M

Moej

jag har börjat bli osäker på om min häst verkligen ser mig som ledare nu. Förr var det ingen tvekan men nu vet jag inte. Skulle kunna tro att hon ser sig själv mer som ledare. Försöker jag mig på någon nhövning, vilket jag allt som oftast gör, kollar hon bara bort.

Någon som har nåt förslag på övningar, böcker, hemsidor, regler, tankesätt, vad som helst? Tips och råd?

Sv: "problem"

Dansa med hästar är boken som fått många av mina pusselbitar att falla på plats. Kfh är en person som jag respekterar högt i allmänhet så jag skulle läsa allt jag kom över av honom.

Det som gör att jag håller avstånd från nh:n är ffa denna ledarhysteri. Börja med att lära dig förstå och meddela din häst innan du ens börjar fundera på att du skulle ha kapacitet som ledare.

Börja med en inställning som bara vill lära och förstå - och låt hästen ta dig som den vill. Sålänge du är en vänlig individ så är ledarskapet ingen brådska - du kan dessutom aldrig bli en ledare innan du kan hantera hästens språk, och det tar tid att lära sig.

Var tydlig med att betrakta och lyssna. Hästar sänder signaler hela tiden. När hästen verkar missnöjd - ta reda på vad den vill ha. Prova allt, även det som inte är ett alternativ, för du måste förstå vad som försigår i hans huvud för att kunna göra intryck på honom som är större än hans eget. Sen gäller det att kompromissa era två åsikter och övertala honom om att din ide är bättre.
På det sättet visar du upp en ny sida av dig själv, där du plötsligt kommer in i hans värld - han får plötsligt kontakt med dig.

Bara detta kan göra en ouppmärksam häst väldigt nyfiken på dig. Och det första vi behöver i kommunikation är uppmärksamhet.

Jag tycker att du ska glömma tanken på ledarskap och lära dig hästens värld först. För utan den kunskapen kommer du ingenstanns och det är dumt att koncentrera sig på något som man ändå inte kan göra någonting åt än, och på så sätt begränsa förståelsen för det som är första steget och kanske förlänga prosessen. Man får aldrig ha bråttom, tänk på att det är hästen som bestämmer tempot - det är hans förtroende du är ute efter.

Inga förslag på övningar eller dyl.

Det är stor skillnad mellan ledarskap och att vara ledare.
Jag tycker du fokuserar för mycket kring att vara ledare.

Det du ska satsa på är ömsesidig respekt och förståelse.
DET är verkligt ledarskap, att respektera och förstå.

Det är inte just ledarskapet som är viktigt för mig, men det känns inte säkert om hon tar över för mycket då hon är så fruktansvärt stor, kraftig och stark :D Missförstå mig inte nu, alla kan ju självklart bli farliga men det känns värre om hon skulle ta över än om shettisen i hagen skulle det.

Varje dag plågar det mig jag inte kan hitta någonting som kan ge oss ömsesidig respekt och förståelse, har till och med funderat på att sälja hästen för att hon ska få det bättre men hon har flyttat runt så mycket och trivs med mig och litar på mig, och jag skulle ju knappast få det bättre med någon annan häst.

tintilar: Dansa med hästar har jag, läste den för ett år sedan men har inte riktigt provat någonting därifrån. Men jag kanske skulle läsa den en gång till ?
Försökte med boken "från ryttare till häst" men det kändes inte alls bra.

Vad tycker ni om den där filmen "motivera din häst"? Den har jag också men har inte vågat prova någonting, eftersom jag är rädd att hon bara ska se det som ett sätt att få godis och inte något roligt vi gör tillsammans jag och hon, utan bara hon och godiset.

Och en sista fråga bara: Hon verkar inte tycka det är så roligt med ridning, jag vet inte om det är inbillning men, kan det vara för att det är brist på "ömsesidig respekt och förståelse", och att hon inte förstår varför jag ska sitta och bestämma vars hon ska gå när hon egentligen tycker att det är hon som ska bestämma vart jag ska gå?

Dansa med hästar har jag, läste den för ett år sedan men har inte riktigt provat någonting därifrån. Men jag kanske skulle läsa den en gång till ?
Jag skulle absolut läsa den igen. Det är ju jättebra att du redan gått igenom hela - då är det lättare att jobba parallelt med boken.

Kikar lite i boken nu, och det kapitel som jag tycker man kan titta på ofta är "Kommunikation, balans och förståelse". "Hästspråkets grundregler är en bra grund att basera sina egna impulser på när man sen hanterar hästen.

Sen handlar ju mycket om balansen mellan häst och ryttare, och det kanske inte är just vad du behöver just nu. Därför skulle jag föreslå att du hoppar till "Grunden - att leda en häst". Jag använder själv mycket led-lekar när jag hanterar hästar och det ger en bild av vart man har hästen samtidigt som du kan dominera på ett ganska lågt plan. Positioner är väldigt viktiga och halten gör stort intryck på hästen.

Vad tycker ni om den där filmen "motivera din häst"? Den har jag också men har inte vågat prova någonting, eftersom jag är rädd att hon bara ska se det som ett sätt att få godis och inte något roligt vi gör tillsammans jag och hon, utan bara hon och godiset.
Jag tycker att den var ganska logisk och kanske snarare tog upp hur psyket fungerar på en varelse - än just 'häst'. Filmen skulle kunna vara till hjälp även för hund-, katt-, lama- och tom människodresserare. Den handlade mer om hur man fungerar psykiskt. Metoderna var bra och det kan skapa en jättefin relation mellan häst och människa - jag har själv sysslat med klickerträning som liknar hennes metoder, fast hon inte använde klicker - men jag vet inte om det skulle hålla i de mest krävande situationerna.
Om du ändå väljer det så föreslår jag klicker. En liten sak som gör STOR skillnad. :bow: Men som sagt såg jag det mest som ett sätt att dressera på.

Och en sista fråga bara: Hon verkar inte tycka det är så roligt med ridning, jag vet inte om det är inbillning men, kan det vara för att det är brist på "ömsesidig respekt och förståelse", och att hon inte förstår varför jag ska sitta och bestämma vars hon ska gå när hon egentligen tycker att det är hon som ska bestämma vart jag ska gå?
Det är absolut påfrestande för en häst att vistas i en tillvaro där rangen inte är självklar. Det kan märkas i ridningen. Men jag tror att det är så att hästen helt enkelt inte tycker att det är roligt. Han förstår nog inte heller syftet. Du måste ge honom ett syfte och en anledning. Kanske tycker han också att det är svårt.

Min häst kom från travbanan och verkligen hatade ridning på ridbanan. Vi var två personer att bara ta honom dit. Han förstod inte vad vi gjorde där, det var tråkigt, det var svårt och han litade inte på mitt omdömme. Han trodde på allvar att han var för stor för att kunna trava där - vilket inte gick att få honom att göra.

Jag har lagt upp ridningen så att min häst aldrig misslyckas. Jag ger honom enkla uppgifter och ger mycket beröm, samt slutar innan han förstår att det är slut - i början användes banan som ett beröm efter uteritt. Då gick vi in på banan gjorde en volt direkt när vi kom ner i gruset - berömde - gick in.

Jag utvecklar enkla övningar utan att han tänker på det och plötsligt klarar han övningar som han inte ens tror att han klarar själv. Inte förrän efter märker han vad han gjorde och så har självförtroendet hoppat upp och förtroendet till mig är på topp. Numera gör han allt jag ber om efter som att han är säker på att om jag säger att det går, så går det.
Han väljer oftast ridbanan före skogen. :bow:

Det viktigaste är att hästen alltid går från ridbanan med större självförtroende än han hade när han gick in. Man får vara lite psykolog och lura dem lite, och bara ge dem uppgifter som de klarar av eneklare än allt. Jag gick i två veckor och bara red i en åtta på ridbanan(i skritt på helt långa tyglar) en gång efter varje ridtur. ;) Den låga formen utvecklade jag på uteritterna och då var det bara ner en cm med huvudet - helt fria tyglar och beröm. Två försök och hästen sänkte nu huvudet så mycket han kunde av egen vilja, han ville göra mer rätt. Till slut gick ju hästen så jämt och jag provade en dag att ge "komandot" under åttan på ridbanan. Hästen sänkte glatt huvudet av ren reflex - fick eftergift och beröm innan han ens han förstå vad han gjort eller att jag bett om något - och vi gick in som vanligt. Jag fick honom att lyckas med en övning på ridbanan utan att han ens tänkte på det, och när han väl gjort det blev han superstolt och det lös om hela hästen. :D

Motion och utbildning kan du glömma sålänge. Börja med att få din häst att vilja hoppa i tränset. ;)

Senast ändrad:

Hmmm, det är väl just ledarskapet som är problemet.
Inte att vara "ledare" utan din uppgift att respektera och förstå din häst.

Tintilar skriver massor med bra tips.

Vad jag kommer ihåg (dåligt minne?) från dina tidigare trådar, så får jag uppfattningen att du har skyndat för mycket i arbetet med hästen.
Du kanske har känt att "övningarna" har varit klara, men din häst har nog inte haft samma uppfattning. Du har gått till nästa "steg" i utbildningen utan att hästen varit redo för det.

Det lät riktigt bra det där med att aldrig låta hästen misslyckas. Ungefär hurdana övningar gör du? Hur lägger du upp passet? Hur ofta rider du ut? Gör du något annat som hästen tycker är roligt när du rider?
Kan tänka mig att min häst tycker att det är tråkigt också eftersom hon nu för tiden inte får några riktiga övningar eller uppgifter.

Hon var ridskolehäst förr men det var bara tills 2001, jag fick henne 2003, så det kan ju inte spela sån stor roll?

Nja jag vet inte om vi utbildat någonting alls under tiden jag haft henne :D

Jag tycker det är jobbigt att inte kunna ha någon att rida för, eller någon som kunde hjälpa till med markarbetet. Min högsta dröm vore ju att ha någon riktigt duktig här som verkligen förstod sig på hästar men det är ont om sådana här..

Där har du nog fel. :angel: :smirk:

Utbildning är det så fort du sköter, markarbetar eller rider hästen.

Någon hästkunnig som kan ställa upp för en billig penning finns väl alltid?
Jag tror inte du behöver "proffshjälp", utan någon som kan hjälpa dig komma igång och ge goda råd.

Inte här verkar det som. Den enda som jag känner att jag riktigt kan lita på har nyligen blivit portad av stallägaren, utan anledning verkar det som. Står i ett litet stall med fyra hästar. Ingen av de andra verkar särskilt vettiga. De från andra stall jag hört med har inte alls velat hjälpa till, för dem är min häst ett "hopplöst fall". Nu är det ju inte så stora problem vi har, men hon var så olycklig förr i tiden när hon stod hos en annan så då var hon inte rolig.

Jag är så pass ung så jag litar inte alltid på mig själv, fyller 14 i år. bryr mig så fruktansvärt mycket om min häst så jag vill inte att någonting går fel. Jag tycker att det är ett under att hon litar på mig så pass mycket fastän jag måste vara mycket förrvirrande.

Jag hade velat ha någon som säger "nu ska du göra si och nu ska du göra så" men det går ju inte. Vet inte ens hur jag ska börja med någonting.

Har hela sommaren försökt vara så mycket som möjligt ute med hästarna i sommarhagen och bara gjort ingenting, studerat dem för att lära mig lite och bara umgåtts med dem, i flera timmar.
De är så glada när jag kommer, gnäggar och kommer och hälsar på mig i full galopp, men så fort jag tar ut hästen ur hagen blir hon avig och emot allt. :cry:

Moej skrev:
Det är inte just ledarskapet som är viktigt för mig, men det känns inte säkert om hon tar över för mycket då hon är så fruktansvärt stor, kraftig och stark :D Missförstå mig inte nu, alla kan ju självklart bli farliga men det känns värre om hon skulle ta över än om shettisen i hagen skulle det.

Varje dag plågar det mig jag inte kan hitta någonting som kan ge oss ömsesidig respekt och förståelse, har till och med funderat på att sälja hästen för att hon ska få det bättre men hon har flyttat runt så mycket och trivs med mig och litar på mig, och jag skulle ju knappast få det bättre med någon annan häst.

tintilar: Dansa med hästar har jag, läste den för ett år sedan men har inte riktigt provat någonting därifrån. Men jag kanske skulle läsa den en gång till ?
Försökte med boken "från ryttare till häst" men det kändes inte alls bra.

Jag kan bara säga en sak, filmen "motivera din häst" och även alla Ellens andra filmer förändrade mig totalt och hur jag såg på hästar/inlärning/motivation mm. Ellen är helt super bra! :banana:

Började för ca 3 år sedan att jobba efter Ellens "metoder" då framför allt klicker-träning och ångrar mig inte en sekund. Dels blir hästarna helt förändrade, de blir otroligt positiva och väldigt motiverade till att göra allt man presenterar, så länge som man gör det på rätt sätt vill säga. Sen så får jag som hästtränare en mycket bättre och klarare bild på hur jag ska bryta ner en uppgift och ta den steg för steg och verkligen kunna se de små framstegen.

Att lära in nya saker går rasande fort för att du som hästtränare har ett otroligt bra sätt att hjälpa din häst/förklara vad det är du vill/ förstärka beteenden du är ute efter. Du behöver inte oroad dig för att din häst blir tiggig eller bara gör som du ber om för att få godis. Allt sådant försvinner ju mer du håller på med klicker. Då är det inte godiset i sig som är lockande utan din entusiasm och beröm/glädje
Sen kan du faktiskt oxå träna in ett trevligare tiggnings beteende på din häst tex att stå på ett visst avstån ifrån dig och vänta.

Jag tycker absolut du ska prova detta på din häst i synnerhet som du säger att hon har tappat lusten till ridningen mm. Det där med ledare och ledarskap och dominans pratas det alldeles för mycket om. Det sägs så många saker som helt enkelt inte stämmer.

Att vara en ledare för mig är att kunna motivera min häst till att vilja göra allt jag föreslår.

Att min häst tycker det är det bästa som finns att vara med mig.

Att min häst alltid vågar prova olika saker/lösningar när vi jobbar utan att vara rädd för bestraffning eller liknande.

En ledare är den som har ansvar för resultatet, att det blir ett positivt.

Att få mina ideer att bli hästens ideer.

Hoppas allt löser sig!

Jag tror nog jag ska testa. Men en fundering bara, använder du godis i precis allt du gör då? Min häst började förknippa "bra" med godis när jag testade en enda övning från den filmen en gång, så då blev hon besviken när hon inte fick det när jag red också. Kan man hålla på och ge henne godis hela tiden?
Jag vet att hon tycker om att "jobba för godis", hon blir alldeles till sig och testar en massa saker själv för att försöka komma på vad jag vill.

Det lät riktigt bra det där med att aldrig låta hästen misslyckas. Ungefär hurdana övningar gör du? Hur lägger du upp passet? Hur ofta rider du ut? Gör du något annat som hästen tycker är roligt när du rider?
Detta var när jag fick min häst:
Vi red ut varje dag. Jag hade lång tygel och vi red enkla vägar och varierade gångarterna - äv galopp. Tempot fick han bestämma lite själv då han inte var så stark än, och jag lade inga som helst krav på hästen. Det enda jag bad var att byta gångart och varje gång han svarade så berömde jag med eftergift, röst och ev klapp.
Efter varje tur gick jag in på banan och i början tog det ett tag att överala honom. Men jag sa aldrig "nej" eller höll hårt i honom. Jag ställde honom i riktningen och väntade. Vände han så vände jag tillbaka. Varje steg berömdes och till slut gav han med sig. Gick in på banan, gjorde genast en ganska stor volt i skritt(lång tygen redan innan vi gick in på banan) och när vi kom tillbaka till spåret där vi gått på och skulle gå upp, fick han beröm en bit påväg tillbaka till stallet.

På uteritterna var målet att få en avslappnad häst. Jag började locka ner honom djupare och lockade konstant, men mkt mjukt, tills han svarade minsta cm. Då släppte jag tyglarna helt och klappade om. Sen red vi vidare och efter en stund provade jag igen - samma sak. Kanske gjorde detta 2-3 ggr/tur och med tiden höll han sig "där nere" längre tid.

Jag red alltid på lång tygel, förutom när situationen krävde annat, även i trav och galopp. Jag tog i tygeln endast när jag skulle stanna honom eller om han gick för fort. På så sätt minskade jag alla krav och tryck maximalt.

Med tiden började jag rida i en åtta på volten istället för en volt. Och när den "låga formen" blev naturlig och positiv för honom(han tog det som en reflex) provade jag att locka när jag red åttan. Han behövde aldrig stanna där nere utan så fort han sänkte huvudet berömde jag. Höll han kvar så berömde jag igen efter några sek tystnad. Till slut gick vi hela åttan i "låg form" på halvlång tygel.

När jag ridit på det sättet i några veckor så gick han av sig själv in på banan och sänkte huvudet helt själv. Det är fortfarande naturligt för honom att gå i form på banan för han är van vid att man alltid gör det.

Resultatet hade jag redan första dagen och endast 1½ vecka senare hade jag en mkt positiv häst som hela tiden sökte berömmet. Men jag fortsatte hela sommaren då jag valde att lära galopp och annat, ute, och ville att han skulle ha samma positiva inställning kvar även sen.

Idag rider jag nästan alltid fram ute (skitt kanske 5 min) och skrittar ofta av ut. Men ofta vill han hellre gå direkt till banan. Han väljer ofta vad vi ska göra, då jag anser att det viktigaste är att han känner för det vi gör. Rider ut lika mycket som på banan kanske, vissa perioder mer på banan, andra mer ut.

Vi gör allt för att han ska tycka det är kul. Det "roliga" jag använde mig av förut var ffa galopp - vi hade en speciell galoppsträcka där vi lärde oss galopp. Där var tempot helt upp till honom och vi startade ofta från skritt el halt. Han älskar när det går fort.

Min ridning är alltid improviserad och vi gör det vi känner för. Samma sak gäller upplägget - jag har aldrig planerat utan anpassar ridningen efter min häst. Känner jag att han idag är känslig för skänkeln så ger jag honom hjälpen för sidvärtsrörelse. Och detta går då naturligt och han lyckades med uppgiften hur lätt som helst, trots att han aldrig gjort det förut. Man får känna efter hur han känns och prova det som verkar kunna fungera. Nyligen tänkte jag att jag skulle samla honom då han var mkt avslappnad i traven, han svarade blixt snabbt och innan någon han förstå vad som hände så piaffade han utan minsta tecken på ansträgning eller några svåra hjälper från mig. :o
Det viktigaste är att endast ha ett krav i taget och låta hästen vila ofta och länge mellan dessa. Ridningen måste bli avslappnad och njutfull innan man börjar lära nåt.

Jag tror inte att ridskoletiden spelar ngn roll, det viktiga är att hon får en ny syn på ridningen.

Nu blev det långt, och rörigt.. hoppas det går att läsa ändå. :bow:

Hade du lika roligt som hästen under den tiden? :)

Det där med att hästen alltid ska lyckas kommer jag definitivt komma ihåg! Tack för det :bow:

Ska läsa igenom dansa med hästar och se motivera din häst igen, också ser jag ju vad som händer sen..

jag tänker för mycket.

(om någon annan har något annat tips får ni gärna skriva, jag är öppen för allt :D )

Kan vi blanda motivera din häst och dansa med hästar utan att någon av oss blir förvirrade?
Skulle vi få bättre resultat om vi koncentrerade oss på bara en av dem?

Förlåt, men jag blev lite full i skratt. :D
Jag tror inte din häst vare sig sett videon eller läst boken. :smirk:

Dessutom är det sällan det fungerar att ta en övning direkt från en bok eller video och göra det med hästen. Man måste nästan alltid anpassa övningen efter hästen och sig själv.

Jag har hållt på med hästar i snart 6 år och har aldrig gått någon kurs. Allt jag kan (inte mycket :angel: ) har jag lärt mig själv.
Jag blandar friskt med allt jag läser, ser eller hör.
Förr eller senare får man fram ett eget sätt att umgås med hästen som fungerar.

Det är faktiskt tillåtet att misslyckas ibland. :angel:
Huvudsaken är att det blir rätt i slutändan.
Hästar är otroligt förlåtande.

Tintilars tips om att alltid avsluta med en lyckad övning, hur enkel den än är, är ett suveränt sätt att bygga upp hästens förtroende och självkänsla.
Även att rida "kravlöst" och låta hästen bestämma själv är bra.
Det gör jag ofta med min medryttarhäst. Han får oftast bestämma tempot. :bump: ;)

Lycka till med din härliga IC. (avis!!)

Hade du lika roligt som hästen under den tiden?
Jag tycker att all ridning är kul när hästen har kul. Det var den bästa sommaren i mitt liv - första sommaren med egen häst - och jag minns alla små stunder och skritterna i solnedgång. :bow:

jag tänker för mycket.
haha, då är vi två.. ;)

Gör du någonting från marken med din häst, förutom rykta och sådant?
Jag arbetar mkt från marken - det var där jag började bygga vår relation. Vi leker alltid - även dagliga hanteringen är en lek - och syftet är att ha roligt, bygga hans självförtroende och att jag ska lära mig av honom. Häromdagen lekte vi i ridhuset och provade även lite hinder mitt i alltihop. Impulsivitet och öppenhet gör att man får en känsla av frihet - även hästen - och samtidigt som man leker så förtydligar man sina positioner i 'flocken'.

Citerar Bengal "Det är faktiskt tillåtet att misslyckas ibland.". Varför låta hästen misslyckas när man kan låta den lyckas? Om hästen inte tror att den kan misslyckas så kan du snart få den till vad som helst. Men misslyckas man så är det inget fel - man går vidare utan att uppmärksamma det. På så sätt så förstår inte hästen att den misslyckades. Men jag skulle aldrig ge min häst en uppgift (i det stadiet) som jag inte visste att den klarade av. För jag vill att hästen ska reagera på allt jag gör och göra rätt varje gång. Då får jag en uppmärksam häst.

Moej skrev:
Jag tror nog jag ska testa. Men en fundering bara, använder du godis i precis allt du gör då? Min häst började förknippa "bra" med godis när jag testade en enda övning från den filmen en gång, så då blev hon besviken när hon inte fick det när jag red också. Kan man hålla på och ge henne godis hela tiden?
Jag vet att hon tycker om att "jobba för godis", hon blir alldeles till sig och testar en massa saker själv för att försöka komma på vad jag vill.

När du klicker tränar med din häst MÅSTE det komma en belöning efter ditt klicker ord. Det är det som är hela grejen med klicker, att få din häst att förknippa ditt ord med belöning. Det är denna sammankoppling mellan ord-belöning som du utnyttjar när du ska lära din häst nya saker. Fast likadant får du inte ge godis, belöna när du säger andra ord.

Tex mitt klicker ord är "tack". Efter varje tack till min häst kommer en belöning-godis. Fast säger jag bra, rätt, duktig får jag inte belöna.
Anledningen till detta är att då förlorar du effekten av ditt klicker ord, du kommer inte kunna använda träningen lika effektivt. Meningen med klicker ordet är att du väldigt precist kan belöna och förstärka beteenden, rörelser mm. Om alla ord betyder godis finns det ju inget som är speciellt. Klicker ordet ska vara speciellt, en klicker tränad häst avbryter all annan aktivitet när den hör sitt "klick"

Så svaret på din fråga är; ge henne godis efter att du sagt ditt klicker ord. Sen hur mycket du tränar (klickar) spelar ingen roll, det är din häst som bestämmer.

Klicker ska bara användas under inlärning, alltså när du börjar träna något som din häst inte kan. När något är befäst och du vet att din häst kan det använder du inte klicker längre utan går vidare till något nytt. Klicker är en förstärkning som används för att visa att hästen är på rätt väg. När ett moment är avklarat och hästen klarar av det behövs inte lika mycket förstärkning. Liknelse; om en 5-åring klarar av att skriva sitt namn är det en stor grej som ska berömmas och förstärkas, fast om en vuxen gör samma sak är det väl ingen som bryr sig det är ju något man förväntar sig att en vuxen ska kunna eller hur? Det är samma sak med hästar och klicker träning.
Så klicka mycket/ofta när du håller på att klicka in din häst och använd sedan klicker när du jobbar med nya saker eller saker som din häst har glömt, för ja hästar kan oxå glömma.

Det där ser man faktiskt ofta på hästen, man ser det i ögonen på dem om det behövs ett klick för att den är uppgiven och behöver hjälpa eller om den kan klura lite på vad det är du vill.

Så utnyttja det faktum att din häst motiveras av godis och använd det till din/er fördel ist för att se det som en "olat" att tigga.

Lycka till.

Äsch då :D Nej kanske inte hon men jag :D
Bestämt mig för att inte tänka på detta nu under semestern för då förstör jag både hennes och min semester. alltså, speciella övningar. men sen.

kan ju i alla fall passa på att fråga..
red igår och hon var pigg och glad. sen, på vägen hem, blev det ju nästan farligt. hon tänkte inte alls stanna, inte ens skritta, bara trava. visserligen inte så fort, men ändå. det var ju tur att hon inte fick för sig att galoppera där på den smala vägen. hon tyckte också att vi skulle gå mitt på vägen så jag fick "dra" henne till kanten.
rider western.
vad gör jag när hon gör så??

Rider du western eller "vanligt"?

Jag är inte impulsiv också har jag dålig fantasi. jag kommer aldrig på något vi kan göra från marken. också går jag och mår dåligt över det .usch.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV