Problem vid uppsittning

MalinML

Trådstartare
Har problem med hästen när jag ska hoppa upp.
Hon går rundor o står inte stilla en sekund.
Fast jag har en som håller henne under tiden fungerar det inte. Direkt jag sätter pallen i närheten av henne börjar hon steppa rundor.
Prövade att hoppa upp utan pallen igår o då sparkade hon mig i sidan när jag satte foten i stigbygeln.

Kan tillägga att det är en dam med mycket vilja och humör, jag har haft henne ca 1,5 månad och hon har gjort såhär hela tiden.

Någon som har bra tips på hur man kan få detta att fungera bättre? :)

Öva enbart uppsittning, ställ hästen mot en vägg eller annat som gör att hon inte kan steppa iväg. Du bör självklart ta hjälp i början med någon som håller i vid uppsittning, jag har sedan själv tillämpat godis ur handen när jag suttit upp. Det tog inte många gånger förrän hästen stod still, och jag kunde sitta upp själv utan stöd åt något håll.

Öva enbart uppsittning, ställ hästen mot en vägg eller annat som gör att hon inte kan steppa iväg. Du bör självklart ta hjälp i början med någon som håller i vid uppsittning, jag har sedan själv tillämpat godis ur handen när jag suttit upp. Det tog inte många gånger förrän hästen stod still, och jag kunde sitta upp själv utan stöd åt något håll.

Vi har prövat med godis oxå, det fungerade några gånger men det fungerar inte längre.
Men jag provar att ställa henne mot en vägg o ser om det hjälper:)

Fundera lite också på vad som ändrats sedan du fick hem henne, har hon fått ny utrustning? Passar den som den ska?

Fundera lite också på vad som ändrats sedan du fick hem henne, har hon fått ny utrustning? Passar den som den ska?
Fast TS skrev att hon gjort så hela tiden, inget hon börjat med hos TS alltså.

Hon är ouppfostrad!:) Har aldrig fått lära sig att stå still bevisligen så nu får du ta den smällen o lära henne det. Om du är konsekvent o ställer henne på samma ställe hela tiden när du ska sitta upp, inte låter henne gå iväg när du precis landat i sadeln, så kommer hon snart stå som ett ljus. Men det kräver jobb från din sida. Däremot tror jag inte ett dugg på att ägna flera timmar åt att bara sitta upp och av utan istället får du ju planera så när du ska iväg på en ridtur får du inte ha bråttom att sitta upp utan ta det lugnt o skola henne.

Jag har köpt ny sadel till henne, men den ligger som den ska.

Vet att killen som red henne innan använde varken pall eller stigbyglar för att hoppa upp utan han studsade upp i farten. Misstänker att hon inte har fått lära sig det från början..

Fast TS skrev att hon gjort så hela tiden, inget hon börjat med hos TS alltså.

Hon är ouppfostrad!:) Har aldrig fått lära sig att stå still bevisligen så nu får du ta den smällen o lära henne det. Om du är konsekvent o ställer henne på samma ställe hela tiden när du ska sitta upp, inte låter henne gå iväg när du precis landat i sadeln, så kommer hon snart stå som ett ljus. Men det kräver jobb från din sida. Däremot tror jag inte ett dugg på att ägna flera timmar åt att bara sitta upp och av utan istället får du ju planera så när du ska iväg på en ridtur får du inte ha bråttom att sitta upp utan ta det lugnt o skola henne.

Jag misstänker ju oxå att hon är ouppfostrad :P när jag fick hem henne verkade det inte som hon hade gått över cavaletti innan, hon blev chockad o stannade sen trippade över som en katt.

De har nog skippat grunderna lite verkar det som..
Ja det får bli lite hårt arbete på just uppsittningen ett tag fram över :)

Vet att killen som red henne innan använde varken pall eller stigbyglar för att hoppa upp utan han studsade upp i farten. Misstänker att hon inte har fått lära sig det från början..
Men då är det väl inte så konstigt. Hästen har aldrig fått lära sig att hålla balansen då vikten ligger i en stigbygel. Ge henne en chans att lära sig det.

Jag tycker inte det låter som en oupfostrad häst utan enbart om en häst som inte får tid att förstå vad man begär av den. Ditt senare exempel med cavalettin handlar definitivt inte om att den är är ouppfostrad. Den verkar istället väldigt snäll. Har den aldrig sett bommar förut så måste den nästan ta för givet att det som ligger på marken framför den är ett gäng ormar som bara väntar på att hoppa upp och bita den i näsan.

Korrigera henne så fort hon flyttar sig bara ett halvt steg, flytta henne tillbaka till samma ställe. Du ska kunna gå fram till sadeln och hon ska stå stilla, du ska kunna sätta foten i stigbygeln och då ska hon stå stilla.. Det tar nog ett bra tag att sitta upp i början, men det betalar sig i längden.
Steg ett kan vara att prova att ha en så hög pall att du inte behöver använda stigbygeln vid uppsittning ifall hon tycker att det är obekvämt med att sadeln dras åt sidan så som den alltid görs lite när all tyngd är i ena stigbygeln.

Men då är det väl inte så konstigt. Hästen har aldrig fått lära sig att hålla balansen då vikten ligger i en stigbygel. Ge henne en chans att lära sig det.

Jag tycker inte det låter som en oupfostrad häst utan enbart om en häst som inte får tid att förstå vad man begär av den. Ditt senare exempel med cavalettin handlar definitivt inte om att den är är ouppfostrad. Den verkar istället väldigt snäll. Har den aldrig sett bommar förut så måste den nästan ta för givet att det som ligger på marken framför den är ett gäng ormar som bara väntar på att hoppa upp och bita den i näsan.

Sett bommar har hon gjort, hon är tävlad i 140, men förmodligen inte gått över cavaletti..

Nej ok, men som sagt bara att kämpa på med konsekvens, det går på 1 vecka om du är supernoga med att hon står blixtstill.

Stressa inte och låt det ta tid. träna varje dag. Placera henne regelbundet vid pallen och där skall hon stå stilla. backa eller korrigera om hon flyttar ifrån eller till sidan. beröm när hon gör rätt och sluta eller gör något annat sedan. Stå först endast på marken om hon tenderar att röra på sig direkt så får du henne korrigerad omedelbart. öka successivt svårighetsgraden.. just att du ställer dig på pallen.. sen att du stälelr dig på pallen o grejar... noga med efetrgift å beröm.. detta är mitt råd :)

Spontant kom jag att tänka på detta klipp från youtube angående uppsittningen, mellan 1:27 - 3:37, kanske även ta hjälp av någon tränare med?

I ett avsnitt i senaste säsongen av ponnyakuten så får en tjej hjälp med just uppsittning på sin ponny som springer iväg. Du kanske kan få tips från det?

Det är bara att vara konsekvent. Hoppa aldrig mer upp i farten utan det är bara att vänta ut henne. Och såklart massor av beröm när hon står stilla. Det viktigaste är att du själv har energin nere i fötterna om du fattar vad jag menar. Var lugn själv så smittar det av sig på hästen.

Jo visst gjorde jag det, men att hon var bråkig vid uppsittningen var inget jag lade märke till.
Han hoppade först upp o red henne, kastade sedan upp mig när jag skulle rida. Sa att hon inte var van vid en pall eftersom han aldrig använde det.

Så hon är tävlad 1,40 men kan inte stå still vid uppsittning och har aldrig sett en kavalettibom? Det låter lite som att det saknas några bitar i grundutbildningen?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka