S

strumpan

behöver lite råd om hur jag ska hantera min häst som har fått griller i huvudet.hon har börjat att stegra sig när jag ska ta in henne från hagen.I går kväll kunde jag inte hålla henne ,så hon drog järnet rakt in i stallet och in i boxen.
Jag tog ut henne igen och in i hagen öppnade grinden och gick in lugnt i stallet.det är mycket frusterande. :mad:

Sv: problem

Jag tar ett mjukt grimskaft och lägger runt nosen och använder det BARA som extrahjälp om hästen drar iväg.Man måste vara snabb och ge efter och berömma när hästen lyssnar.
Lycka till

Det kan vara svårt att hinna linda runt innan hon reser sig,hon blir väldigt hög

Jag brukar lägga grimskaftet där redan från början men väldigt löst.Det har funkat för mej.Jag fick en ny häst hos oss och hon stegrar sej men börja lugna ner sej när det inte lönade sej.
Hon är iof liten och "lätt" att hålla i.
Kan du ta träns på henne under en tid?Bara för att orka hålla i?

det får jag inte på när hon är på det humöret

Låter jobbigt.Har tyvärr inga fler tips men lycka till :banana:

Har du prövat med ett riktigt lågt grimskaft?
Så att hon inte kommer lös när hon hittar på grejer?
Se oxå till att stall och boxdörr är stängd! Hon har ju fått bästa belöningen på det hon gjort, när hon har fått fara in i stallet och boxen!

Se oxå till att du har hjälm på knoppen(om du inte redan har det) och lös konflikten ute i hagen. Se till att du har gott om tid, för om du så ska göra om momentet "femtioelva" gånger så gör det. Tills det funkar!!!! Se bara till att sluta så fort det funkar och gör om det en annan gång, så det inte blir ett tragglande och nya problem byggs upp. Detta betende har säkert tagit en tid för henne att bygga upp, så låt det ta lite tid att jobba bort....

Det du i första hand ska tänka på, är att hon får absolut inte komma lös när du väl har satt grimskaftet på. Hon komer säkert att bli lite sur över det men ge dig inte!!!

Se till att bara hålla dig undan om hon reser sig, men börjar hon "ge sig på dig" då ska du bli redigt förbannand. Men så länge hon försöker lösa uppgiften på sitt eget håll, låt henne hållas. Hon kommer så småningom att inse att den där envisa krabaten i andra änden av snöret är större än vad hon är, så det är kanske bästa att jag lyssnar vad hon har att säga.

Hoppas att det går vägen, det är som irriterande när hästen börjar välja vad det vill och inte vill göra. Lycka till!

Senast ändrad:

Grimskaft med kedja, dra kedjan under hakan på hästen, från sida till sida på grimman så att säga. Ge den ett ryck INNAN den hinner hitta på hyss, så att den känner att jaha, nu gör det ont om jag bråkar. Nu finns det säkert många som kommer att tycka att fy så elakt och barbariskt. Men tänk tvärtom, det rycket i hästen är en baggis jämfört med de skador den som hanterar hästen kan få. Lycka till!
Måste göra ett tillägg! Enligt min åsikt är det bäst om hästen inte kommer åt att resa sig alls, altså ett fast grepp om kedjan nära grimman, men om den väl lyckas så är det ett långt grimskaft som gäller och håll dig utom räckhåll!!

Senast ändrad av en moderator:

Min ena sköthäst bruark också försöka springa in.. men hon ahr ett grimskaft med en kedje.. den brukar vi sätta i munnen på henne.. När vi tar bort staketet bruakr hon föröska springa.. men då rycker man till i kedjan.. då skärper hon sej..

Inte rycker ni väl? :eek: med kedja i munnen?

Stackars stackars häst :cry:

Visst kan man använda kedja i nödfall, OM MAN VET VAD MAN GÖR!

Det har jag oxå behövt, men inte så som du beskriver...... nä, tänk igenom er djurhållning, snälla...

Hon har ju uppenbarligen lärt sig att hon kan komma loss...

Stegrar hon innan du öppnat hagen, eller när ni börjar gå?

ankans skrev:
Inte rycker ni väl? :eek: med kedja i munnen?

Stackars stackars häst :cry:

Visst kan man använda kedja i nödfall, OM MAN VET VAD MAN GÖR!

Det har jag oxå behövt, men inte så som du beskriver...... nä, tänk igenom er djurhållning, snälla...

Har du en stor stark häst som bara rusar så finns inte så mycket att göra, det rycket är som jag sagt tidigare en baggis jämfört med vad människans skador kan bli... Och tittar man på hur hästarna uppfostrar varandra med sparkar och bett så är ett ryck i munnen (helst underhakan enligt mig, men i nödfall så ok) faktiskt inte så farligt.
Det är ju inte så att man ska rycka i tid och otid och orsaka skador och sår, och som tjejen i tidigare svar skrev, OM hästen rusar så blir det ett ryck. Altså, hästen VET att de har kedjan i munnen på den, den gör själv valet att rusa.
Det värsta jag vet är snälla, mesiga hästägare som inte kan uppfostra sina hästar, det är dessa hästar som blir "monster". Nu menar jag inte att man ska rrycka och slå hästarna, är de upfostrade "rätt" från början så behövs aldrig hugg och slag. Vänlig men bestämd ska man vara. ;)

barajag... skrev:
BRA sagt, håller med dig till 100% !!!
:bow: :bow: :bow:
Tack och bock!

Jag kan förstå att ni som bara har erfarenhet av snälla, lätthanterliga hästar reagerar, men ta tex en korsning halvblod-fjording, stor och tung (inte min häst) som bara rusade över allt och alla, helt oupfostrad och nonchalant mot människor, den rår man helt enkelt bara inte på med enbart grimma och grimskaft. Sorgligt men sant!/Kicki

Min hingst leder jag alltid med kjedjegrimskaft som jag lägger över nosryggen...men det gör jag endast när jag vet att han kan bli lite väl glad. Detta sätt är ett vanligt sätt att leda hästar på inom travet. MEN...jag har aldrig ryckt i det...det räcker med att han känner att det finns där. Han har aldrig försökt något...hemma leder jag honom lätt i bara pannluggen om jag vill :love: .

Sen gillar han inte om man håller i honom hårt...han går bäst om man ger honom lite rum. ;) ...

Fick hem en ny häst för ett par veckor sedan som började med att testa hur våra rutiner vid insläpp fungerade.. Rusade in och försökte även att stegra.. :mad: Tog då fram kedjegrimmskafft och satte under hakan! Fick rycka tag i det under att par dagar, häldre en gång rejält en en massa små trams.. Efter ca 3 dagar insåg han att det var ju ingen mening med att rus och nu leds han i vanligt grimmskafft utan problem.. :D

Ps Instämmer med det du säger kiki ds

Kicki_J skrev:
:
Jag kan förstå att ni som bara har erfarenhet av snälla, lätthanterliga hästar reagerar, men ta tex en korsning halvblod-fjording, stor och tung (inte min häst) som bara rusade över allt och alla, helt oupfostrad och nonchalant mot människor, den rår man helt enkelt bara inte på med enbart grimma och grimskaft. Sorgligt men sant!/Kicki

Hmm, känner mig inte träffad där, har tre hingstar hemma (en ny kastrerad) som dessutom hade en förstorad testikel och mao ökad testestoron utsöndring. Han var inte go och tas med, när han var i träning på jägers anföll han folk när de gick in i boxen.

Har jobbat i travstall mååånga år och sett många sorter.

Men att stoppa en kedja i munnen, och rycka, det är tamej fan inte rätt! Man kan sabba munnen för all framtid.

Däremot har jag använt kedja på han jag beskrev ovan, men inte fan stoppade jag den i munnen och ryckte till.

Sen tycker inte jag kedja är det första man rekommenderar, man provar de mjuka vägarna först......

Varför inte köra med ombytta roller? Min häst har försökt fostra mej så gott det går, kommer jag gåendes i hagen med ett fång hö på kvällen så tar hon mig i kragen och ler in mig i stallet. :angel: Jag kan le henne med ett balsnöre runt halsen. När jag fick henne var hon omöjlig att ta i hagen men med mycket lek och bus och galna upptåg så funkar hon som vilken väluppfostrad häst som helst när jag kräver det. Annars, vilket är vanligast får hon styra och ställa. Ouppfostrad? ja visst men vi jobbar på att fostra varann så gott det går. :bump:
Jag har tyvärr inga råd att ge, hoppade bara på tråden.

Kann du leda henne annars? Blir hon jagad av de andra hästarna i hagen så hon tycker det är säkrast att komma in snabbt?
Är hon jättehungrig och vill in av den orsaken? Kan hon ha fått en stöt vid grinden så hon tycker det är obehagligt därför?

Annars så får du väl träna.
Träna på ledning ute, gör lite trick så hon märker att det kan vara kul att bli ledd av dig. Prova då med antingen kedjegrimskaft (som man sätter under hakan om du vill ) eller med långt grimskaft satt vid sidan av grimman så att hästen kan springa runt dig om det är ngt...en fråga stegrar hon mot dig?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar