Problem vid uppsittning

Jag tror det är problemet, att han hoppade upp i farten så att säga.
Du får tala om hur du vill ha det istället.
Ta hjälp av andra som håller hästen, ta det väldigt lugnt, godis, stå still vid pallen.
Sen försök att vara smidig och kvick när du sitter upp, klappa, och låt hästen gå iväg lugnt.
Det kan ta tid, men var envis varje gång. Om ingen gör som förra ryttaren längre kommer hästen att förstå.

Jag misstänker ju oxå att hon är ouppfostrad :P när jag fick hem henne verkade det inte som hon hade gått över cavaletti innan, hon blev chockad o stannade sen trippade över som en katt.

De har nog skippat grunderna lite verkar det som..
Ja det får bli lite hårt arbete på just uppsittningen ett tag fram över :)

Tror inte alls hon är ouppfostrad bara van vid annat.

Vad har hon gjort tidigare? Hur är hon utbildad? Av vem?

Så hon är tävlad 1,40 men kan inte stå still vid uppsittning och har aldrig sett en kavalettibom? Det låter lite som att det saknas några bitar i grundutbildningen?

Ja det kan man lugnt säga, körde lite gymnastik igår med studs och hon visste inte hur hon skulle göra. Travade över dem först som cavaletti, och inte förrän vi höjde pp dem lite så hoppade hon det som hon skulle. Jag jobbar vidare på grunderna helt enkelt och hon har redan blivit bättre vid uppsittning :)

Tror inte alls hon är ouppfostrad bara van vid annat.

Vad har hon gjort tidigare? Hur är hon utbildad? Av vem?

Hon är tävlad 140 i Danmark (har alla resultat) Hon stod i ett försäljningsstall i Danmark och jag köpte henne av uppfödaren. Hon hade stått i stallet ett år för vidareutbildning och tävling inför försäljningen. Mer vet jag egentligen inte.

Stressa inte och låt det ta tid. träna varje dag. Placera henne regelbundet vid pallen och där skall hon stå stilla. backa eller korrigera om hon flyttar ifrån eller till sidan. beröm när hon gör rätt och sluta eller gör något annat sedan. Stå först endast på marken om hon tenderar att röra på sig direkt så får du henne korrigerad omedelbart. öka successivt svårighetsgraden.. just att du ställer dig på pallen.. sen att du stälelr dig på pallen o grejar... noga med efetrgift å beröm.. detta är mitt råd :)
Håller med.
Tala om för hästen omedelbart den gör något rätt. Belöna tex när den står stilla en kortkort stund en bit från pallen, sen bredvid pallen, sen när du (dvs ryttaren) står på pallen osv. Vänta inte med att belöna tills du sitter i sadeln. Belöna varje litet framsteg hästen gör.

Jag tror inte att det i längden hjälper med någon som står vid sidan och försöker hålla fast hästen på plats. Det kan istället förvärra det hela.

Att öva på att flytta hästen framåt, bakåt, åt sidan och att låta den stå kvar när föraren flyttar sig bort från den några meter kan hjälpa.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka