Problemsto

I

Ishest

Jag har ett sto som verkligen är underbar och snäll i hantering. Hon har även väldigt stora gångarter och har fått lovord från tränare. Men, det är ett problem. Hon är väldigt speciell när man rider ut.

Rider man ut så är hon först otroligt het (stoet har väldigt mycket motor) sedan tvärstannar hon helt plötsligt och stegrar som en tok. Har verkligen försökt med allt! Piskar man till det blir det ännu värre, och hon har varit på god väg till att gå omkull. Har gått på sidan om henne nu de senaste gångerna ("tömkört" från sidan" och gjort lite dressyrövningar) och bara ridit på hemvägen. På hemvägen är hon underbar, men ibland får hon för sig att tvärstanna och springa ner för något stup. Detta helt utan förvarning! Det känns som att hon har så mycket motor så hon inte vet hur hon ska göra.

För ungefär en månad sedan var jag ute och red med en kompis, och då kastade hon sig ner i älven. Trodde vi båda skulle dö, för det var nära ett vattenfall. Stoet fortsatte simma ut i älven och det var svårt att få stopp på henne.

Det som är svårt, är att detta sto är den modigaste individ jag har träffat. Absolut inte rädd för något. Detta försvårar ju det hela lite.

På ridbanan är hon som en dröm. Välriden och känslig. Har varit nära att stoppa ut henne på annons, men då kommer man ihåg hur mycket kapacitet och hur roligt det är att rida henne när det funkar. Skulle det sätta sig med "hennes problem" skulle hon bli en tävlingshäst för de högre klasserna.

Jag är medveten om att jag borde ta hjälp av en tränare osv. Men det finns inga tränare som jag tror kan hjälpa mig med detta här i området. Dessutom ska jag börja ett gymnasium med inriktning islandshäst i höst, så där kanske man får lite mer hjälp. Är även medveten om att det är svårt att ge några tips till detta problem, men det är är värt ett försök. Stoet har heller inte ont, så den diskussionen undanbedes. Tack så mycket på förhand!

Sv: Problemsto

Jag skulle inte rida ut på en sån häst.
Så enkelt är det. Men jag sätter inte mig själv i fara så gärna heller...

Hur gammal är hon?
Är hon lugnare om du går ut och går med henne istället?
Att komma till rätta med sådant här tar tid, massor av tid. Och tålamod är ofta det enda verktyg man har. Min ene valack stack med mig i princip varenda dag det först halvåret, men skam den som ger sig... Mitt tips är att du går ut och går med henne jätteofta, tills hon är helt lugn, innan ni ger er ut uppsuttet. Sedan börja gå ut med ryttare som bara "åker" och en ledare som har kontrollen över hästen. Efterhand kan ledaren släppa och bara gå bredvid.
En sådan här process kan ta lång tid, kanske ett år eller mer, innan du kan våga ge dig ut själv. Men om det är en bra häst är det nog värt besväret:laugh:

Nej, det är det många som inte skulle. Hon är så stor (omkring 146) och välmusklad så hon orkar hålla på bråka hur länge som helst, och ger aldrig upp.

Hon fyllde nio i sommar, men är rätt unghästig. I all hantering och på bana är hon guld värd, vilket är lite konstigt. :S Hon är även jättelugn när man går ut och går.
Ett problem just nu är att jag är helt själv i stallet. Förut hade jag en syster som också var med och hjälpte till, men hon har så mycket jobb så hon inte hinner/orkar tyvärr. Detta innebär ju även att jag måste rida ut helt själv, utan något sällskap.
Det är verkligen synd på det här stoet. Hon har alltid varit lite speciell och det har alltid varit något problem i ridningen, har det inte varit att hon bara har grisepassat och stuckit, har det varit att hon stegrat osv. Detta sto kommer alltid på något ny olat, och man måste ha mycket tålamod med henne. Men när hon väl gör rätt, verkar hon också vara nöjd och så frustar hon. Det är lite typiskt det här med stegringarna nu när gångarterna har satt sig och blivit flotta...

En sak som jag tror kan förklara hennes olater är att hon har fått flytta runt väldigt mycket som unghäst och inte fått någon bra uppväxt. Lite som en trägårdsuppfödning.
Eftersom jag tycker om detta sto så mycket så är jag beredd på att ha tålamod, för jag tror det lönar sig. Jag tror att om hon måste flytta till ett nytt hem igen, så är det kört för hennes del.

Du får väl helt enkelt åka till en tränare med hästen och stanna där ett tag. Skulle jag tycka det var värt om jag vill behålla hästen.

Det är tyvärr ingen möjlighet för mig just nu. Denna häst kräver dessutom trygghet och tålamod, därför har jag också svårt att tro att en person som hon aldrig har träffat förut kan lösa detta. Men självklart skulle man säkert fått bra råd.

Det är tyvärr ingen möjlighet för mig just nu. Denna häst kräver dessutom trygghet och tålamod, därför har jag också svårt att tro att en person som hon aldrig har träffat förut kan lösa detta. Men självklart skulle man säkert fått bra råd.

Isåfall kan du väl ta med henne på kurs alt ta ut en instruktör som kommer å håller lektioner på eran hemmaplan kanske?

Huvudsaken är väl att det är en lugn o tålmodig instruktör som fokuserar på att hjälpa dig å hästen snarare än att hästen ska bli 'så flashig som möjligt på kortast möjliga tid'.

Det låter för övrigt som du beskrivit min ena häst :p

Jag är så otroligt glad över att ha en sådan modig o känslig häst,
samtidit som jag ibland gråter mig förtvivlad o sliter mitt hår över de problem
som vår väg har kantats av.

Såg att det står att du bor norrut, pm'a gärna mig så kanske jag kan tipsa om någon instruktör :)

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa de problem jag har med mitt sto
(hon krånglar på många sätt, men står inte på bakbenen) men i dagsläget står hon på helvila pga jag varit sjuk/skadad.

Det verkar ha gjort henne gott, för hon har vuxit i huvudet och vissa av våra problem är borta, men andra får jag fundera lite på hur vi ska lösa.

En sak är säker, en sån här häst lär man sig MYCKET av.

Det är väl ganska sant, och lite trist, men säkert helt sant,
som Gummi sa en gång på nån kurs jag tittade på,
att en del av de första hästarna man äger,
de 'förstör' man, eftersom man inte har samma verktyg o kunskap i bagaget som man kanske har 'några hästar senare'.

Jag tror dock att hästar är ganska 'förlåtande' och att man kan med tid o tålamod lära om felaktig träning, det är nog oftare man som ryttare gör fel (kanske utan att man vet om det) än att hästen jäklas med en.

Låt bli att rida ut de veckorna som är kvar till du ska börja på ditt gymnasium. Jobba från marken, gå promenad, rid på bana under tiden. Jag förmodar att pållan ska med till skolan? Då gäller det att både du och hon är friska och hela, inte bryter benen eller drunknar i älven...

Du kan säkert få mycket hjälp på skolan sen. Då kan du arbeta långsiktigt, med stöd av tränare hela tiden, och få hjälp av andra.

Att hon flyttat mkt tror jag inte har med hennes beteende att göra..Då skulle var och varannan tävlingshäst som flänger världen över månader av varje år bete sig på detta vis..

Har du kolla så hon inte är blind påett öga?? låter ju väldigt konstigt att hon lallar på där och så pang åp får panik...

Jag skulle kolla upp henne hos vet så hon inte har ont till att börja med.. sedan skulle jag faktiskt lägga ridningen på hyllan och träna en massa NH och ledarskapsövningar så hon finner DIG som den stora tryggheten fårn marken och vet att du är hennes trygge ledare.

Sedan skulle jag börja gå ut och gå med henne, sedan tömköra ute och sedan rida ut med någon som står på marken och går brevid.
Skritta och vänd hem INNAN hon bråkar och beröm så ni får en ridtur där hon inte har bråkat.

Öka sedan ritten men för mig ligger ridningen minst 3 månader bort i dagens läge.

Jag bor så norrut så det inte finns några lämpliga instruktörer på lång väg, tyvärr. :(

Det är sant, jag kunde faktiskt inte så mycket när vi köpte henne. Ibörjan blev hon nog lite förstörd, det är sant. Fast hon har ändå alltid varit lite speciell. Men vi har iaf ändå utvecklats mycket tsm, speciellt i gångartsträningen, vilket jag är lycklig över. Skönt att höra att jag inte är ensam om att ha en lynnig häst!

Ja, det blir nog att jag måste göra så! Känns så surt att inte kunna mysa i skogen med sin häst...

Fast, en tävlinghäst får ju ändå ha stöd av sina ägare och kan kanske ändå känna sig trygg. En häst som byter hem får ju nya ägare hela tiden = får aldrig någon trygghet.
Det vore väldigt konstigt om hon vore blind, eftersom hon är så modig. Har nog aldrig stött på en sak som hon har skyggat för.
Jag har tränar mycket ledarskapsövningar osv. men jag tycker inte att det hjälper mig i ridningen.
Det skulle nog vara bra om jag hade någon som kunde gå bredvid och leda när jag rider ut, men dessvärre har jag ingen som kan göra det.

När jag "tömkör från sidan" när jag går ut (vad kallas det?) så funkar det riktigt bra. Då är hon uppmärksam och tycker det är kul.
Men hon är lite så att det kan gå bra att rida ut en stund (ibland en lång stund), sedan kommer hon plötsligt på att tvärstanna och bråka.

På bana så är hon en sån som är helt enkelt underbar att rida; lätt att få i form, motor, rena gångarter osv. Min dröm är att hon ska bli likadan på våra ridturer, och jag vet att det går att uppnå.:)

Tack förresten för alla svar!

Får jag fråga hur du rider ut på henne? Mycket skritt, eller hur snabba gångarter hur mycket kräver du av henne. När hon börjar att stegra är ni då i skritt eller kan hon stanna upp i mitten av galoppen och stegra?
Har själv ridit många unghästar med mycket motor som går igen en stegringsfas, nu vet jag inte som sagt hur du rider ut på henne, om du har med en "stödhäst" eller ja om detta fungerar för henne. Men ja stoet som jag pratar om år ett ungsto med mycket motor och stor gångarter och kan försöka stanna upp från sakta till mellan trav för att stegra sej, känner jag att hon är på väg att göra det, smackar jag på driver henne i fullfart fram samt gör teckentill stödhästen att sätta full fart framåt = stoet tycker en liten galopp sträcka alt snabb trav sträcka är mycket roligare en att stegra och vill även följa med stödhästen.
Nu år dock ditt sto så pass gamalt och helt ärligt tror jag att du bör skicka henne till en tränare som arbetar ur dett problem för dej. En som stoet inte känner och är tuff nog att sätta gränser för henne.

Det är lite olika. Det kan vara från skritt på långa tyglar till att tvärstanna i galopp, beror på hennes humör. Nu de senaste gångerna har hon börjat direkt när hon skrittar, kanske tio meter från stallet. Jag brukar inte ställa krav på henne när jag rider ut, mest bara att hon ska ha skoj. Men det funkar ju inte heller, så jag kanske är för snäll. Det konstiga är att när jag ställer krav på henne i paddocken är hon hur nöjd som helst. Hon kanske tror att det inte är någon idé att börja bråka ens när jag rider där, kanske mitt ledarskap är tydligare där av någon anledning?

Jag har ju som sagt tyvärr ingen som kan rida ut med mig, pga att andra stoet är kroniskt sjuk + att systern arbetar så mycket och helt enkelt inte har tid (sedan har hon inte vidare lust heller...).
Det där med tränare skulle säkert funka, men då måste jag skicka henne 70 mil (i nuläget) bort, dessutom fyller jag bara 16 i år så jag har ju ingen egen ekonomi.

Jag tror att jag helt enkelt får växla mellan att rida i paddocken och på "fottiplan" (som är som en stor ridbana), där hon inte bråkar alls. Det jag är rädd för att hon blir less, så att hennes motor "dör". Då kanske jag bara ska rida ungefär 2 ggr/vecka och markarbeta resten av träningsdagarna? Det som är trist med det är att hon blir "övertänd" för att hon får brist på motion. Hon är en häst som egentligen behöver sträcka ut i en riktigt snabb galopp för att må bra.

Jag flyttar ju om 4-5 veckor till skolan, och stoet kommer ner först en månad senare. Hon måste alltså stå på vila i en månad, så man får ju se hur hon reagerar på det. Synd att hon kommer tappa all kondition och alla muskler, det kommer bli svårt att jobba upp det igen när hon har så dålig grunkondition och svårt för att muskla sig. Men, en vila kanske gör henne gott också. Önskar att man hade större hage, då kanske hon skulle ha motionerat sig själv mer.

Tack igen för att ni orkar läsa och svara!

åh vad jag känner igen mig ... :)

Min stora drummel var likadan när jag fick hem honom. Han är känslig av sig i psyket.. mycket beroende av att kunna lite på husse.

Fast han reste sig till slut om man bråkade med honom... inte sååå kul.

Det enda som funkat på honom var att när han inte ville tex gå över ett litet dike.. va ju gubevars lite vatten i det....så försökte ja lungt men bestämt å få han å gå över....gick inte det så stega jag av helt enkelt å gick över själv..å sen vänta jag tils han kom över.....blev j u tråkigt till slut..:)

tiden blev kortare å kortare till han en dag bara klve över lungt å fint...

Det här sättet är de enda som funkat på honom....

idag är han lugn å fin ... inga problem å möta mc bilar å går fram överallt...

Gjorde likadant när vi skulle lastrräna ... tur ingen såg en.... jag tog en lång lina...höll den löst ..ställde mig i transporten å vänta....efter en timma blev ja kaffetrötrstig... band han i bakbomen... gick in å satte på kaffe å tog en termos med mig ut å en deckare... satte mig transprten å drack kaffe å läste ..han fick stå å storra in i transporten... efter 3,5 timma klev han på utan stress å sen har han det inte varit några problem...

inte säkert din funkar med de här sättet men kanske kan ha någon input...

lycka till ...

Hur reagerar hon om man bara sitter kvar helt stilla och inte själv reagerar någonting alls på att hon stegrar? Bara sitter helt lugnt och parerar hennes stegringar, alltså lutar sig framåt.
Ingenting jag testat eller ens vet om det fungerar, men kan tänka mig att det hade varit det bästa på min häst.
Har också ett lynnigt sto, fast vårt problem är uppsittningen, så fort jag landar i sadeln blir hon en stålfjäder och vill helst bara springa iväg. Köpte henne i slutet av januari, har nu kommmit såpass långt att hon snurrar runt istället för att springa framåt, och sen grisepassar några varv för att sedan lugna ner sig och skritta. Vet iofs inte nu, eftersom jag ramlade av för två veckor sen i samband med uppsitting.
Vår huvudregel på henne har varit att aldrig, aldrig bli arg eller ens reagera på vad hon gör. Gör hon något fel så ryter jag till, och arbetar henne så hon koncentrerar sig på något annat. Har dock aldrig visat något humör på henne alls, bara varit helt nollställd med en ängels tålamod.
Ingen aning om det fungerar eller inte på just din häst, men min vill gärna ha en reaktion, hon vill att folk ska bli lite upphetsade och stressade, eftersom det är nånting hon kan matcha.

Kanske värt ett försök?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 749
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka