Problem vid uppbindning/sadling

A

abilaine

Hej
Har en b-ponny som lätt får panik vid olika situationer som tex vid uppbindning och sadling. Det kan fungera bra en vecka och veckan därpå går det inte alls. Finns det någon som har bra tips på hur man kan få det ur henne. Detta får till följd att hon bara tänker bakåt och ibland går omkull. Inga kända rygg eller andra problem men har nerverna lite utanför kroppen ibland.Tacksam för svar

Sv: Problem vid uppbindning/sadling

Jaa du. Inte lätt sånt här. Om du inte haft hästen länge så kan det ju bli bättre av bara träning. När man tex verka ett föl så håller man ju i den i ett grimskaft och ge den ngt att äta tex hö, för att det ska bli en possetiv upplevelse. Angående sadeln, kanske man ska spänna väldigt lite åt gången, många unghästar kan tycka det är obehagligt när man spänner sadelgjorden. Eller kanske

http://home7.swipnet.se/~w-77679/equi6.htm

hej jag känner igen dehär min ponny gillar inte att sitta fast det gällar att ta små steg så inte ponnyn blir rädd du kan börja att ha ett grimskaft och nån annan håller i och om hästa börjar få panik då lättar man på grimskaften och ger jätte mkt beröm och kanske liten godbit lika med sadlingen sen tränar man så där men man får ite pressa hästen för mkt. sen när hästen blir lite mer van då kan man ha ett ball snöre på griman och och ha ett grimskaft vid ögglan och om han/hon fårpanik då drar hästen i huvudet och då släpper det . lycka till med träningen;):idea:

binder du upp henne i gången med två grimmskaft? prova att använda bara ett så att hon har lite mer rörelsefrihet med halsen (om hon i övrigt är snäll)?

Vi har provat det mesta av dessa tips men inte det med att bara ha henne i ett grimskaft. Så det skall vi prova. Är jätte tacksam för era tips.

hej jag känner igen dehär min ponny gillar inte att sitta fast det gällar att ta små steg så inte ponnyn blir rädd du kan börja att ha ett grimskaft och nån annan håller i och om hästa börjar få panik då lättar man på grimskaften och ger jätte mkt beröm och kanske liten godbit lika med sadlingen sen tränar man så där men man får ite pressa hästen för mkt. sen när hästen blir lite mer van då kan man ha ett ball snöre på griman och och ha ett grimskaft vid ögglan och om han/hon fårpanik då drar hästen i huvudet och då släpper det . lycka till med träningen;):idea:

Fast det kanske är bättre att förstärka det lugna beteendet genom att berömma och eventuellt ge godis när hästen är lugn. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 633
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 241
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Blod i urinen