Problemhäst,hjälp!

I

inezpinez

Hej!
Jag har en häst som jag skulle vilja ha lite hjälp med.
Hon hetsar upp sig väldigt ofta och spänner sig, när man fattar galopp så fattar hon alltid korsgalopp & detta får man justera medans man galopperar.
Hon är också väldigt känslig i munnen, vill inte att man är stark, men lyssnar inte alls på tygeltagen.

Är det någon som kan hjälpa mig/ge lite tips ? :D

Sv: Problemhäst,hjälp!

Hur gammal och hur mycket riden är hästen? Också bra att veta är rasen som om hon t ex är travhäst speciellt om hon då varit i träning.

16-årigt sto
ganska mycket riden
korsningsponny 148cm, men smäcker kroppsbyggnad, lite arab i henne tror jag :)

Är hon kollad så att hon inte har ont eller några spänningar i sig som gör det obehgaligt för henne att bli riden? Annars är det första du bör göra så att det inte finns något fysiskt fel på henne som gör henne spänd och stressad.

Hur är du som ryttare? dvs är du avslappnad och hur gör du fattningen? Kan det vara så att du stressar hästen in i korsgalopp? Du kanske helt enkelt vill för mkt. Väldigt många ryttare rider med för mkt kraft och lite "skrämmer in hästen i galopp" dvs ibland kan det räcka med att bara slappna av och tänka tanken galopp och bara flytta höften lite, speciellt på en häst som är lite fartig/stressar upp sig.

Det är mycket lättare för någon som ser dig i verkligheten att komma med bra råd, än vad det är såhär över internet.

När du säger att hon har svårt att fatta galopp, och om vi antar att hästen är frisk och väl inriden, så antar jag att du helt enkelt inte gör en korrekt fattning - och det måste du få hjälp med av någon som ser dig fysiskt när du rider. Detsamma gäller angående detta med att hon både är känslig i munnen, men samtidigt inte lyssnar - jag antar att du faktiskt gör någonting fel i din riding; sitter snett, stressar henne, eller liknande.

Skaffa en bra tränare som tipsar och hjälper till, så ni ska kunna bli ett samspelt ekipage.

Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
562
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
890
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar