problem vid skoning! *tips**lång*

Behati

Trådstartare
Har nyligen fått hem mitt nyförärv som jag ägt i ca 4 månader, men som varit iväg på utbildning.

Hästen kommer från Holland och vi vet inte så mycket om hur den haft det där nere, men iallafall så var den oskodd när den kom till sverige.

Enligt hon som haft honom hos sig på utblidning hade de haft problem första gången när de skodde honom då hovslagaren hade gått hårt fram och nitat honom. Denne blev utkastad med huvudet först, då utbildaren redan tidigare berättat för honom att det var en känslig häst. Sedan gången efter det hade allt gått bra efter mycket om och men (4 timmar) med en ny och mycket lugnare hovslagare.

Nu för några dagarsen var det dags för skoning då han tappat en sko och såg allmänt lång ut i tårna. Allt gick bra med framhovarna, men när vi kom till bak blev det kalabalik!
Hästen blev inte panikslagen till en början utan ville bara inte hålla fötterna stilla i mer än 10 sekunder, utan sparkar hejdlöst. När han gjort detta var vi bara lugna och började om från början, men efter ett tag blev det bara värre och hovslagare sa att han inte kommer ha möjlighet att sätta några sämmar i skon utan att sticka honom. (vi lyckades dock verka honom)

Inga problem på denna punkten då hästen inte är ömfotad och det var faktskt inte möjligt att få honom att vara still tillräckligt länge för att lyckas få fast dem ordentligt.

Men det stora dilemmat kommer till att jag förmodligen måste sko honom runt om till nästa gång då han kommer börja tränas hårdare och jag ser helst att han har skor då.

Nu har jag tränat med att när jag kratsar bak, att hålla kvar längre och också "hammra" lite under sulan med hovkratsen. DEt går hyfsat men som sagt, han är inte still tillräckligt länge för att få fast sömmar.

Har fått ett förslag att jag ska droga honom till nästa gång, men jag tycker att det måste finnas andra sett att få honom att hålla sig lugn och lära sig med tiden. Det håller ju inte med tiden om man ska göra så....

så... någon som har tips på hur jag ska göra för att få honom att vänja sig?

Senast ändrad:
Sv: problem vid skoning! *tips**lång*

har du en bra hovslagare?:p för vi har en väldigt bra o erfaren som hållt på länge o haft massa problem hästar o otroligt nog har han fått helt tokiga hästar att stå still :o menmen.. kan du hålla i bakhoven utan att han håller på o sparkar o sånt? annars kan ju de vara träningsak först o sen när han kan de börja knacka me hovkratts o sånt... ja tycker inte att droga verkar vara ett bra alltenativ då verkar de bättre o låta de ta den tid de tar för att få honom lungn:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har varit med och drogat en svårskodd häst en gång, och det funkade super, eftersom hästen förstår inte att den är drogad och då kopplar den skoning till nått "skönt" eller avslappnande, så nästa gång man skor så kan det funka fin fint eftersom hästen har ett bra minne sen förra skoningen! Efter den gången behövde vi hittills aldrig mer droga eller bråka med den hästen :)

har du en bra hovslagare?:p för vi har en väldigt bra o erfaren som hållt på länge o haft massa problem hästar o otroligt nog har han fått helt tokiga hästar att stå still :o menmen.. kan du hålla i bakhoven utan att han håller på o sparkar o sånt? annars kan ju de vara träningsak först o sen när han kan de börja knacka me hovkratts o sånt... ja tycker inte att droga verkar vara ett bra alltenativ då verkar de bättre o låta de ta den tid de tar för att få honom lungn:)

Jodå, han är mycket bra! väldigt lugn och pratar med hästarna.
Hästen i fråga blev kastrerad väldigt sent och har MYCKET hingsta takter i sig och jag tror det handlar mest om att han inte vill och bara dummar sig, men när man sger till honom (kan handla om att man bara höjer rösten) så blir han livrädd.
Jag kan hålla hoven ett tag men inte speciellt länge utan att han vevar som en idiot. Värst är det när man sträcker ut benet de första gångerna, men efter uppprepade försök går det hyfsat.

Jag har varit med och drogat en svårskodd häst en gång, och det funkade super, eftersom hästen förstår inte att den är drogad och då kopplar den skoning till nått "skönt" eller avslappnande, så nästa gång man skor så kan det funka fin fint eftersom hästen har ett bra minne sen förra skoningen! Efter den gången behövde vi hittills aldrig mer droga eller bråka med den hästen :)

Jaha1 då låter det ju som ett bra alternativ! Jag vil ju som sagt att det ska funka utan sånt krångel med veterinär och hela det där köret som blir om man ska droga honom. Blir ju typ lite dyrt :crazy:

Men det kanske blir till att försöka sen!

Gjorde en tråd om min häst för några veckor sedan med EXAKT samma problem. Problemet med min häst är också att hon har så dåliga hovar att det inte går att ha henne barfota. Så i ren panik lösning så blev vi tvungen att droga henne, man måste ju tänka på hovslagarens liv också :angel:

Precis som Bonville så bara för att man drogar hästen en gång betyder inte det att man måste göra det nästa gång. Oftast så brukar man behöva ge lugnande några gånger och trappa ner med dosen eftersom. Tillslut brukar de bli trygga och lugna.

Men att grejsa med hovarna är nog aldrig fel, och bygga uppp ett förtroende du och hästen emellan. Hoppas det ordnar sig! :)

Ja, jag fårstår helt hovslagaren i detta fallet! de vil ju itne skada sig och inte kunn arbeta på nån månad bara för att en häst inte vill stå stilla!

Det blir nog att vi får droga honom redan om ett par dar då han lyckades trampa på sig själv och vrida ena fram skon.....*suck*
Passar nog på att ta bak med då!

Jag hade samma problem med mitt sto, hon blev skrämd första gången hon skoddes (av en man). Jag bytte hovslagare men han kunde knappt lyfta fötterna så nästa gång vid skoningen fick hon lugnande, fungerade hyfsat. Hon fick lungnade ett antal gånger och det gick väl bättre och bättre men inte såpass bra att jag kunde lägga av med det. I samband med flytt av hästen så bytte jag hovslagare igen, denna gången till en kvinnlig hovslagare och vips så gör inte hästen inte ens nåt litet försök att 'hoppa omkring' utan står nästan och sover när hon skos. Så mitt tips är att prova med en kvinnlig hovslagare, kan kanske även funka på din häst :)

För ett antal år sedan hade jag ett sto som det var ursvårt att sko speciellt bak. Nu var den här damen väldigt glupsk av sig så jag började med att muta henne med mat (inget jag gillar att ta till, men vad gör man?) och det gick ju över förväntan, men det gick åt mycket mat...och direkt när det var slut så blev hon galen igen! Jag kom på den briljanta ide´n att blanda typ 10 liter vatten med kanske max 5 dl- betfor, och sen hälla det krubban (fungerade bäst i boxen). Det funkade jättebra, hon stod där och sörplade tills hovis var klar :D. Min nuvarande häst är väldigt otålig, och när det är dax för sista benet så är det endast ordentligt med kill under magen som hjälper... :crazy: Du kan inte testa och göra någor liknande, liksom få honom att tänka på något annat ("trevligare")?
Mvh. Matten

Jag hade en valack som var väldigt jobbig att sko. Han var precis som din ganska hingstig och busig så att det gick överstyr... Han stod inte stilla länge innan han började att hänga på hovslagaren och sparka och ha sig...

Hovslagaren ville droga honom och jag såg ingen annan lösning då... Som nämnts innan så kan det ju räcka för vissa hästar att dom drogas en gång och sen är dom lugna, men det funkade inte på min. Han blev lika förbannad nästa gång. Så vi fortsatte att droga ett par gånger till, sen bytte jag hovslagare till en lugnare (jag märkte att den förra blev rädd för min häst) och det gick mycket bättre då.

Men om du redan har en hovis som är lugn och tålmodig så kan du ju pröva att droga en gång och se fall han blir bättre.

Ett tips är att rida honom rätt hårt innan han ska skos så han blir trött, då orkar han förmodligen inte bråka lika mycket :smirk:

kl* är det helt uteslutet att TS`s häst inte har ont i kors/ bakknän eller liknande? Hästar med smärta i kroppen kan bete sig precis såhär.
Nin

För ett antal år sedan hade jag ett sto som det var ursvårt att sko speciellt bak. Nu var den här damen väldigt glupsk av sig så jag började med att muta henne med mat (inget jag gillar att ta till, men vad gör man?) och det gick ju över förväntan, men det gick åt mycket mat...och direkt när det var slut så blev hon galen igen! Jag kom på den briljanta ide´n att blanda typ 10 liter vatten med kanske max 5 dl- betfor, och sen hälla det krubban (fungerade bäst i boxen). Det funkade jättebra, hon stod där och sörplade tills hovis var klar :D. Min nuvarande häst är väldigt otålig, och när det är dax för sista benet så är det endast ordentligt med kill under magen som hjälper... :crazy: Du kan inte testa och göra någor liknande, liksom få honom att tänka på något annat ("trevligare")?
Mvh. Matten

jo, den provade jag med! funkade lite, men inte tillräckligt bra.

Det som istället hände var att 3 påsar godis gick åt och nästan 2 av mina fingrar för att han stressade upp sig i slutet.:o

kl* är det helt uteslutet att TS`s häst inte har ont i kors/ bakknän eller liknande? Hästar med smärta i kroppen kan bete sig precis såhär.
Nin

Jag köpte honom som sagt inte för så länge sedan och då blev han helröntgad, då jag e såååååå rädd för imp.hästar som kommit upp i åldern.
Detta är en ängslíg och hingstig individ så jag tror att det handlar mer om såna saker och att han inte är helt trygg hemma hoss oss än och med oss.

Jag hade en valack som var väldigt jobbig att sko. Han var precis som din ganska hingstig och busig så att det gick överstyr... Han stod inte stilla länge innan han började att hänga på hovslagaren och sparka och ha sig...

Hovslagaren ville droga honom och jag såg ingen annan lösning då... Som nämnts innan så kan det ju räcka för vissa hästar att dom drogas en gång och sen är dom lugna, men det funkade inte på min. Han blev lika förbannad nästa gång. Så vi fortsatte att droga ett par gånger till, sen bytte jag hovslagare till en lugnare (jag märkte att den förra blev rädd för min häst) och det gick mycket bättre då.

Men om du redan har en hovis som är lugn och tålmodig så kan du ju pröva att droga en gång och se fall han blir bättre.

Ett tips är att rida honom rätt hårt innan han ska skos så han blir trött, då orkar han förmodligen inte bråka lika mycket :smirk:

Japp ska faktiskt prova en ny idag. Inte utav att hovis skulle vara rädd och elak utan av att han är på semester och hästen trampat av sig en sko fram med. Så vi får se hur det går. önska mig lycka till nu! ska nämligen prov att ta bak med:o:D

Oh, lycka till då! Hoppas han sköter sig (någorlunda:D) Berätta hur det gick sen!

Jag skulle nog ändå kolla upp honom med en kiropraktor.Har du gjort det så kan du ju utesluta att han inte har SI-ledsproblem.

Jag hade liknande problem med min häst när jag precis köppt honom,
dock inte riktigt lika alvarligt.
Min häst har antagligen fått en del stryk av tidigare ägare
och hade därför lite svårt att lita på mig när vi skulle göra ngt han tyckte var läskigt. skonongen var inget undantag. han ville inte lyfta fötterna eller stå still.
då börgade vi lite med NH träning så att jag var ledare över honom hela tiden han blev mkt lugnare av det även när vi skulle sko honom.
Eftersom vi också hade en super bra hovslagare som har mkt erfarenhet av "problemhästar" så löste sig broblemet o nu är han hur lugn som helst att hålla på med i alla lägen.
det här blev kanske lite rörigt men pröva med lite NH träning och lycka till!!!!

Jag skulle nog ändå kolla upp honom med en kiropraktor.Har du gjort det så kan du ju utesluta att han inte har SI-ledsproblem.

Kiropraktoreer är nog det sista jag skulle ta att använda (dåliga erfarenheter) men kanske en equietera. Men som sagt har jag mycket svårt att se att det skulle vara något fel på honom.

Men du får gärna förklara vad SI-ledsproblem är...... Kan inte kommaihåg att jag skulle veta vad det är...:p:)

Oh, lycka till då! Hoppas han sköter sig (någorlunda:D) Berätta hur det gick sen!

delvis KL

Ja, alstå.... det blev bara den där framskon som hade åkt av för hovis fick "sjukt-barn-problem", men vi hade ett helvete med bara den enda hoven!

Allt började med att vi var tvugna att köra hästen till ett annat stall för att någon hovslagare ens skulle kunna tänka sig att slå på en sko så här "mitt i semestern" och samtidigt ha tillgång på vet med droger till honom.
Transporten dit sparkade han som en IDIOT!(berodde inte på rädsla, då vi har fönster in till hästdelen och kunde titta på vad han gjorde och så att han inte var rädd) Funderade allvarligt på om jag skulle ge bort honom till någon!:devil:
Men iallafall, 5 mil bort och blöt så det droppade om honom. Kliver han ur bilen stolt som en kung och tror att han ska få betäcka (ja, han har betäckt när han gick som hingst i holland)

Vi lät honom stå i en box för att varva ner, men det hade han inte lust med då han skulle flörta med stoet bredvid som inte hade något intressa av honom alls:smirk:
När hovis väl kommit så var han allmänt jobbig och skulle bara skrapa med benet. Han lät hovis lyfta på hoven med sen skulle han med öronen framåt smaka på hovis bälte, sen när hovis sa till honom så surade han i några sekunder för att sen skrapa ordentligt med hoven, helst precis när hovis skulle böja in sömmarna så att de fastnade i byxorna och hakade fast.

Så så gick det med det, men han blev iallafall inte stressad denna gången utan bara jäklades med allt och alla.....*suck*

Usch, så jobbigt! Det är ett helsike när alla hovisar krånglar och man ska behöva åka iväg... Då stressar dom ju upp sig ännu mer. Skönt att ni fick på skon till slut i alla fall. Som någon annan nämde, ledarskapsövningar i NH-stil kan göra mycket med jobbiga hästar. Denna pojken verkar ju tro att han fortfarande är hingst:smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 710
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama