Problemhäst, någon som har erfarenhet ?

P

persikajuice

Hej, vänder er till er och hoppas någon kan hjälpa mig.
Jag har en så kallad "problemhäst" är ett kallblod på 7 år ungefär han är hur snäll som helst i hagen ibland. men ibland får han för sig att han inte ska gå ut i hagen utan rycker sig lös, han stegrar både när man går med han ( tex ut från hagen) men även när man rider han. Han bockar, sparkar rakt ut eller hur man ska förklara, han är inte rädd för bilar men endå så vissa gånger när han ser en bil börjar han stegra och försöka kasta av ryttaren. Men vissa andra gånger bryr han sig inte ens. han sticker ofta man får inte stopp på han. Han är låg i rank i hagen, men kan vara väldigt tävlingsinriktad om man rider ut flera stycken. Han står inte still i stallgånger utan försöker rycka sig lös, sparkar osv. Jag har ingen aning hur jag ska kunna förbättra han? jag har ridit i säkert 10 år men med ett avbrott på några år. Han är runt 160 i mankhöjd medans jag ryttaren bara är 150, ganska kort vill säga. Han har inte blivit riden så ofta innan jag tog över han vilket var nån månad sen. förra ägaren sa att det hära var han när han var bättre. Jag pluggar och har inte all tid i världen, men önskar verkligen hjälp då hästen är underbar i övrigt. Någon som vet vad man kan göra för att lugna han ?

Sv: Problemhäst, någon som har erfarenhet ?

Vad menar du med att "hästen är underbar i övrigt"? Jag menar, du räknar ju upp i stort sett alla situationer när ni umgås! Jag tycker att hästen verkar väldigt ouppfostrad och mycket respektlös! Du behöver hjälp av en PROFESSIONELL NH-tränare. Alltså en som har ett gott rykte om sig och som har verklig kunskap i ämnet! INTE en kompis som har gått en helgkurs och sedan tror att man bara kan börja vifta med rep så löser sig allt! Du ska inte ta dig an den här hästen själv! Det är bara en tidsfråga innan något allvarligt inträffar! Du ska dessutom verkligen inte rida hästen innan han respekterar dig från marken! Om du inte tycker att du har ekonomi för att anlita instruktör, så blir tyvärr mitt hårda råd till dig att göra dig av med hästen! :(

Den stora frågan är ju om du känner att du vågar eller om du är rädd för honom? Har han skrämt dej har han ju hunnit få ett visst övertag...
Jag förutsätter att han inte har ont någonstans? Annars låter det som att det är konsekvent träning som gäller. Eftersom du bara har haft honom i en månad kan ni fortfarande vara i en testperiod.
Träna hemomkring där du känner dig säker, led honom i träns så länge du inte klarar honom i grimma och se över foderstaten är mitt råd. Lycka till!

Tycker att du har fått jättebra svar. Sök upp en NH tränare som kan sin sak. Verkar som att din häst skriker efter att bli förstådd. Så för båda ditt och framförallt hästens bästa - försök att förstå vad det är han säger till dig.

Jag skulle råda dig att börja om från början med honom. Skippa ridningen helt och börja med hanteringen från marken. Ett steg i taget och ge dig inte, han får inte gå över dig. Han får inte sparka mot dig. Det är du som är ledaren och han ska foga sig efter din vilja - helt enkelt.

PM:a gärna om du vill ha mer konkreta tips!

Nån månad är ju ingen tid alls i sammnhanget. Ta det lugnt på marken som Nixehen säger, det kan ta fler än en månad innan han har förtroende för dig och respekterar dig.

Var bor du? kanske kan någon ge dig tips om en bra tränare i ditt område, du behöver hjälp! Härsten är ouppfortrad, respekterar inte dig och kan faktiskt bli farlig om du inte får ordning på det.

Jag bor strax utanför fagersta i västmanland.
Jag vet att han inte är i en testperiod då han varit så hära om inte värre mot alla som haft han. och hon som hade han innan mig hade han i omkring 3 år, och han visade det hära beteendet mot henne hela tiden med:( Ja det är väl sällan han är snäll men han kan vara "gosig" eller hur man ska säga, han kan vara hel lugn sen efter tex en minut börjar han igen. Jag litar inte på han, som han är nu. och nej han har inte ont någonstans, har kollat upp det redan.

Först och främst, är hästen uppkollad av vet så att smärta kan uteslutas?

Annars låter det som att han har fått ett visst övertag i större delar av sitt liv, och därmer inte har lärt sig att respektera ryttaren. Jag tycker som de flesta att du bör börja om från början med honom, från marken. Känner du dig osäker eller rädd är det bättre att låta bli ridningen ett tag, annars är det risk att hans övertag blir ännu större.

Hur brukar du tillrättavisa honom/säga till honom?

Jag vet en jätte duktig tjej med just "problemhästar" hon bor i och för sig i Ockelbo, nånstans vid Gävle, men du kan ju alltid få lite tips, Emma Ebenfelt heter hon :) Lycka till!

Jag har en så kallad "problemhäst" är ett kallblod på 7 år ungefär han är hur snäll som helst i hagen ibland. men ibland får han för sig att han inte ska gå ut i hagen utan rycker sig lös, han stegrar både när man går med han ( tex ut från hagen)/.../

Led med träns eller kedja. Släpp honom aldrig direkt, utan vänd honom så han står riktad upp emot grinden, släpp sedan. Ge en liten godis om innan du släpper - de flesta lär sig snabbt att om de väntar några sekunder extra får de nåt gott.

Stegrar han när du leder så dra ned honom snett emot dig. Nu vet jag inte hur långt upp han kommer, men är det "jag-är-så-upphetsad-att-jag-kan-dö"-varianten a la hopp-hopp på bakbenen så funkar det oftast att vrida nacken på honom med grimskaftet så att han behöver balansera sig fram. Du måste inte ta i hårt för att göra detta.

Som med allt annat är det oftast enklast att stoppa Innan det händer - så håll koll på honom. Och BERÖM tydligt när han beter sig civiliserat.

Jag gissar att detta handlar om överskottsenergi och frustration, vilken för typ av kallblod är det - Travare? Bråka inte med honom i onödan, håll inte på och stanna/backa/tafsa, det bara ökar frustrationen, däremot ska han gå ordentligt - gör han inte det blir det tillsägelse.

/.../ men även när man rider han. Han bockar, sparkar rakt ut eller hur man ska förklara, han är inte rädd för bilar men endå så vissa gånger när han ser en bil börjar han stegra och försöka kasta av ryttaren. Men vissa andra gånger bryr han sig inte ens. han sticker ofta man får inte stopp på han.

Rid inte på trafikerade vägar, rid inte i högre tempo än du klarar av utomhus.

Sådant här kan vara problematiskt, jag tror som sagt att hästen behöver rasta av sig ordentligt, och håller man den i lågt tempo kommer den bara bli än mer upphetsad. Men du ska inte chansa, kanske ramla av och skada dig för livet. Be om hjälp av en ridinstruktör som kan se er tillsammans och bedöma läget för ekipaget som sådant. Kanske behöver hästen en annan ryttare ett tag? (inget illa ment emot dig)

Denna typ av beteende kan vara smärtrelaterat också, så det är alltid bra att låta vet kolla upp honom. Men allt det du beskriver låter lite likt hästis på stått-bortglömd-i-hagen-i-tre-veckor-humör, han behöver då fräsa bort överskottsenergi helt enkelt, varken mer eller mindre. Men har din häst betett sig såhär under längre perioder och aldrig blivit korrigerad så kan beteendet ha blivit en ovana som kan ta lite tid att få bort.

Han är låg i rank i hagen, men kan vara väldigt tävlingsinriktad om man rider ut flera stycken. Han står inte still i stallgånger utan försöker rycka sig lös, sparkar osv. Jag har ingen aning hur jag ska kunna förbättra han?

Många hästar är tävlingsinriktade, det behöver inte vara någon fara så länge de inte är olydiga och drar. Som sagt du ska inte rida i högre tempo än du klarar av. Be hellre om hjälp av någon orädd som känner hästen, som vågar både låta den springa av sig, men också kan ta tillbaka den.

Angående stallgången så handlar det om att öva. Detta låter också som frustration. Om hästen har någonsomhelst uppfostran i bakgrunden så vet den att man står still i stallgången. Men den är upphetsad och behöver få utlopp.

Gör det enkelt för den att stå still, ge hö att tugga på. Trampande skulle jag inte bry mig om, däremot sparkar = tillsägelse på den nivå som behövs för att den ska haja till. Sedan beröm! Det som får hästen att fatta vad som är rätt är berömmet, godisbit/klapp/röstläge.

Han är runt 160 i mankhöjd medans jag ryttaren bara är 150, ganska kort vill säga. Han har inte blivit riden så ofta innan jag tog över han vilket var nån månad sen. förra ägaren sa att det hära var han när han var bättre. Jag pluggar och har inte all tid i världen, men önskar verkligen hjälp då hästen är underbar i övrigt. Någon som vet vad man kan göra för att lugna han ?

Jag är också kort, om än något längre än dig, 1.57. Hästis är 1.70, träningshästen jag lånar är 1.76. Storleken behöver inte ha betydelse.

Se där - han har inte blivit riden. Jag tror inte på detta med att "träna ledarskap" som om det är en fristående aspekt i hästhanteringen: tillfredställ hästens naturliga behov först och främst - mat/vatten/vila/motion. Kolla så att den är fräsch i kroppen. Nu behöver din häst (gissar jag) motion, är du lite nervös själv (helt ok att vara det!) så förklara läget och be en erfaren kamikzeryttare om hjälp.

Hoppas att allt går bra!

Är han hingst eller valack?Hingstar har mera överskottsenergi och kan vara jobbigt dominanta.Får han något tillskott i fodret som ger extra energi?Annars låter det som om han vill bestämma och ingen respekt!:confused:

Tycker du fått flera bra rader till svar, han låter som han är mycket ouppfostrad och inte har respekt för dig. och har mycket energi! Och det kan mycket snart hända en olycka om inte någonting ändras..

Tycker också att det kan vara en bra idé att lämna iväg honom på träningsläger, det kan ju funka att bara lämna honom till någon bra hästkarl, behöver ju inte vara en dyr NH tränare. Finns säkert guldkorn med gubbar på bygden över hela landet som har hanterat åtskilliga ardennerhästar t.ex. som är mycket duktiga på hantering! (flera av dessa är ju också vana vid att visa häst vid hand, mycket nyttig träning). Får din häst bli uppfostrad, så kan det göra stor skillnad i ridningen med.

Hej, jag är en tjej på snart 20 år och är uppvuxen med hästar och har haft från problem till stora hopphästar, och också några misshandlade och vanvårdade hästar hos mig på rehabilitering. och om din häst gör detta så är han rent av farlig, som jag läste från en så tror jag att din häst är fruktansvärt ouppfostrad och behöver lära sig vem som bestämmer. Du måste visa att det är dig han ska lyssna på och att du är bossen så kallat. hade jag varit du hade jag tagit till horseman ship (själv gjort det med mina) men gör det med någon som kan, finns många där ute som nog skulle vilja hjälpa dig. Det ska vara roligt att ha häst och inte att man måste gå på tå i stallet för man inte vet vad ens häst gör här näst. hoppas de kommer gå bättre för er:P Med vänliga hästar en från skåne:)

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 933
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 861
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar