Problem vid "galopp"..

elaktroniqe

Trådstartare
Jag har en kallblodherre som jag håller på att skola om till ridhäst. Har tränat extremt mycket på att få honom fin i de senaste sju månaderna i skritt och trav, vilket han nu sköter galant och går i form utan problem. Så nu är det dags att börja med galoppen, men där kommer problemen. Jag har tidigare lärt unghästar/omskolningshästar fatta galopp utan några större problem genom att först jobba från marken, på lina och lära in kommandot "galopp" och sedan utgå från det på ryggen och arbeta vidare på så vis. Den här herrn har jag gjort samma sak på, och på lina fattar han galopp så gott som felfritt när jag säger "galopp", men när man sitter upp på honom blir det andra bullar. Har testat fatta i hörn, på volt, i uppförsbackar, med andra hästar...inget funkar, antingen bockar han eller så slänger han iväg i trav, oftast båda delarna, men ganska ofta så gör han ett galoppsprång mitt i allt. Ryggen är kollad och sadeln passar. Såå. Någon som har några idéer? Behöver tips! Kan tillägga att jag rider för tränare med honom med jämna mellanrum, men jag vill ändå ha lite tips och idéer från er, då vi börjar få slut på dem.
 
Sv: Problem vid "galopp"..

Låter som att det helt enkelt blir skitjobbigt för honom! Men fattningar är ju bra för att träna upp styrkan, så jag skulle säga korta sträckor och ofta, till en början.

Vad händer om han blir longerad med ryttare på ryggen? Det var det enda som funkade på travaren jag rider, ägaren har försökt i åratal med tränare (dock bara höger galopp som inte funkade under ryttare)... Han galopperade också bra på lina, så jag bad en vän longera mig i galopp. Gick jättefint, så vi tog bort linan men hon stod kvar med longerspöet i mitten. Det var lite som att poletten trillade ner för honom ;)
 
Sv: Problem vid "galopp"..

Lustigt att du skriver om det där med att longera först, sedan ta bort linan. För igår när jag red så longerade jag en stund innan jag satt upp, och tjatade på om galoppen när jag longerade, som vanligt gick det bra. Hoppade sedan upp igen och försökte som vanligt i hörnen men det fungerade som vanligt inte. Så när jag arbetat färdigt med det andra jag skulle göra så red jag in på samma volt som jag longerat honom på, och bad honom trava och hann knappt lägga på skänkeln och säga "Galopp" innan han fattade! :D Så nu måste jag försöka lista ut hur jag ska göra för att få honom att fortsätta galoppera när man lämnar volten/fatta utan volt..Tips?
 
Sv: Problem vid "galopp"..

Testa att tömköra kanske och försöka få han att galoppera på raktspår? :) Då kanske han fattar att det går att galoppera på rakt spår också
 
Sv: Problem vid "galopp"..

Jag tror det kommer komma naturligt när han blir starkare. Om du kan fatta "på longervolten" där han förstår vad du menar, så går du direkt ut på rakt spår så han kan galoppera på en liten bit där det är så enkelt som möjligt. Bryt av innan hörnet i början.
När han förstår galopphjälpen kan du ju prova att flytta volten (för ofta är det ju lättare att fatta på böjt spår) och galoppera genom hörnen, och så småningom tror jag att så länge han förstår dina hjälper så kommer du kunna fatta var som, bara han får en chans att bli stark nog!
 
Sv: Problem vid "galopp"..

Glöm inte att om den tävlats i trav så har den fått lära sig att det är ett Big No No att galoppera.

Beröm som tusan. Ge en morot:laugh:

Lägg fattningen på samma ställe.
 
Sv: Problem vid "galopp"..

Lustigt att du skriver om det där med att longera först, sedan ta bort linan. För igår när jag red så longerade jag en stund innan jag satt upp, och tjatade på om galoppen när jag longerade, som vanligt gick det bra. Hoppade sedan upp igen och försökte som vanligt i hörnen men det fungerade som vanligt inte. Så när jag arbetat färdigt med det andra jag skulle göra så red jag in på samma volt som jag longerat honom på, och bad honom trava och hann knappt lägga på skänkeln och säga "Galopp" innan han fattade! :D Så nu måste jag försöka lista ut hur jag ska göra för att få honom att fortsätta galoppera när man lämnar volten/fatta utan volt..Tips?

Jag hade fortsatt att fatta på volten, på samma ställe i början för att befästa hjälpen och MASSOR av beröm. Sedan hade jag fattat på nytt ställe på samma volt. Därefter provat att ta bara några få språng på rakt spår och in på volt igen för att börja variera rakt och böjt i takt med att styrkan blir bättre och bättre, kraven ökar med tiden. Inte galoppera någon längre sträcka i början.
 
Sv: Problem vid "galopp"..

Instämmer med de ovan mig, såklart en massa beröm vid varje fattning!! :) Jag brukar halvstå lite i sadeln för att inte störa men kunna stödja vid behov, och så klappar jag om massor och tjoar lite, så hästen verkligen förstår att "Yes, det här var jättejättebra!!!"
 
Sv: Problem vid "galopp"..

Jag kan tipsa om att göra nåt röst kommando som du bara använder vid galopp. tex puss-ljud, funkade på syrrans travare. Men viktigt att det är ett ljud som inte låter likt nåt annat.

Sen brukar det bli lättare och lättare ju mer hästen har galopperat. Fortsätt göra massa fattningar bara på din "lilla volt" tills han är stark.
 
Sv: Problem vid "galopp"..

Det låter ju faktiskt som att ni är på rätt väg! Att han provar sig fram, hellre att han försöker och råkar göra 20 fel och sen ett rätt, för att förhoppningsvis göra mer och mer rätt på sikt! :D

Jag har haft jättesvårt att lära min fattningar. Blev överlycklig när han fick till någon bockning som svar på signalen, väldigt mycket närmre "rätt" än innan! :rofl:
Men ett tips är att se till att avlasta ländryggen, sitta lite lätt i sadeln (fast kanske undvika framvikt, lär ju trigga till bockningarna det också), fundera om sadeln kanske inte är lika bekväm när hästen blir rakare i ryggen (sätter under sig mycket mer, som det kan bli i överambitiösa fattnings-försök), om det kanske finns något annat alternativ tillfälligt eller så.
Skulle ha satt gränsen för hästen att den inte får rinna iväg, isåfall sakta av så omedelbums det går, helst till halt, och berömma försöken även om det råkar bli annat än galopp eller bara en antydan till ett försök!

Eftersom du säger att du har provat så många olika lägen redan.
Gjorde också så att jag under grovjobbs-perioden när vi jobbade på att få galopp överhuvudtaget på ridbanan under ryttare att man red ridövningar som om de hade haft galopp i sig. Visualisera att man rider galoppen och känner takten/rytmen i kroppen. Då kan man trigga fram en del ev. stress som den kan ha råkat lägga till med och jobba på att ta bort pressen, samtidigt som man kan så ett frö i hästen att våga försöka. Ingen big deal om det inte blir någon galopp, ingen big deal om det råkar komma fram stress-symtom, bara coola ner och fortsätta övningen.
(Vet inte om det är så för din, men min hade väldigt mycket press i skallen när det gällde galopp, första gången jag funderade på att prova och bara tänkte galopp vek den sig och blev ostyrbar och ånglokade iväg i obalanserad slängtrav.)

En annan grej som fungerade i början i ännu mer grovjobbs-fasen i samband med att vi lärde in kommandot från backen, var att göra det så likt longeringen som möjligt men med ryttare på ryggen. Alltså att du själv står och longerar från marken och slänger upp en liten pilot som bara åker med.


Jag tror de flesta kallisar är väldigt tydliga med att man måste ha skallen med sig, inte emot sig. Och skallen kan tyvärr ta mycket längre tid att jobba med än bara ren nyinlärning. Sen ska dom förstå hur dom ska göra med kroppen också, vilket kan ta lite tid innan poletten trillar ner. Under tiden får man nog vara lite liberal och lirka om man ska fortsätta ha skallen med sig, belöna försöken i hästens takt och inte låta sina egna ambitioner sabba så det tar ännu längre tid.
Men hittar man något som fungerar så kan det ju gå plättlätt också med lite flyt. Som longeringen med liten pilot på ryggen kanske! :)

Sen är det kanske lite av en smaksak. Tror att kallisarna kräver mycket mer i styrka/teknik-inlärning för att få till en bra galopp (kanske inte alla) än t ex ett halvblod. Om man tycker det är ok med en obalanserad fyrtaktsgalopp som kommer ta åratal att lära om, då går det såklart snabbare att lära in galoppen eftersom det blir mer av en inlärning av kommandot än att både styrka och teknik ska finnas där.
Men vill man ha riktiga fattningar och en rund fin galopp så snart som möjligt, kanske man bör vara medveten om hur mycket styrka och teknik det egentligen kräver för att klara av att hålla ihop den. Särskilt i början då, för sen ju bättre tekniken/koordinationen och balansen blir desto mindre styrka brukar krävas, men ändå förmodligen mer än för många andra hästar.
Så är man sugen på kvalitén, då blir det noga med att lära in fattningarna och beredd på att det kan ta tid med att belöna försöken i början och innan man klarar av såvärst många språng i sträck.
Man kan ju galoppera på mer ute om man vill för att få sträcka ut i galoppen också. :)

Just det - instämmer med axel också, lägg fattningsförsöken på samma ställe.
Ladda- ladda - NU!!
gör inget om det råkar bli fel, men belöna försöken och sakta ner om det rinner iväg för mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid "galopp"..

Såg först nu det andra inlägget du skrivit. Eftersom ni redan kommit såpass bra på väg, att du har hittat ett stödbandage i början, så är det bara att spinna vidare i pyttesteg och behålla stödbandaget (volten ni brukar longera på) i grunden.
Det kan nog vara så att hästen lärt sig en arbetsteknik som funkar på volten, men som hästen behöver ändra på när den kommer ut på annat spår. Men vad gör det om du håller dig kvar på volten ett tag? Så hinner den befästa galoppen först under ryttare innan man går vidare. När den väl hunnit mogna lite med det lär du ju märka när du kan börja inverka mer och styra mer utan att det stör hästen för mycket = dags att gå vidare med just att styra och inverka mer! :)
Man kan ju t ex börja prova lite ibland att flytta tyngden lite utåt och lite inåt, för att testa om hästen klarar det eller bryter av. Klarar den tyngdförändringen så bör den klara styrning, men man får nog vara lite snäll ändå såklart när man ska tänja på gränserna och berömma det man får, även om det råkar bli avbrott kan det bli konstruktivt på sikt, bara att prova igen!
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid "galopp"..

Glöm inte att om den tävlats i trav så har den fått lära sig att det är ett Big No No att galoppera.

Fast det där tycker jag är lite av en myt, även om man givetvis inte vill att de ska galoppera :)
Det är snarare så att de har svårare för det eftersom att det görs så sällan och de har inte styrkan eller balansen oftast för att göra det under ryttare.

Hade praktik på travet för några år sedan och vi ridtränade hästarna ganska mycket även och de galoppintervallades bla uppsuttet.
Det märktes att de visste vad skilladen var i att bli körd och att bli riden, sen är det ju faktiskt mycket upp till kusken också för galoppera kan de göra ändå i vagn om den blir störd.

Vet att tjejen som jag var hos även sa att det mest är gamla travgubbar som har den synen att en travhäst aldrig får galoppera, eller ridas..Hon fick bannor också av dessa eftersom att hon kombinerade körning och ridträning på sina hästar för att ha dem så allsidiga som möjligt samt variera deras träning för att det är nyttigt..Det var också big no no ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid "galopp"..

Det kan nog vara lite både och, och jag tror oftare det är som du skriver - att dom helt enkelt har svårt för det. Det i kombination med att man råkar pressa dom för mycket eller uppmuntra för lite kan nog göra att man får en häst som verkar anti/pressad.


Sen finns det nog enstaka känsligare hästar som kopplar i ridningen också, men då är det nog relativt enkelt att gå runt genom att försöka göra situationen mer annorlunda än från travet. Inte ösa på allt man kan tills hästen rullar in i galopp t ex.
Jag tror faktiskt oftare det är vi ryttare som råkar sätta hjärnspöken i hästarna. Om hästen inte förstår eller inte förstår hur den ska använda kroppen och behöver tid på sig, är det väldigt lätt hänt att man råkar överföra sina egna prestationskrav på hästen och det låser sig i skallen.
 
Sv: Problem vid "galopp"..

har inte läst tråden helt, om jag nu råkar skriva nåt som redan skrivits, men om du rider på volten så kan du försöka fatta galopp när du ökar volten, testa både från trav och skritt, beröm för minsta försök, på banan lärde jag mitt kallblod att galoppera mot hinder, började först att travhoppa, men sen galopp och gungade med i kroppen så sittbenen ger signalen, han lyssnade jätte fint och sen när vi tagit samma hinder massor med gånger ( från ett hörn) så provade jag utan hinder från samma hörn och han orkar några språng men det räcker och beröm ;)
 
Sv: Problem vid "galopp"..

Hade lite samma problem med min, men så provade jag att fatta ur skänkelvikning och vips så trillade polletten ner :)
 
Sv: Problem vid "galopp"..

han är faktiskt ganska rolig, bygger man en hoppbana och hoppar den och sen sitter av så löshoppar han banan på egen hand ;) därav är han säkert kanske lättare att få i galopp mot hinder ;) att fatta galopp från skänkelvikning var ju smart och då från skritt med så inte hästen får upp räjsar trav och cantrar för då blir galoppfattningen mer tydlig med ;) ska jag prova ;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 643
Senast: skiesabove
·
Ridning Vår ponny vill inte fatta galopp från skritt eller halt. Hon blir som tokig och börjar backa och småreser sig även om dottern bara...
Svar
2
· Visningar
731
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp