J

Jallzon

Min häst öppnar inte munnen vid tränsning..
Jag tar in fingret i mungipan osv.. men det hjälper inte längre.
Det är väldigt jobbigt och irriterade..
Nån som har ett litet knep?

Mvh Elin
 
Sv: Problem!

En liten muta som du lägger i handen under bettet?
 
Sv: Problem!

En av mina hästar brukar inte heller öppna munnen när en del av medryttarna tränsar honom, så efter lite studerande från min sida vad det kan bero på så upptäckte jag att det berodde på att de oftast tryckte bettet mot tänderna på honom, och han tyckte att det var obehagligt och därför inte ville öppna munnen. Nu vet jag inte om du också gör det, i så fall är det kanske nåt att tänka på: att föröska undvika att betet slås eller trycks mot tänderna. Annars så kan muta också fungera som föregående skrev.
 
Sv: Problem!

Jo, jag brukar ta upp bettet längst tandraden så då bara backar han osv, så då blir man irriterad och tar in honom längst väggen och får nästan bända upp munnen, men jag ska testa Muta & inte ta upp bettet längst tänderna. :D

Tack :D
 
Sv: Problem!

Har du kollat upp så att han inte har ont i munnen? Antingen har han ont eller har det hänt något vid tränsning som skrämt honom.. Det tror jag i alla fall. Ser ingen annan anledning till att han skulle tvärvägra så?
 
Sv: Problem!

Om jag var häst skulle jag också bli irriterad om någon gjorde så, jag är inne på shampiz linje. Först så öppnar man munnen på hästen, sen stoppar man in bettet. Det är inte bettets tryck mot tandraden som ska få den att öppna munnen.

"Backa bandet" och tränsa som om han vore unghäst ett par gånger, alltså att du träsar med bettet hängades på ena sidan, öppna munnen, vik in bettet och fäst i andra sidans sidstycke.
 
Sv: Problem!

Jag har en sån där rolig häst som ibland får för sig att han inte ska göra saker, tex öppna munnen när jag tränsar. Om ja bara sätter fingret i mungipan händer ingenting, men om jag pillar in det under tungan och rör på det så öppnas munnen fortare än kvickt! :rofl:

Testa! :idea:
 
Sv: Problem!

mm, jag har kollat upp det.

Och det är nog så det kan va att det har hänt nått sånt, men jag vet inte.. i och med att jag vet så lite om hans bakgrund.

Jo, det verkar va en bra idé, han är en liten sockergalning så det ser han nog fram emot, haha! :D Ska gå in på ica imorrn och köpa lite sirap! :P:P
 
Sv: Problem!

:)
Jallzon skrev:
Min häst öppnar inte munnen vid tränsning..
Jag tar in fingret i mungipan osv.. men det hjälper inte längre.
Det är väldigt jobbigt och irriterade..
Nån som har ett litet knep?

Mvh Elin

Hejsan!

Min häst har varit svår i omgångar med att få in bett i munnen. När han protesterat helt och hållet har det oftast berott på tandvärk (han är nu 4 år). Då har jag ridit bettlöst en tid och sedan har det inte varit några problem att tränsa. Vid andra tillfällen har han "bara" testat för att se om det går att komma undan (här gäller det att läsa sin häst, så man vet vad som är vad) och då har jag lugnt lagt bettet mot hans läppar (ej tryckt) och tagit tag i tungan. Då har han gapat och jag har då fört in bettet och samtidtgt släppt tungan och sagt gapa. Ett tag fick han örttinkturen Munkpeppar i sin mat. Den smakar vidrigt. Lite Munkpeppar på ett finger som förs in i munngipan på hästen så gapar hästen garanterat. För det är äckligt! Nu har vi dock kommit så långt att han nästan han gapar på kommando. Lite hjälp med ett litet lirkande finger kan behövas i bland men snart är vi där.

Lycka till!
 
Sv: Problem!

okej, mjo.. bara så jag får en possetiv tanke av att öppna munnen. Då brukar det ju genast gå bättre. ;)
Det är så jobbigt med hästar som inte öppnar munnen när man ska tränsa och så vidare.. hm.. det är oftast bara nått litet problem som brukar gå att fixa till.
 
Sv: Problem!

Jag brukar köra med att ta lite honung på fingret å sedan stoppa in fingret där hästen inte har några tänder, det brukar funka ;D
 
Sv: Problem!

Danny skrev:
Jag brukar köra med att ta lite honung på fingret å sedan stoppa in fingret där hästen inte har några tänder, det brukar funka ;D

mm, honung älskar min häst så det funkar nog rätt bra ;)
 
Sv: Problem!

Rider du med nosgrimma? Har hästen några sår i munnen eller lösa tänder kanske? Jag tycker att det låter som om din häst har ont.
 
Sv: Problem!

En häst på ridskolan ville inte öppna munnen men när man stoppade fingret i mungipan och killade på tungan så öppnade han direkt.
 
Sv: Problem!

Min häst vill inte ta bettet om jag varit lite slarvig med värmingen (ja, även på sommaren). Det räcker inte med 'inte kallt', det måste vara varmt. Jag spolar/doppar alltid bettet i varmvatten innan tränsning.
 
Sv: Problem!

åke skrev:
Rider du med nosgrimma? Har hästen några sår i munnen eller lösa tänder kanske? Jag tycker att det låter som om din häst har ont.

Ja jag rider med nosgrimma, sår i munnen? Neej.. och åter nej.. :P
 
Sv: Problem!

lolly skrev:
En häst på ridskolan ville inte öppna munnen men när man stoppade fingret i mungipan och killade på tungan så öppnade han direkt.

mm.. Men min häst gör inte det, hästar kommer oftast på trix, för att få slippa.. Det borde ju hästvana människor veta!
 
Sv: Problem!

susanne skrev:
Min häst vill inte ta bettet om jag varit lite slarvig med värmingen (ja, även på sommaren). Det räcker inte med 'inte kallt', det måste vara varmt. Jag spolar/doppar alltid bettet i varmvatten innan tränsning.

Provat det där också, men icke!
 
Sv: Problem!

Min ponny jag hade för ett antal år sedan höll oxå på sådär. Men på henne så funkde mutvarianten. En sockerbit varje gång hon tagit bettet. Men nåde den som tränsade och glömde sockret;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 706
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp