problem på uteritter

chaos

Trådstartare
Jag har en fullblodsvalack på sju år som ja har lite problem när vi ska rida ut själv, när ja köpte honom förre vintern hade han knappt blivit riden och inte heller blivit riden ute i skogen själv.

Men själva problmet är att när jag är ute och rider honom ute så tvärvägrar han att gå ibland de är ofta på samma ställen men vissa dagar går det jätte bra att gå förbi där. Men han har stått hela sommaren och varit på bete och när ja flyttade tillbaka honom till stallet så gick det jätte bra att rida ut själv på han första veckan men sen har han börjat stannat ibland och det går jätte bra om jag hoppar av och går före honom men om jag sitter på så vägrar han gå jag driver på honom och han stegrar, bockar och backar vi kan hålla på så i säkert en halvtimme och ibland fortsätter han tillslut eller så hoppar ja av och går före han. Men de räcker att vi går 20 m fram så kan ja sitta upp o fortsätta som inget hänt.

jag vet de låter som han är rädd men vissa dagar går det ju jätte bra att gå. ja brukar gå runt så han får kolla och verkligen se att det inte är något att vara rädd för, jag vill ju självklart inte hålla på att pressa han om han är rädd men han känns bara envis och jag vet inte rikigt hur jag ska komma tillrätta med det här på ett bra sätt.

någon som har erfarenhet av samma problem eller något bra tips? :)

Sv: problem på uteritter

Har haft samma problem flera gånger och det handlar ofta om att hästen inte alls är rädd utan att den bara testar gränser för vad den kan komma undan med. Det gäller att visa vem som är boss och det kan vara jättesvårt, jag som är ganska liten o inte väger så mycket har inte nåt att sätta emot när hästen backar eller slänger sig runt. Att du hoppar av är ingen bra grej av egen erfarenhet, gjort samma sak o det funkar den gången men nästa gång är det samma sak igen. Jag pratar bara ur egen erfarenhet och påstår inte att det jag säger är rätt för dig, men det kanske kan vara nåt i den stilen. Jag kan säga att nästa häst jag köper ska jag träna uteritt uteritt uteritt i början för att visa att jag är boss och det är okej. Träna på banan kan man göra senare;)

Tips för hur ni kan komma över det är att du kan "leda" honom från marken, men från bogen på honom, så du driver honom framåt istället för att gå framför. Och när ni går förbi problemställen ska du hålla dig lugn och inte visa att det är nåt att bry sig om, ofta kollar ryttaren på stället hästen konstrar vid eller spänner sig. Så ledarskap och lugnt så kan det fixa sig:) Inte lätt alls men det kan fungera! lycka till

Jag har haft detta problem på min 5åring hela våren och endel av sommaren.
Hon gjorde som så att hon vägrade gå fram, spelade ingen roll hur man manade på henne, utan tillslut blev hon förbannad och stegra sig, skulle vända hemmåt osv.
Jag har gjort som många säger att man inte ska, hellre hoppar jag av och ledern en bit än att vänder hem och struntar i det. Vi har kämpat oss igenom ridturer som vanligtvis kanske tar 20min, men för oss 1tim och då har jag ledit henne stundtals.
Men det som blev vändningen för min häst var här i sommras. Jag stod på bete typ 2km bort från ett par kompisar, och vi bestämmde vissa dagar att vi skulle rida ut tillsammans och vi skulle mötas upp halvvägs. Så jag har släpat med min häst gåendes och när jag har mött mina vänner så har jag hoppat upp och så har vi ridit en ridtur. Hem kunde vi rida själva. Hade även en paddock 1km bort som jag gick till och så red vi hem från den.
Efter ett tag så började jag märka en förändring på min häst, hon gick och pratade och hade förväntningar på att vi skulle möta nån häst kompis på vägen som vi skulle ta sällskap med, så en dag hoppade jag upp och red och mötte mina vänner och sen den dagen så har vi kunnat rida ut själva igen!
Så nu verkar min häst veta att man inte alltid måste ha sällskap från start, utan man kan om man har tur möta nån på vägen!! :banana:

det börjar gå bättre nu :) jag har en runda som vi rider några dagar och jag ger inte upp fören vi har kommit runt utan att ja hoppat av o ledit honom ibland tar de en timma o andra dagar 20 min men de går bättre o bättre:) dock så stegrar han mycket och högt när ha blir less... men ja ger mig inte o de kommer nog gå bra snart hoppas jag :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 778
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 522
Senast: mars
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 653
Senast: MiniLi
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama