problem vid upp och avsittning :(

Sv: problem vid upp och avsittning :(

Du har fått bra tips. Du kan även kombinera att lägga tryck i stigbygeln med handen samtidigt som du ber honom kyssa stigbygeln och lätta både trycket från stigybygeln och tygeln när han slutat snurra och stannat.

Sv: problem vid upp och avsittning :(

Herregud, det är inte många av oss andra som är viga nog att hoppa upp på en häst som är 1,73 cm hög. Hm, jag skulle nog inte ens kunna hoppa upp på en ponny... :crazy: Men visst ser det smidigt ut!

Mmm...
Håller man på med galopphästar får man lära sig "hoppa upp" utan pall. Det finns inga pallar ute på banan. Och i ledvolten får man inte stanna hästen när jockey'n skall upp...
Vanligaste tricket att komma upp utan pall är att "ta hissen upp". När hästen tar ner huvudet lägger man vänster armbåge över hästens nacke. När hästen sen höjer huvudet tar man avstamp och följer med upp. Sen är det bara att svinga sig över sadeln och landa mjukt som en katt...
:angel:

Ok, det är lite svårare att göra det på en vanlig sadel men man lär sig. Och risken minskar att man trampar sadeln ur läge när man inte kliver upp via någon stigbygel. Nästan alla som rider galoppörer får lära sig att hantera tyglarna så att man har kontroll direkt när man kommit upp i sadeln, kan spänna sadelgjorden etc. fast hästen rör sig. Är nästan ett måste att kunna om man skall rida hetare hästar...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 117
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Svårt att sätta rubriken, men ska försöka förklara problemet. Jag har till och från haft lite problem med ena foten när jag rider...
2
Svar
20
· Visningar
3 653
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 498
Senast: vildeld
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama