Problem vid byte av försäkringsbolag

dressyrtjejen

Trådstartare
Folk har varnat för att byta försäkringsbolag om man har en häst som tidigare haft någon form av skada/ sjukdom som försäkringsbolaget betalt veterinärvård för.

Motiveringen till varningen har varit att man påstår att det nya bolaget kan "krångla" om hästen får samma typ av skada hos dom, även om skadan/hältan/whatever ägde rum för flera år sedan.

Exempel: hästen är en gång behandlad för knäledsinflammation som bolag A ersätter vetrinärvård för. 2 år senare får hästen åter knäledsinflammation och bolag B kan då inte vilja ersätta med motiveringen att skadan fanns innan man bytte bolag.

Jag tycker att detta låter lite väl osannolikt, ffa om bolag B tagit över försäkringen på ens häst utan karens och reservation.

Har ni råkat ut för detta?

Sv: Problem vid byte av försäkringsbolag

Det kan va väldigt svårt att byta bolag.
De kan srula rejält om de vill.
Så har du väl en 30 dagars karens . Då dom ej betalar.
kolla upp noga först. De vill ha veterinär besiktning också.

Ingen försäkring täcker skador som har uppkommit före den har tecknats, därför bör man inte byta fb om hästen tidigare har känd skada/sjukdom.

Om en häst har haft kolik och vet. behandlats för den så gäller inte försäkringen för kolik om hästen skulle drabbas igen med ny försäkring, oavsett om den tagits över eller man fått teckna helt ny försäkring.

Detta var svaret jag fick från flera fb när jag kollade runt på min gamla häst.

Men om du tar över förra ägarens försäkring i samma bolag så ska det inte vara några problem. Ny är ju försäkringen bara om den har nytecknats. Man kan få reservationer om man ändrar livbelopp, veterinärvård osv men de går ofta att häva efter viss tid utan skador etc.

Jag har till ock med varit med om att det blev bråk när hästen var i samma bolag men efter en höjning av försäkringsbeloppet.

Det var så att jag hade en treåring som varit i samma bolag sedan hon föddes. Så åkte hon iväg för inridning och träning inför treårstesten. Dagen innan hon skulle visas kom jag på att nu har ju hästens värde ökat och det är ju alltid lite risker med transporter. Så jag ringde bolaget och höjde livvärdet på henne inför kommande resor och visning. Naturligtvis så hände det som inte får hända. Hon hoppade över bommen och mellanväggen så hon blev hängaden i ena bakbenet. Så istället för test blev det akut operation på djursjukhus. Enligt alla regler så finns ingen karens på försäkringen för olyckor så det högre livvärdet skulle ju gälla. Men så enkelt var det inte utan det blev en segdragen tvist med bolaget innan de erkände att de hade fel. Så jag kan ju bara tänka på vad som hänt om det handlat om ett byte av bolag också.

Fick du ta bort hästen alltså?

Patsy fick jag ju bara "det gamla" på trots att hon var friskförklarad när jag höjde och hade samma bolag sedan födseln. Dock krånglade det inte med ersättningen för själva veterinärvården. Jag överklagade men fick avslag ändå, rörde sig inte om tillräckligt med pengar för att gå vidare.

Nej hästen klarade sig efter en lång konvalescens men de de blev aldrig helt återställd. Det bolaget ville göra var att ge henne en reservation för skadan i försäkringen innan den hänt d v s de ville inte täcka upp skadan på det höjda beloppet trots att den var höjd innan det hände.

Hur noga brukar försäkringsbolagen kolla upp hästen om den hamnar hos dem? Om hästen varit försäkrad tidigare men inte nu på säkert 3 år och försäkras sedan på nytt utan reservationer osv.
Lämnar man ut uppgifter till det nya bolaget om tidigare försäkringar? Och om man inte gör det, har bolaget rätt att få ut uppgifter från tidigare försäkringar om en viss häst för att kontrollera den? Vet att man som privatperson inte kan kontrollera om en häst har reservationer osv men det kanske bolag kan?

Om du ska ny försäkra en häst så kommer försäkringsbolaget att kräva att hästen är frisk och de kommer bara att ersätta saker som inte fanns när försäkringen tecknades. Det gör de genom att någon form av besiktning, vilken typ beror på häst, kund och försäkringsbelopp
Om hästen är frisk och klarar en besiktning så kan reservationer i en redan gällande försäkring också hävas. När man får en reservation så brukar det också följa med anvisningar. Jag har t ex en häst som har en reservation för hälta och i anvisningarna står att den kan hävas tidigast om ett år och då genom böjprov.

Så det egentliga svaret på din fråga är att bolaget kommer att kräva av dig att "bevisa" att hästen är frisk. Dels genom att man får deklarera det när man tecknar försäkringen och dels genom att du låter genomföra de undersökningar som de vill ha.

Jag har en häst som opererades efter skada som 2½-åring. Jag köpte honom som 6-åring och bytte då bolag.

Drygt 2 år efter jag köpt honom åkte jag in med honom till klinik för att jag tyckte att han gick orent. Veterinären hittade dock ingenting men han röntgades på det ben som tidigare opererats. Jag hade inga som helst problem med att få ut ersättning för det veterinärbesöket. Trots att bolaget lätt hade kunnat hävda att problemet förmodligen var skadan han haft tidigare.

Jag hade också en shetlandsponny som vi tyvärr fick avliva p g a medfött hjärtfel. Honom försäkrade vi när vi köpte honom, innan var han oförsäkrad. Eftersom felet var medfött fanns det ju garanterat innan införsäkring i bolaget. Jag hade inga problem att få ut ersättning.

I o f s rörde det sig inte i något av dessa fall om någon större summa. Och båda hästarna hade varit försäkrade i det nya bolaget i en längre tid. Men det är två olika bolag, så jag vet inte om man generellt kan säga att man aldrig får ut för gammal skada.

Sen brukar man även få en fråga på blanketten man får från försäkringsbolaget om djuret varit behandlad för samma/liknade skada tidigare (alltså den blanketten man fyller i när djuret väl är sjukt).

Mvh

Tora

Eftersom du som ägare skall meddela när du tecknar försäkringen hurvida hästen har varit sjuk/skadad tidigare så åker du med sannolikhet på en reservation, om du inte ljuger naturligtvis vilket inte är att rekommendera...
Det du kan förhandla med boalget om är hur länge reservationen skall gälla och hur den upphävs ex genom ny besiktning, böjprov eller viss tids skadefri häst.

Jag ställde just frågan ang kolikdrabbad häst och fick svaret ( efter att man tittat på journalerna ) att eftersom det gått ett år sedan behandlingstillfället så skulle det inte sättas ngn reservation för kolik.

Däremot fick jag ändå avstå bytet p g a att hästen fick ännu så länge ej diagnosticerad hälta:(

Jag försökte byta f.bolag då jag vill ha alla hästar samlad på ett och samma bolag. Men det gick inte! Fick byta tillbaka till det gamla illa kvickt. Fick reservation för en 5 år gammal skada! Så det gäller att se upp!

Liknande trådar

Hundhälsa Funderar på att byta från Folksam, som jag har idag, då de höjt priserna med drygt 30% på två år och dessutom höjt självrisken i år med...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: dpmatte
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 805
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag då samma försäkring hos annat bolag kostar halva priset per år. Läser jag på försäkringarna så...
Svar
5
· Visningar
1 084
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Jag köpte en fyraårig häst från Tyskland förra året. I samband med importen försäkrades hon i Agria. Hennes röntgenplåtar är...
2
Svar
23
· Visningar
2 727
Senast: Lilla-S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar