problem vid upp och avsittning :(

J

Jeanette

Hej!
Jag är fodervärd åt en travare som gått på banan.... Nu är han pesionerad och rids istälelt. Han är riden länge men problemet är upp och avsittningar.

Han kan itne stå still utan springer iväg ifrån mig så fort jag sätter foten i stigbegeln, rädd att det sdka hända en olycka med tanke på att jag har vart nära och gjort illa mig :/

Har provat träna nh på marken med honom och även lärt honom stå still i grimskaft vilket han klarar galant. men så fort sadeln kommer på så försvinner det... har provat att ställa honom mot en vägg med vilket funkar i ca 2 sec (men då står han still så länge ja inte har foten i stigbygeln...

Har haft hästar som tidigare gjort såhär men inte i den här omfattningen.. han är ca1,73 så han är rätt stor att komma upp på vilket trasslar till det.

Ps jag har inte haft honom speciellt länge och det vet jag men vet iutne hur jag ska gå tillväga just nu då jag är lite ställd...
Alla tips mottages tacksamt om så bara en klapp på axeln :)

Sv: problem vid upp och avsittning :(

Hej!
Jag är fodervärd åt en travare som gått på banan.... Nu är han pesionerad och rids istälelt. Han är riden länge men problemet är upp och avsittningar.

Han kan itne stå still utan springer iväg ifrån mig så fort jag sätter foten i stigbegeln, rädd att det sdka hända en olycka med tanke på att jag har vart nära och gjort illa mig :/

Har provat träna nh på marken med honom och även lärt honom stå still i grimskaft vilket han klarar galant. men så fort sadeln kommer på så försvinner det... har provat att ställa honom mot en vägg med vilket funkar i ca 2 sec (men då står han still så länge ja inte har foten i stigbygeln...

Har haft hästar som tidigare gjort såhär men inte i den här omfattningen.. han är ca1,73 så han är rätt stor att komma upp på vilket trasslar till det.

Ps jag har inte haft honom speciellt länge och det vet jag men vet iutne hur jag ska gå tillväga just nu då jag är lite ställd...
Alla tips mottages tacksamt om så bara en klapp på axeln :)

ojglömde skriva att jag vill ha tips på hur jag ska börja med honom så jag får något tips på hur jag kan börja, förstrå att det tar tid självklart men så jag fåt någon ide på hur jag ska gå till väga

Du har inte någon som kan hjälpa dig att hålla i? Lättare att träna då.

Du har lyckats träna honom att stå stilla när du har honom i grimskaft (?), det är nog bara att fortsätta träningen med sadel och träns på. Tänk inte att du ska rida, utan träna bara på att stå still, och sedan att stå still medan du med handen lägger tyngd i stigbygeln. Så hade jag börjat

Sitter du upp från pall?

Har en häst som gör nästan samma sak, fast han börjar bara gå när man hoppar upp.
Jag sitter upp från pall, och ser helst att någon håller i/drar i den andra stigbygeln för att sadeln inte ska åka på sniskan.
Men om jag är själv så brukar jag "hoppa" upp, som om man skulle rida barbacka. Tricket ligger i att landa mjukt, men gör man det så sitter du i sadeln, som ligger rakt, och börjar hästen gå så är det inga problem, antingen så låter du hästen gå, eller så stannar och backar du. :)

Funkar för mig.. :d plus att det ser lite snyggt ut, speciellt barbacka ;) Då du slipper kravla upp xD

Herregud, det är inte många av oss andra som är viga nog att hoppa upp på en häst som är 1,73 cm hög. Hm, jag skulle nog inte ens kunna hoppa upp på en ponny... :crazy: Men visst ser det smidigt ut!

Blev han tränad under sadel i travträningen?

I så fall kan problemet ligga i att många (dom jag känner till) i travet sitter upp och av i stallet så det kan vara en sak som gör hästen förvirad/stressad om man sitter upp/av utanför stallet.

Hoppa upp från en pall eller något annat som gör att du inte behöver häva dej upp från marken.
Försök att hitta något som gör att ditt underliv är högre än sadeln för att slippa häva dej upp.

En del hästar tycker inte om när man hänger på en sida för att komma upp och jag förstår dem.

Sedan är det bara att lägga den tiden som hästen behöver och att vara konsikvent och inte strunta i det för att du är stressad en dag.

Kram

Träna det när du HAR ridit klart! Då borde hästen vara lugnare... så gjorde jag på mitt sto som blev omöjlig att hoppa upp på ett tag. Hoppade upp - klappade hoppade av- och samma procedur ett par gånger till innan vi gick in i stallet. Hade ingen medhjälpare- vill att hästen ska fokusera på mej. Om den är svår att hoppa av på- har du provat att böja hästens hals och huvud mot dej så det blir svårt för den att gå iväg?( mycket förböjd då) Lär den kommandot "stilla" är oxå en grej som jag iallafall tycker är bra att använda.

Passar sadeln?? Om sadeln trycker när du sitter upp (ortspetsarna kan trycka) så kommer hästen att gå undan obehaget.

Han har tydligt fått ett inlärt beteende som den förknippar med just ridningen, men det brukar vara enkelt och snabbt att bli av med.

Vänd huvudet helt mot dig och håll inte i någonting i tygeln på andra sidan. Snurrar den runt, låt den snurra, tids nog stannar den och då släpper du efter trycket i tygeln så den får eftergift. Försöker den dra tillbaka huvudet, håller du bara enkelt emot. När hästen står stilla sitter du upp. De första gångerna kommer den säkert snurra några varv när du satt upp, men gör samma sak där och bara håll emot och låt den snurra tills den stannar.

Du kanske har gjort övningen "kyssa stigbygeln" någon gång? Det är samma princip. Öva det några gånger från halt och skritt, så hästen lär sig att stå stilla när du ber om den böjningen av nacken. Träna åt båda hållen! Det är en toppenövning att ha också om hästen drar eller blir stark, så fort du känner att den inte lyssnar, vänd in huvudet och kyss stigbygeln. Glöm inte bort det viktigaste heller, att så fort hästen slappnar av och inte drar tillbaka så måste du släppa efter på tygeln.

Blev han tränad under sadel i travträningen?

I så fall kan problemet ligga i att många (dom jag känner till) i travet sitter upp och av i stallet så det kan vara en sak som gör hästen förvirad/stressad om man sitter upp/av utanför stallet.

Hoppa upp från en pall eller något annat som gör att du inte behöver häva dej upp från marken.
Försök att hitta något som gör att ditt underliv är högre än sadeln för att slippa häva dej upp.

En del hästar tycker inte om när man hänger på en sida för att komma upp och jag förstår dem.

Sedan är det bara att lägga den tiden som hästen behöver och att vara konsikvent och inte strunta i det för att du är stressad en dag.

Kram

Hej!
I travträningen satt han i linor. sulkyn sattes på, en annan släppte linorna o sen var det bara ösa.... så där har vi varför problemet uppkommit :/
Jag täönkte pall från början med men pallen gör honom väldigt stirrig o förvärrar saken ännu värre då han springer runt pallen i en himla fart... Hoppar jag upp från marken står han still iaf så länge som jag inte har foten i stigbygeln.

jag är noga med att inte dunsa i sadeln och har även gel pad för att det inte ska bli lika stötigt när vi rider (för honoms skull alltså). Men självklart blir det ett drag när man hoppar upp och det är jag bedveten om men eftersom man bara behöver nudda stigbygeln känns det som att han vill ut fort istället för att han skulle uppleva det obehagligt.

Jag har även provat att ha en person som håller honom men han lixom "manglar på" kan man väll säga och sporinger trots att en håller honom. Väl uppe är han lugn och jätte mjuk i munnen men vid uppsittning blir han blockerad typ... Tack fölr tipsen :)

Kram

Du har inte någon som kan hjälpa dig att hålla i? Lättare att träna då.

Du har lyckats träna honom att stå stilla när du har honom i grimskaft (?), det är nog bara att fortsätta träningen med sadel och träns på. Tänk inte att du ska rida, utan träna bara på att stå still, och sedan att stå still medan du med handen lägger tyngd i stigbygeln. Så hade jag börjat

Sitter du upp från pall?

Ja, det är en ide faktikst att bara fortsätta som jag gjort i grimskaft fast ha sadel... kanske ha grimma under tränset alt endast grimma i början eller ha delta... kanske blir lättare för honom att förstå vad jag vill då vi jobbat med grimma på det viset. Det här ska jag testa :)

Jag har provat med pall men slopat den iden då han blir välsigt stirrig och käns onödigt att stressa honom i onödan..
Tack för tipset
MvH

Träna det när du HAR ridit klart! Då borde hästen vara lugnare... så gjorde jag på mitt sto som blev omöjlig att hoppa upp på ett tag. Hoppade upp - klappade hoppade av- och samma procedur ett par gånger till innan vi gick in i stallet. Hade ingen medhjälpare- vill att hästen ska fokusera på mej. Om den är svår att hoppa av på- har du provat att böja hästens hals och huvud mot dej så det blir svårt för den att gå iväg?( mycket förböjd då) Lär den kommandot "stilla" är oxå en grej som jag iallafall tycker är bra att använda.

Det här var något jag heller inte tänkt på... han är dock väldigt framåt hela tiden och även vid avsittning. Han vill lixom inte stå stilla utan han springer runt. Hans grej är i nuläget itne att stå stilla så när vi rider är det halvhalt på halvhalt och halter som gäller men att träna efter ridpasset att hoppa upp och ner ger ju iaf honom ett hum om hur man ska göra så det här ska jag testa. Fått så många bra tips så känns vä'ldigt bra
Tack för tipsen :)

Mvh

Han har en anpassad sadel som ligger väldigt bra på honom. Jag har provat ett antal och den här ligger verkligen bra på honom. Har även en gel pad under för at minska på stötarna så det ska bli så skonsamt det går för ryggen.

Mvh

Han har tydligt fått ett inlärt beteende som den förknippar med just ridningen, men det brukar vara enkelt och snabbt att bli av med.

Vänd huvudet helt mot dig och håll inte i någonting i tygeln på andra sidan. Snurrar den runt, låt den snurra, tids nog stannar den och då släpper du efter trycket i tygeln så den får eftergift. Försöker den dra tillbaka huvudet, håller du bara enkelt emot. När hästen står stilla sitter du upp. De första gångerna kommer den säkert snurra några varv när du satt upp, men gör samma sak där och bara håll emot och låt den snurra tills den stannar.

Du kanske har gjort övningen "kyssa stigbygeln" någon gång? Det är samma princip. Öva det några gånger från halt och skritt, så hästen lär sig att stå stilla när du ber om den böjningen av nacken. Träna åt båda hållen! Det är en toppenövning att ha också om hästen drar eller blir stark, så fort du känner att den inte lyssnar, vänd in huvudet och kyss stigbygeln. Glöm inte bort det viktigaste heller, att så fort hästen slappnar av och inte drar tillbaka så måste du släppa efter på tygeln.

Ja det är ju en lösning som gör att han får enkelt at förstå eftersom han får eftergift när han gör rätt.. Det enda jag är orolig för är att han är snabb i cirklar. Har fått för mig att han förknippar det med travet på något vis då han vid volter är riktigt hetsig och snabb i vändningen. Massor av fina tips jag fått nu :) Tur att jag vände mig hit. Får höra av mig med en uppdatering sen

Mvh

Det brukar vara toppen! För kom ihåg att det inte blir en volt direkt, utan du skall ju ha in hästens huvud så långt att det är vid din fot ungefär, dvs hästen kommer bara att snurra runt sig själv.

Känns det svårt kan du börja med det när du väl sitter på ryggen, och sedan testa från marken. Hästarna brukar lära sig jättefort, men märk väl att de i början kan snurra runt ett tag. Men det är bara att vara tålmodig och vänta ut dem :)

Ja precis ska verkligen prova :) Tror det kan få honom att släppa lite med i det gamla tänket att det ska gå framåt hela tiden och istället förstå att man ska stå still

Mvh

Har du inget annat att sitta upp i från?
Hemma så använder jag aldrig pall då jag sitter upp från sten gärdsgård eller från den upphöjda altanen, finns det något liknande på gården så testa det då det hindrar han från att gå runt dej.

Kram

Vi har en bänk bara en sån typ parkbänk men den e ranglig och brädorna e lösa så finns chans att jag sasar igenom om ja ska ställa mig på den tyvärr.. något annat finns tyvärr inte.

Kram

Har samma problem med min travare. Med henne fungerar dock utjatningsmetoden, hon ger sig efter ett tag.

Så här: ställ hästen på ett ställe, dra ett streck i snön eller så, så att du vet vart ni stod. Försök sitta upp. Om hästen springer framåt, åt sidan eller bakåt så ställ tillbaks den. Försök igen, ställ tillbaks, osv. Min häst brukar ge ifrån sig en djup suck efter ett tag och sedan står hon still.

Problemet med henne är att hon svänger bort kroppen, backar eller går framåt. Har man en häst som "bara" går framåt kan man testa att parkera den med huvudet mot stallväggen när man hoppar upp. Lycka till!

Min unghäst hade också problem med det.. Men jag gjorde så att varje gång jag skulle sitta upp så börja han gå, då tog jag väck foten från stigbyglen och snurrade han runt 3 gånger i varje varv.. tills han står stilla.. så gör jag också när jag sitter på och vi ska stanna och stå stilla.. då snurrrar jag och snurrar tills han står stilla, då han tycker det är tråkigt att snurra så han står stilla ist:D ..

det har jag börjat köra när han är olydig med något annat också!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 117
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Svårt att sätta rubriken, men ska försöka förklara problemet. Jag har till och från haft lite problem med ena foten när jag rider...
2
Svar
20
· Visningar
3 653
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 498
Senast: vildeld
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama