Problem vid urlastning!

N

Neah

Detta ämne kanske finns i någon annan tråd, jag vet inte, men det vanligaste är väl att man har problem med ilastningen? :)
Hur som helst, ponnyn jag tävlar är bergssäker på att kliva in i transporten, men när man ska lasta ur henne så börjar hon trycka sig mot bakbommen, hon sätter sig nästan ner! :crazy: Sedan när man väl fått upp bommen så går det nerför med en väldans fart!
I alla fall, finns det något jag kan göra för att få henne att ta det lugnare och vänta? :)

Sv: Problem vid urlastning!

1. testa muta med godis/havrehink så han lär sig att stå still.
funkar på endel, långt ifrån alla.

Var noga med att ha ett ord/kommando, såsom Back, Ut, Varsågod som du använder när han FÅR gå ut.

När han trycker på, ha tålamod, försök få fram honom/hålla honom still, kanske har ni något ord eller sätt från marken/i ridningen? "Stanna" med skarp röst brukar vara lätt att lära dem.. träna i gången, på stallplan osv.. såfort att där går fram eller bak, ställ tillbaka säg stanna.. fortsätt tills det sitter. BERÖM.

Kanske slänge rhan sig för att "fly" om han tycker dte är obehagligt att gå sakta bakåt.. då kan man träna dem att backa sakta i trånga passager/ mellan hinder, i stallgång osv. var noga med: ett steg- stanna beröm- ett steg till- stanna beröm...

Lycka till...

/J- vars nya häst springer in i transporten men VÄGRAR att backa/gå ut.. måste först vända, sedan muta ut (ska dock träna detta)

Har du provat köra hästen i en transport med frontutlastning?
Ifall det är lite otäckt att backa ner för rampen..

min är likadan... men han väntar i alla fall tills jag tagit bort bommen och ger klartecken att "nu får du gå ut". DÅ slänger han sig :grin:

Tränar vi hemma så backar han hur lugnt somhelst dessutom... Knepigt det där..

Du kan ju även prova att fortsätta backa hästen efter den kommit ut, det tipset har jag fått men fungerade inte på min dock...

I och med att min häst står stilla tills jag ber honom gå ut så har jag sagt att sålänge han går in utan problem och det inte är värre än såhär (stannar så fort alla 4 hovarna är på marken) så får han slänga sig ut....

Har ni möjlighet att sätta på bakdörrar på släpet? Det kan ju vara en idé om det nu är så att han börjar trycka mot bommen när ni fällt ner luckan? Eller?

Hade en häst som gjorde såhär.
Det som funkade kanon med henne var att så fort hon kastade sig ut så skickade jag in henne i släpen igen.

Fick göra detta många gånger men det funkade kanon.
De får ju en sorts belöning när de kastar sig ut och sedan får de bli ute.
Om de skickas in igen och sedan inte får bli ute för än de har backat lugnt ut så blir det inte lika givande att kasta sig.
Då åker man bara in igen.

Träna, träna detta så tror jag att det kommer att bli bra.
Det är otroligt farligt med hästar som kastar sig ut, en dag kan det gå väldigt illa.

Kanske inte bästa dagen att träna när ni skall iväg på tävling och är sena.
Så ta tag i detta och träna, träna.

hmm... detta ska jag prova på min häst när jag kommer ihåg och har tid...

dock blir det ju att när man väl är framme på plats och väl fått ut hästen orkar man inte tjata om det för man har mycket annat att tänka på...
fast man vet att man borde....

Vet precis hur du tänker.
Gjorde likadant, tyckte det var skönt att man äntligen var framme.
Men detta med att hon kastade sig ut eskalerade och det blev bara värre för varje gång.
Men när jag så hade tränat ett par gånger med att hon fick gå in igen så försvann beteendet med att kasta sig ut. Det var liksom inte lika roligt och lönsamt längre.

Det jag ville ha sagt var att med min hjälpte det med att jag bara ca 5 ggr var ute i god tid och tog mig tid att träna.
Ibland hjälper det inte bara att träna hemma.
De behöver träningen på själva tävlingsplatsen, clinicen, för där är det mera liv och rörelse utanför och de har ännu mera brått ut för att kolla läget.

Fick också tipset med att backa, göra det jobbigt för henne utanför släpet.
Men hon stressade bara upp sig ännu mera, men att skicka in igen funka som ett smäck...

Hehe nu blev jag sugen på att prova bums!! Haha

Lasta hästen, åka till ridklubben, lasta ur, lasta, lasta ur... Gå en sväng runt anläggningen... lasta in och åka hem igen (lasta ur, lasta in, lasta ur igen).. gå ut i hagen!

:)

Måste få hem dragbilen bara, rapporter kommer sen, hehe

Mycket bra tips och idéer, tack! :D Ska testa lite och se om det funkar ;)

Visst blir man sugen på att träna !!!
Tänkte bara berätta om vårt lilla bakslag, så kan man vara beredd.
Kul att se också om andra hästar beter sig som min.

Efter ca 2 gångers träning ville hon helt plötsligt inte gå in igen. Hon som alltid bara gått rakt på innan...
Så nu blev hon lite svårlastad :))) inte första gången men när hon skulle in igen efter att hon rusat ut.

Smart dam det här !!!
Men vi jobbade vidare på det och efter en gång till så liksom bara tröttnade hon på att göra det jobbigt för sig själv.
Sen gick hon rakt på och backade snällt ut.

Så ge inte upp om de hittar på nya saker för att komma undan.

Väntar på rapport från er båda.

Det är kul med lastträning :laugh:

Jag tycker det är jätteroligt, själv har jag min stora skräck när man väl måste åka. Ser framför mig alla möjliga otäcka saker...
Gå över bommen, lägga sig, få punktering på släpen mm...mmm...bli påkörd av någon blådåre...

Det går inte och träna detta på annat sätt än mental träning och att åka, åka för att bli lite lugnare..:crazy:

Jag hade samma problem med Gallardo.
Han kastade sig ut ur transporten direkt när baklämmen åkte ner.
Sen kom jag på att jag gjorde ett riktigt stort fel. Jag stod där framme och höll krampaktigt i grimskaftet och försökte tvinga honom att stå kvar med huvudet framåt. Självklart blev han orolig då.

Nu har jag slakt grimskaft och låter honom titta bakåt så att han ser vad som händer bakom honom. Efter att jag började med det så har han inte kastat sig ut en enda gång.

*Knapplån*

Jag har hjälpt en kompis till mig att lasträna sin häst, som hade lite svårt att gå in samt kastade sig ut, han kom under bakbommen en gång också, så en person fick lämmen äver sig (allt gick trots det bra, hästen fick dock ett rejält köttsår på ryggen). Och som ni kan förstå ville han varken in eller så hade han ännu mer bråttom ut. Jag gjorde som så att jag tränade varje dag, i början räckte det med att han gick upp med hovarna, berom backa ut och sen till hagen. Sen ökade jag kraven, så till slut stod han inne, lugnt, jag backade ut. Sen testade jag att gå in, släppa honom, gå bak och stänga. Han stod helt still. Sen efter några ggr, började han kasta sig igen, då gjorde jag som Heyline att jag lastade in honom igen, tills han backade ut lugnt(jag visste att han kunde det då han gjort det under träningarna) Jag lastade i och ur tills han som sagt backade lugtn, spelar ingen roll vart vi åker, jag gör så så fort han kastar sig (Vilket han väldigt sällan gör nu)

Allt detta lärde sig hästen på 1-2 veckor. Innan fick man lasta honom med linor, nu lastar man honom själv. :D:D

Hoppas det går bra med era hästar :D

Ett tips förresten, bind aldrig fast hästen i fram förrän ni stängt bommen i bak. Risken med att binda den när den är "fri" från bakbom resulterar oftast i panikslagen häst som kan backa men som sitter fast i fram och som resulterar i att hästen kastar/drar sig bakåt tills grimman/grimskaftet går sönder.

Jag kan berätta om igår. Min häst, en bestämd liten dam var mkt svårlastad för några år sen när jag fick henne (de hade använt en kvast på henne för att få på henne på en transport). Det tog oftast två tim. att lasta henne. Nu tar det 5 min. Jag kan lasta henne själv. Hon står allltid lös tills jag stängt allt (hon har mellanvägg). Men så igår, vi var sena till en träning, jag lastade henne, hon gick in, jag satte fast henne för att det skulle gå fortare (en till häst skulle in i transporten), vad tror ni händer? Jo hon kände att hon satt fast, så hon kastade sig. Jag lastade henne igen hon kastar sig och jag håller grimskaftet på nåt konstigt sätt så mitt lillfinger blir lite skinnflått på toppen, och det gör förbannat ont. :P Var bara tvungen att skriva det så ni inte gör samma misstag. Ändra inte era rutiner bara för att ni är stressade.

Förlåt för ganska mkt OT men... :P

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 791
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama