StinaMolina

Trådstartare
Hej allahopa nu har jag och min medryttarhäst ett problem igen:crazy:. Jo när vi rider ut så är han jättepigg och vill inte lyssna på mej och då är det väldigt lätt hänt att han springer runt på bogarna:crazy:. Tar jag i tygeln så lägger han sig på den. Jag vet att det ända om hjälper mot detta är halvhalter och övergångar i massor. Men är jag gör en halvhalt eller rättare sagt försöker göra en (jag sätter mej i drivande position spänner magen samtidigt som jag tar upp tygeln och håller den stilla) så när jag gett eftergift så tappar han bakbenen direkt och faller fram. Det är inte alltid som han tar halvhlten heller utan han fortsätter bara frammåt utan att sakta in och trampa in under sig. övergångar går inte heller så bra eftersom att han spänner sig och kastar upp huvudet så fort jag vill att han ska trava eller sakta av till skritt. vad gör jag för fel?:crazy:
mvh stina

Sv: Problem

Har pratat med henne och hon har samma problem som jag...men förmodligen är han väl inne i en jobbig period nu. De sätter ju omtill vinterpäls kan ju vara något sånt, har inte varit såhär hela tiden har blivit bättre tills nyss men verkar ha fallit in i gamla spår.

Ta hjälp av en tränare som kan se er på plats.
Det är omöjligt att säga nåt över nätet, man måste se er live sas

Kan nog inte få hit en tränare men tusen tack ändå för att ni tog er tid at läsa mitt problem:)

Varför inte? :)
Kan ni åka till en annars?
Vore ju bra om ni kom till rätta med problemet...annars är kanske en idé att kolla upp så att han inte har ont eller är spänd eller så :)

Hoppas det löser sig! :bump:

ja det vore bra att kolla upp om han har ont för allt kan man ju inte upptäcka själv när man visiterar. Hoppas vi får tag i en tränare som kan hjälpa oss med problemet men vet ej vad jag ska göra så länge. I paddocken är han oftast lugnare och lyssnar bättre ska jag träna där mer?typ cavaletti för att jobba med ryggen så man inte bara harvar runt...eller jag vet inte

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 761
Senast: Josofinito
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 542
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 313
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka