Problemlösning

Fiorano

Trådstartare
Hur löser ni problemet när hästen blir extremt mycket mot handen? Min häst har en förmåga att ibland ta bettet, köra upp huvudet och springa iväg a la B-ponny. Hon gör det inte vid en speciell rörelse/gångart utan det kan hända på rakt, böjt spår, övergång, rörelse-you name it...
Jag har ridit för två olika tränare då hon betett sig likadant och de har haft olika sätt att lösa problemet, Och ja, det ena fungerar och det andra fungerar inte så det är inte så svårt att rakna ut vilken tränare jag fortsatt rida för ;).

Av ren nyfikenhet undrar jag hur ni dressyrare hade löst problemet?

Sv: Problemlösning

Jo, det är jättenyttiga övningar. Men jag tänkte lite mer på hur man som ryttare rent praktiskt ska rida, alltså hur sits hand, skänkel ska inverka.

Som jag ser det är det (åtminstone inte i detta fallet) inte hästens fel att hon blir mot handen. Det är jag som får henne att bli det. Gör jag rätt blir hon stabil!

Jag hade nog jobbat mycket låg och rund samt många övergångar och tempoväxlingar.

Också nyttigt för styrka och lydnad! Men hur vill du att ryttare ska göra just när hästen drar iväg med huvudet bland molnen? Hur ska jag få hästen tillbaka?

Jag skulle sätta hästen "ur balans" genom att tänka öppna, mjuk och stilla hand, rama in hästen mellan hjälperna i öppnan och driva på frammåt, uppenbarligen är hästen inte framme till handen. När hästen "kommit tillbaka" rätar jag ut den igen.

Sedan jobba mkt med övergångar för att få igång bakdelen så att hästen kommer fram till handen.
Att ta upp en dragkamp men en stjärnkikare är meningslöst, hästen vinner alltid.

Jag känner igen det, och då är det alltid i samband med spänning i hästen.

Mkt låg hand, länga ut tygeln lite om det behövs, aktivera bak edv med spöhjälp, dvs kräva mer svar i form av aktivitet bakifrån fram till handen.

Annars håller jag med om tempoväxlingar, samt tex gå in på stor volt, kanske flytta ngt steg osv, men det var inte sånt du menade tror jag.:confused:

Främst låg hand.

Tack, tycker det funkar utmärkt, har lite samma problem som du ibland med W :o ;)

Jo då, intressant att veta just om du ville ha kvar hästen på rakt spår eller flytta henne! Men vill du fortfarande rida hästen framåt fastän den just springer iväg? Tror nämligen att hon springer iväg just för att jag innan har försökt att rätta framåt. (Har blivit inpräntad sen många år tillbaka att man alltid ska rätta framåt)

Ja jag skulle fortsätta driva, men i öppna.(mkt viktigt eftersom att rörelsen innebär sammling och din häst vill springa ifrån sammlingen)
Man behöver ju inte banka på ala ponnyspark, men om hästen springen i från dig då du driver utan att accepterar att du bara vill ha ökad aktivitet inte öka tempot så måste du klar göra att "nu svarar du för skänkeln men springer inte fortare utan stanna kvar och jobba med bakbenen".

Men hur gör du med handen när hästen inte accepterar drivningen på rätt sätt? Håller du emot eller försöker du bara leda in hästen i öppnan?

Jag "sitter" bara in i öppnan, fram med ytter axel och innerhöft och ytterben ngt bak och inner ben ngt fram, mjukt hålla kvar i yttertygel så att inte ytterbogen seglar iväg utåt och om det skulle behövas leda lite, litegrann försiktigt med innerhanden - viktigt att den går utåt och inte bakåt! Det är öppnan som ska bromsa och placera hästen inte handen.

Ja alltså jag vill ju inte ha mer fart utan mer aktivitet. Det har jag själv fått skärpa till mej med, att verkligen kräva mer aktivitet. Den springer ifrån, den jobbar inte,:idea:

Jo, glömde skriva halvhalter också... Men viktigt att lägga ner handen, hästen följer.

Det beror lite på HUR problemet visar sig. Har två olika här hemma:

Häst nr 1. Blir lite stark, försöker dra iväg med huvudet för att slippa komma igenom kroppen, segdrar liksom i bettet. Henne gör jag massor med övergångar med flyttar henne i öppna och jobbar med att få henne ännu mer i balans.

Häst nr 2: Började redan första dagen hon kom hit med att rycka tyglarna ur handen på en. =Arg Lancet:devil:. Och kunde göra likadant i ridningen. Eftersom allt bara var dumheter satte jag mig tillbaka i sadeln drev på ordentligt framåt och höll kvar i tyglarna. ( hon bockade en hel del kan jag berätta) Tog några dagar och nu står hon som ett ljus vid uppsittning och skulle inte få för sig att dra tyglarna ur händerna på mig längre.

Skillnaden på dessa två är att den översta inte riktigt förstår vad som krävs av henne hon måste få tid. Den andra som drar upp huvudet och hugger tyglarna ur handen är för mig inte acceptabelt överhuvudtaget!

Också nyttigt för styrka och lydnad! Men hur vill du att ryttare ska göra just när hästen drar iväg med huvudet bland molnen? Hur ska jag få hästen tillbaka?

Undrar om hon gör sådär pga bristande styrka.:confused: Visst har hon inte varit igång så jättelänge?
Jag har inget bra förslag till hur du ska korrigera henne. Kanske inte göra så stor grej av det hela utan när hon gör så där testa att lägg henne på en stor volt och rid lätt samtidigt som du rider henne så rund och djup som du kan.
Tror att det är viktigt att så snabbt som möjligt få henne avspänd både psykiskt och fysiskt. Rid korta pass så att hon inte blir för öm eller trött i ryggen.

Tänk också på din egen attityd mot henne när du rider. Tror att det är viktigt att du är mjuk och avspänd själv samt inte blir upprörd när hon gör så där.

Intressant att läsa fler förslag på lösningar.

Hur löser ni problemet när hästen blir extremt mycket mot handen? Min häst har en förmåga att ibland ta bettet, köra upp huvudet och springa iväg a la B-ponny. Hon gör det inte vid en speciell rörelse/gångart utan det kan hända på rakt, böjt spår, övergång, rörelse-you name it...
Jag har ridit för två olika tränare då hon betett sig likadant och de har haft olika sätt att lösa problemet, Och ja, det ena fungerar och det andra fungerar inte så det är inte så svårt att rakna ut vilken tränare jag fortsatt rida för ;).

Av ren nyfikenhet undrar jag hur ni dressyrare hade löst problemet?

SLÄPPER hästen, stretar inte emot och försörjer dragkampen, överraskar hästen med att inte vara dens balanseringspelare, låter hästen hitta sina bakben och går inte det från ryggen hoppar jag av och jobbar hästen från marken, först med bakbenen isolerat från resten av kroppen, sen med fokus på bara bogarna så att jag ser att JAG är den som styr hästen och inte tvärtom.

När detta funkar från marken kopplar jag ihop höfter och bogar och låter hästen (Fortfarande på marken) visa att den har sin egna balans, sen sitter jag upp och är mkt, mkt noga med att inte vara den som inleder dragkampen, någonsin.

Min gör också så ibland, speciellt när han vilat eller inte gått på banan på länge.. Jag gör liknande som C_L, istället för att streta emot släpper jag. Jag brukar ta en ordentlig halvhalvt sitta till och sen lätta nästan överdrivet mycket. Hästen söker sig då framåt, neråt och jobbar i mycket bättre balans. De dagarna rider jag honom alltid lång och låg, ingen idé att plocka upp honom och bara sitta och tjyvhålla! I den låga formen brukar jag rida öppna på långsidan i både trav och galopp. Jag brukar också vara noga med att han ska behålla den låga formen i övergångarna, vilket inte alltid är så lätt!

Tycker du har fått massa bra tips här, jag ska nog prova på några av tipsen själv :D

"när du vill ta i tygeln är det skänkel som behövs" säger min tränare så det är så jag gör. Flyttar hästen några steg för den skänkel (hand) som hästen känns tung eller hård tills hästen släpper efter. Men släpper INTE tygeln innan natuligtvis eftersom eftergiften=hästen gör rätt, utan släpper efter när hästen ger efter och inte en sekund tidigare.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns faktiskt som att jag äntligen har förstått och hittat en riktning när det gäller arbetet med min hälsa! ”Bara” 9 år efter att...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka