Problem vid uteritt...

T

Trampe

Välskolad halvblodsvalack som numera bara hobbyrids ca 4 dagar per vecka. Han sköter sig utmärkt vid markarbete i paddock men blir överladdad vid uteritter på nåt vis.
Skritt på lång tygel från stallet går bra men när han kommer till väg där han nån gång fått trava blir han stimmig, slänger med huvudet och vill trava, även om han fortfarande går på lång tygel. Försöker ryttaren trava honom, verkar allt gå för sakta enligt honom, han vill mer framåt, tar galoppsteg, springer på snedden och tjafsar med huvudet.
What to do???? :confused:

Det är inte min häst, men vi rider ofta tillsammans och jag börjar tröttna på att ligga i stimm-apans hasor!

Sv: Problem vid uteritt...

Konsekvens, konsekvens, konsekvens.

När hästar jag rider visar sådana fasoner för sig så kräver jag lydnad i varje steg, det ska inte vara någon idé att tjafsa på det sättet som han gör. Inte trava förrän han skrittar lugnt, det spelar ingen roll hur lång tid det tar, hästen ska skritta lugnt tills ryttaren ger kommando om trav. Tjafsar hästen i traven hade jag antingen brutit av till skritt igen och krävt en lugn skritt innan ny trav, eller fortsatt trava men varit tydlig med att hästen ska gå rak i traven och lyssna på sin ryttare.

Grundproblemet ligger i att hästen inte är tillräckligt lydig i skogen och ryttaren måste lära sig att kontrollera den där också. Ryttaren ska helt enkelt kräva samma lydnad i skogen som på banan.

Välskolad halvblodsvalack som numera bara hobbyrids ca 4 dagar per vecka. Han sköter sig utmärkt vid markarbete i paddock men blir överladdad vid uteritter på nåt vis.
Skritt på lång tygel från stallet går bra men när han kommer till väg där han nån gång fått trava blir han stimmig, slänger med huvudet och vill trava, även om han fortfarande går på lång tygel. Försöker ryttaren trava honom, verkar allt gå för sakta enligt honom, han vill mer framåt, tar galoppsteg, springer på snedden och tjafsar med huvudet.
What to do???? :confused:

Det där har jag varit med om och med den hästen jag hade gick det att lösa ganska enkelt! Hästen är ju pigg och glad och vill fram, det vill ha kvar så det är inget som ska bestraffas. Situationen måste däremot hanteras KONSEKVENT, på samma sätt varje gång!

Det är den i sadeln som ska bestämma när det ska travas eller gallopperas. Sitt cool i sadel och fortsätt med vad du gör tills han klarar att vänta på dig. Till slut brukar hästen fatta att det inte är någon mening. Också bra att träna på att inte alltid galoppera i galoppbacken. En utmaning för vissa hästar, men det ska de acceptera hur glada de än blir.
Ja, dessa älskade hästar:love:

hästen kan ju även ha en del överskotts energi som kommer fram vid uteritt om den bara rids 4 grr i veckan, men att vara lugn och sansad som ryttare är viktigast och att inte börja stressa upp sig och dra i tyglarna. Som de andra säger så gäller det att vara konsekvent.

... sen finns det hästar som aldrig kan slappna av och ta det lugnt hur mkt de än rids, hur konsekvent man än är - de ÄR bara sådana!

men mer motion torde vara en smidig lösning, om hästen håller för detta vill säga.
Vad gör det dig TS att den hästen är stimmig och fjompig? Det är ju bara att hålla avståndet ifall den brallar och se till att ha koll på sin egen häst. Bra träning för dej o din pålle att inte bli påverkade av andra.

Min unghäst, 4 år, rider jag ibland ihop med två travare. Travarna drar iväg i fullt ös i galoppen och försvinner på några sekunder - visst skulle jag vilja att de tog det lugnare, men det tänker jag inte kräva av ryttarna , så då får unghästen helt enkelt lära sig att ignorera de andra hästarna och fortsätta lyssna på mig hur mkt han än vill springa efter.

Min unghäst, 4 år, rider jag ibland ihop med två travare. Travarna drar iväg i fullt ös i galoppen och försvinner på några sekunder - visst skulle jag vilja att de tog det lugnare, men det tänker jag inte kräva av ryttarna , så då får unghästen helt enkelt lära sig att ignorera de andra hästarna och fortsätta lyssna på mig hur mkt han än vill springa efter.

Låter ju som jättebra träning för din unghäst! :)

Till TS:
Jag håller med de andra om att ryttaren bör kräva mer lydnad hos hästen. Mycket avsaktningar & igångsättningar (bl.a.) kan få hästen mer lyhörd.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 488
Senast: Lager
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 396
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5