Problem, problem - Ny chef i hagen

S

Seppo

Aldrig blir det riktigt bra tycker jag. Min förra häst var en naturlig ledartyp, han visste precis vad den uppgiften betydde och tog hand om flocken på ett ypperligt sätt.

Han är tyvärr avlivad nu och efter honom tog en annan häst över som det högsta hönset. Och hönsgård blev det. Att den aktuella hästen var högst i rang berodde enbart på fysisk styrka. På det stora hela var han inte alls speciellt smart. Han avskydde sin flock och gjorde allt för att ta död på dem kändes det som. Samtliga hästar såg ut att ha fått mässlingen över hela rumpan, fulla med bett och sparkmärken hela tiden. Han kunde stå en hel dag och vakta vattenkaret osv.

Hur som helst, han har flyttat och tyvärr är det nu min gamle valack som plötsligt blivit chef. Han är inte lika elak som den andra hästen men han tar sin uppgift på ett mycket stort allvar och alla instinker har trillat ner i knoppen på honom på en gång. Förmodligen är detta lite lätt stressande både för honom själv och de andra. Det största problemet är en äldre valack som bor här. Den hästen får inte vara med. De andra tre tar han hand om på ett juste sätt, men den gamla hästen ska bort till varje pris. Vi vet att allt inte står rätt till med den hästen och han utreds just nu av veterinär. Antagligen känner min häst av att den här hästen skulle kunna sinka hans flock i en flyktsituation eller liknande och därför ska han jagas iväg.

Han ägnar dagarna åt att valla bort övriga hästar från gamlingen eller tvärt om, valla bort gamlingen. Han sjasar i väg gamlingen om han kommer för nära övriga gänget. Den gamla hästen får dock dricka och äta ifred så länge han står på ett visst avstånd till de andra. Min häst vill inte längre gå in från hagen (han tror väl att flocken försvinner då) och vill inte stå ensam i stallet längre.

När han släpps ut i hagen igen efter att ha varit borta en stund har oftast gamlingen grupperat sig med de andra och han har fullt sjå med att reda upp röran igen.

Det är uppenbart att det bara är han som stör sig på den äldre, sjuka hästen och har tagit på sitt ansvar att få bort honom.

Min häst och gamlingen har gått ihop tidigare utan problem alls. Men då var det en annan häst som var ledare i flocken.

Nu är jag orolig både för min häst och inte minst för den gamla kraken som inte har någon kompis. De har gått i denna konstellation i drygt en vecka och jag hoppas att det kommer att bli bättre, men vad gör vi om det inte blir det?

/My

Sv: Problem, problem - Ny chef i hagen

Hur fungerar flocken utan att din häst är med? Kanske behöver den äldre hästen en kompis att gå med i en hage för sig eller kanske din häst i en hage med en kompis. Vi människor kan inte alltid ställa allt till rätta så att alla får vara med även om vi vill. Jag har inte så mycket knep utan på vårt stall har vi gjort så att fungerar inte flocken så har vi delat den så att "problem" hästen fått byta till annan hage med en kompis. :(

Sv: Problem, problem - Ny chef i hagen

Jag hade valt att ha den gamla i en annan hage i hopp med en kompis, så kan dom andra gå i en hage i hopp.

Men jag har inget förslag till vad du kan göra åt ledarhästen och hans ovilja att lämna floken.

Hoppas det löser sig.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 940
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 574
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka