekterar varandra till 100 % så ni kan lita på varandra fullt ut, enligt mina undersökningar så är det få barn som knarkar som känner att föräldrarna litar på dom och att det råder en ömsesidig respekt! Tant Ylva
 
Sv: Processen har börjat

Det var ingen diagnos direkt utan meren kvalificerad gissning baserad på svarsresultaten. Hon sa att 80 poäng var gränsen och E fick 82 poäng.
 
Sv: Processen har börjat

Jag är 99,999999% säker av två anledningar: 1) Hon umgås inte längre med haschpolarna. 2) Hennes pojkvän avskyr allt vad droger heter. Jag har också förklarat för henne att bup kan tänkas vilja testa ett urinprov och det har hon inga problem med.
 
Sv: Processen har börjat

Jag är 99,999999% säker av två anledningar: 1) Hon umgås inte längre med haschpolarna. 2) Hennes pojkvän avskyr allt vad droger heter. Jag har också förklarat för henne att bup kan tänkas vilja testa ett urinprov och det har hon inga problem med.

Vad bra, det glädjer mej att höra! Jag tror det löser sej för er om du bara finns där. Ett stort lycka till från Tant Ylva
 
Sv: Processen har börjat

Aha! Något liknande hade ju underlättat för alla de svenskar som står i kö för utredning. Hur som, så hoppas jag att allt ordnar sig nu. :)
 
Sv: Processen har börjat

Nu har vi var på första mötet. 1 1/2 timme tog det. Och slutade med att jag gick ut i bilen och grinade. Håhåjaja. För mycket var ju mitt fel eftersom jag inte vart konsekvent nog med uppfostran. Nåja. Vi ska tillbaka, jag och maken separat och E på egen hand några gånger innan vi går igen alla tre tillsammans. Det behövs.

Jag var arg och ledsen igårkväll men känner mig ändå positiv idag. Maken fick sig en rejäl tankeställare igår och det var en bra början. Ett steg i taget.
 
Sv: Processen har börjat

Ingen är fullkomlig Jilly. Varken du eller jag eller någon annan. Vi gör fel allihop då och då. Och fasen så lätt det är att se det efteråt.;)

Huvudsaken är ju att man gör det man tror är bäst hela tiden, och det är jag fullt övertygad om att du gjort. Så lägg nu det som varit bakom dig och se framåt.

Det är skönt att höra att det händer saker och att ni får hjälp.

Stor kram till dig. Du är jätteduktig tycker jag.
 
Sv: Processen har börjat

Tack! Kände mig inte speciellt duktig igår, det kändes så orättvist att bli utpekad, maken har ju bara vart nykter några år och innan dess var det jag som hade ansvaret för ALLT: barnen, hemmet, heltidsjobb och honom. Inte så konstigt att jag inte orkade vara 100% konsekvent hela tiden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 156
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp