ProblemFötter!!!

M

mariavanamnet

Hej hej alla där ute!

Nu måste jag få några tips om hur man löser detta problem: När jag rider har jag mkt problem med att hålla fotens "framtrampdyna" på stigbygeln.... hmmm... med andra ord; foten åker in i stigbygeln, vilket inte är säkert, bekvämt eller bra på något vis. Tar imot alla hjälpmedel (:grin: från tejpade vrister till längre stigläder... )

TACK I FÖRHAND!! :bow:

/MARIAVANAMNET :)

Sv: ProblemFötter!!!

Alla säger att SBB (Sprenger Bow Balance) ska göra underverk för skänkelns läge! Kanske kan vara något? :laugh:

Låter bra!. Dock är nog priset 1795 kr liiittee för dyrt för mig tror jag (tråkigt nog..) ;)

Jo dom kostar ju lite, men alla säger att dom faktiskt är värda varenda krona! Och kan dom rädda en hel sits så tycker jag också det! :laugh:
Finns ju ett par ute på annons, kika på dom vanligaste sidorna så hittar du nog! :laugh:

Kolla över din sits. Den vanligaste orsaken att foten åker igenom är att man spänner sig och att knät åker upp.
Det är en träningsfråga helt enkelt.
Se till att du slappnar av i benen så att de blir långa och hitta din balans i sitsen istället för at knipa med knäna.

Tänk dej en sådan där docka med en tyngd i botten, oavsett hur du puttar på den så ställer den sig alltid upp.
Din tyngd ska sitta i sätet, alltså där du och sadeln möts och oavsett hur hästen rör sig och "puttar" dej fram och tillbaka så ska du känna "tyngden" som gör att du alltid kommer tillbaka i samma läge.

Det viktigaste är att du har riktigt bra säkerhets stigbyglar så att du inte fastnar om du skulle ramla av. Bowbalance är jättebra men jag skulle inte rekomendera dem till någon som inte har hitta sin egen "tyngd" och balans.
Visst hjälper de till att få ett bra läge på foten och de är underbara att rida i men åker foten igenom och man ramlar av så sitter man fast. Möjligtvis att man kan använda dem ihop med barnes buckle isåfall.

Oki! Ska testa att slappna av riktigt mycket i skänkeln! Men tror att jag vet varför nu! Jag hade en gör obekväm sadel innan, testade en ny och sitsen blev 100% bättre!!!! Nu är problemet att jag har fått "Flaxarmbågar" :D

Fick tips av min tränare när jag hade samma problem. Prova att vrida knäna och benen inåt så att skänkeln naturligt blir nedtrampad. Har funkat jättebra för mig.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Svårt att sätta rubriken, men ska försöka förklara problemet. Jag har till och från haft lite problem med ena foten när jag rider...
2
Svar
20
· Visningar
3 653
Senast: Kilauea
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 226
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama