Problem vid lastning..

Elinochsurviver

Trådstartare
Jag har ett lite smärre problem med min häst när det gäller lastning. Han är lite tveksam till det, men går på efter lite övertalan. Vi använder oss utav lina på högersidan då han kan hoppa ditt ibland. Men självaste problemet är när vi ska gå in, ungefär fem meter innan rampen upp, så stannar han, och backar. Och han brukar oftast backa cirka 20-30 meter innan han stannar. Och jag känner mig i princip hjälplös i denna stund. Jag kan inte ta i honom, det enda jag kan göra är att vänta ut honom tills han stannat och "tagit sats", först då kan jag försöka igen. Och då brukar vi få lasta från sidan, för rätt på går det såklart inte enligt min kille att gå på? :crazy:

Hade verkligen uppskattat tips om vad jag kam göra eftersom det bär ut på säsongens första tävling nu på söndag!! :confused:

Jag har ett lite smärre problem med min häst när det gäller lastning. Han är lite tveksam till det, men går på efter lite övertalan. Vi använder oss utav lina på högersidan då han kan hoppa ditt ibland. Men självaste problemet är när vi ska gå in, ungefär fem meter innan rampen upp, så stannar han, och backar. Och han brukar oftast backa cirka 20-30 meter innan han stannar. Och jag känner mig i princip hjälplös i denna stund. Jag kan inte ta i honom, det enda jag kan göra är att vänta ut honom tills han stannat och "tagit sats", först då kan jag försöka igen. Och då brukar vi få lasta från sidan, för rätt på går det såklart inte enligt min kille att gå på? :crazy:

Hade verkligen uppskattat tips om vad jag kam göra eftersom det bär ut på säsongens första tävling nu på söndag!! :confused:

Gå från sidan med en gång istället om det funkar bättre.

Vi har alltid transporten parkerad med fronten mot stallet så jag går bara runt den och direkt upp på rampen med min häst. Ingen lång startsträcka med andra ord.

Vad har du för utrustning när du lastar?

Du behöver lära din häst att när det tar emot, så stannar man :) Min har ibland idéer om att försöka springa ifrån lastningen, så jag lastar helt enkelt med grimma, kedja över näsan och sedan en longerlina! Började med kedjan under hakan, men lilla hästen ville inte riktigt ta den korrigeringen och fick då det hårdare altenativet.

Att tänka på när man har kedjan över näsan, är att den INTE får komma förlångt ner!! Brosk är väldigt tunt och man vill inte ha sönder något sådant. Sedan måste du givetvis kunna släppa efter på trycket (linan) när det bli risk för skada.

Hoppas du fick lite tips iallafall! :)

Går den att lasta bättre om du lastar från sidan direkt? Eller är det så du redan gör kanske?

Hade också en häst som ville kliva upp på rampen lite snett, men inte rakt bakifrån. Så då fick den göra det. Inte krångla till det för mycket!

Jag har en som helst kliver på från sidan (allra helst står den först med svansen vid dragkroken ungefär), den får göra det eftersom den tydligen vill det. Så länge den kliver på är jag nöjd. Har den kompis och om den åker oftare kliver den dock oftast på på vanligt sätt. Det skulle vara intressant att se vad den tycker om en transport utan lucka, om den kanske helt enkelt föredrar det. Kanske din häst föredrar det?

Om den hoppar åt höger, har du provat att lasta den på höger sidan av transporten? Kanske den föredrar att åka där?

Annars är mitt standardsvar att det bästa sättet att lasta hästar är att lära dem att kliva på själv. Det finns en hel tråd om det här på forumet som du kan läsa om du vill @Elinochsurviver

Prova att lasta med fronturlastning, när hästen gått in, gå igenom släpet några gånger för att få hästen att tänka framåt. Det funkade på min som uppskattade lastningen så mycket innan, men numera håller på att tränas till att skickas in :-)

Har du provat "Step Up"? Då spelar det ingen roll från vilket håll de äntrar vagnen och att kliva ett steg upp är mycket mer logiskt för hästen än att gå på vinglig och lite svampig ramp.

Min erfarenhet är att den typen av häst är tydligt skeptisk till just rampen, har en sån häst och tyvärr tenderar det att förvärras ju mer man lastar om inget görs.

Jag började träna honom på rampen sas, dvs han longerades i bägge varven över rampen, till att börja med bredvid men successivt upp på rampen och i bägge varven. När jag såg att han inte längre drog till sig bakbenen när han sprang över, så var det dags för nästa moment nämligen att stanna mitt på rampen och stå still. när han kunde det utan problem så gick vi vidare med nästa moment, att backa upp honom på rampen och stå still sen ner igen. Upprepade även detta tills han såg ut att vara bekväm med det, då vände vi honom och gjorde samma sak framåtvänd. Stanna på rampen halvvägs in i transporten, sen backa sakta men säkert ner igen.

Sedan kom vi till lastningen, jag valde att lägga in hö i ett hösegel. Han gick raka spåret på, fick äta några tuggor i lugn och ro, backade ut och upprepade detta ett par gånger.

Sedan samma moment ett par dagar i följd, numera går han av och på för egen maskin väldigt bekvämt faktiskt.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 953
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok B hojtade upp mig på messenger igår och undrade om jag kunde ha Fille från lunch till halv tio idag och det kunde jag ju. Han kom runt...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama