Problem när jag ska rida ut

Vad jag emnade till dig var att jag redan har markarbetat henne en hel del, men det verkar inte som det gör nån nytta i det här fallet. Hon lyssnar inte alls på rösten när jag ber henne om nåt i det här läget. Och det är bara ibland hon dummar sig... tacksam för tipset ändå.

men om du markarbetear henne , typ nh. får hon inte sån "respekt" (låter hemskt med respekt), för dig att hon gör det du ber henne om?
Min häst kunde ha lite tokiga ideer för sig tidigare, typ vilja gå hem. Men sedan jag tränat å tränat henne på backen, så har hon inte provat nåt mer :)
Vi är riktigt sköna kompisar nu :)

nåt som funkade på henne tidigare, inte driva på järnet eller försöka vända tillbaka henne med tygeln, Utan att dra ett lite djungel-vrål , då gick hon fram :o

Du måste skämta. Du föreställer dig alltså att hästen är en demokratisk varelse där man kan förhandla om att ge och ta. Nej, jag tror inte att du skämtar. Men en häst är ju inte en människa. För en häst handlar det alltid om rang (söndertjatat ämnen egentligen). Som människa måste man vara just högst i rang om man vill kunna rida sin häst och njuta av tillvaron tillsammans.
Vad det gäller dig som skrev tråden så är det ju tydligt att du nu är rädd och när du skall försöka tvinga din häst så gör du inte det med en självklar bestämdhet, utan din oro för att ramla av igen lyser igenom och hästen, med rätta, bestämmer sig då för att det är bäst att den tar kommandot. Ut i skogen känns ju inte så tryggt för hästen om du är rädd. Det enda du kan göra är att överkomma din rädsla och känna dig trygg med hästen igen. Hur gör du då det? Ja, inte genom att försätta dig i situationer där du måste fajtas med hästen. Ge dig inte in i en strid som du kan komma att förlora. Att vara rädd och använda spö och liknande på en häst för att visa att man är "bestämd" kommer inte att göra saken bättre för din häst. Den kommer bara att vägra mer, då den anser att hästens eget omdöme är bäst och tryggast. Hästen vägrar inte av bekvämlighet och elakhet, utan av en känsla av att hitta den tryggaste vägen. För tillfället är det paddocken, någorlunda nära sitt hem.
Varför inte sätta på grimma och grimskaft och ge dig iväg ut på promenader. Då är du inte rädd för en avkastning och ni kan ge er allt längre hemifrån och känna er trygga båda två. Ibland kan du på ditt initiativ (inte hästens) stanna och låta den beta. Undersöka tillvaron. Till slut kommer hästen att känna att det är tryggt att följa dig ut i världen. Och du kan envisas på att hästen skall framåt utan rädsla.
Rid under tiden i paddocken. Led hästen dit och tillbaka till stallet. Alltid på ditt initiativ och när du bestämt. Så småningom lägger du på sadeln under era promenader ut och när ni gått en bit så sitter du upp. Stannar på ryggen så länge du känner dig trygg och märker du minsta tendens till motstånd kliver du av och tar över kommandot på så sätt. Du skall se att du snart övervunnit din rädsla och din häst får förtroende för dig och låter dig ta kommandot. Kom alltid ihåg att det alltid handlar om hästens överlevnadsinstinkt och aldrig om elakhet eller envishet. För hästen är det dess natur att följa den som är mest bestämd och mest lugn och orädd. Något kompromissande av att ge och ta förstår inte en häst.
Hälsning Maja

Jag hade samma problem med min häst som var väldigt hemkär. Kunde få för sig ett par kilometer hemifrån att nu vill jag hem. Lite läskigt!

Hon ville nästan aldrig lämna gårdsplanen så vi började ta promenader ihop dvs jag ledde henne. Och i steget efter så satt jag på henne och min mor földje med. Mycket beröm och övertalning så gick det rida mysiga skogsturer till slut.

Följer din häst med om någon annan ryttare med häst rider?

Sv: Problem när jag ska rida ut

Hej! min häst var sådan förra året när vi flyttat till ett nytt ställe. Jag hade läst om NH och tyckte att det vore värt att testa. Min kompis hade gått NHkurser som hon hjälpte mej. Vi tränade i en volt för att förbättra vår kommunikation och til slut "pratade" vi samma språk o jag förstod honom. sedan är det mkt bra att ha med sig en komis på en häst så kanske den andra hästen går förbi, slutligrm kommer din häst inte vilja blir kvar ensam och går efter....det var vad jag hade

Sv: Re: Problem när jag ska rida ut

jo då är det inga problem. Får jobba på "otryggheten" då... tack för alla svar!

Imorgon ska jag väl ta en promenix då och prova det ni säger... är det vanligt att det är såhär?? Har aldrig varit med om det :confused:

Sv: Re: Problem när jag ska rida ut

Stopek skrev:
Du måste skämta. Du föreställer dig alltså att hästen är en demokratisk varelse där man kan förhandla om att ge och ta. Nej, jag tror inte att du skämtar. Men en häst är ju inte en människa. För en häst handlar det alltid om rang (söndertjatat ämnen egentligen). Som människa måste man vara just högst i rang om man vill kunna rida sin häst och njuta av tillvaron tillsammans.
Stopek skrev:
Som du misstänkte så skämtar jag inte.. Jag föreställer mig ingening, jag VET!! En häst är ingen människa, men det är en levande varelse som tänker och analyserar och känner av precis som vi alltid borde göra fast många inte begriper eller klarar av det.
Ett djur likväl som en människa vill bli behandlad med respekt, blir man behandlad med respekt så får man respekt tillbaks.

Du har aldrig någonsin funderat på igentligen varför så många hästar protesterar?? Ett tydligt och bra ledarskap bottnar i ömsesidig respekt och bestämmande, svårare än så är det inte. En ledare i hagen tillåter vissa beteénde från sina flockmedlemmar alla har sin uppgift, vilket tyder på en tänkande individ trots sin lilla hjärna som så många tyckt tro att de inte använder.

MVH/

Jag har ju ett sto... *harkel* Och många ston, har sina bestämda åsikter... Och en av de åsikterna har varit, att "Åt det där hållet går vi inte!" Alla fyra benen i backen och tvärnit. Har jag ändå tvingat henne, har hon backat, tvärat och varit nere i diket. Sedan har jag lyckats tvinga henne två steg åt det håll jag har tänkt. Då har jag berömt massor, vilket har belönats med att min häst vände i luften och galopperade hemåt med mig obalanserat hängande ovanpå. Till sist, fick jag henne att gå cirka 75 meter från stalldörren vid mina ridturer och då var det inget roligt längre. Eftersom jag har lovat min neurokirurg att inte hoppa och ramla av. Men jag har bestämt, att RIDA SKA JAG, för det är bra för min kropp.

Därför började jag LEDA min häst 75 meter från stallet. Två paddockar fanns på detta avstånd i gamla stallet och där kunde jag kravla mig upp och rida. Första veckorna i min envisa kamp jobbade jag där en stund och red hem. Sedan började jag utvidga de där 75 metrarna med att hoppa upp i paddocken, men rida ut ur den och fortsätta upp mot skogen. Vägrade min häst att gå mot skogen och vände hemåt. Ja, då LEDDE jag henne ett par meter till åt det hållet och hoppade upp på en sten.

Med tiden började jag rida hemifrån till paddockarna och jobba. När det kändes tryggt att få henne dit, så började jag också kunna få henne att gå skogsturer utan bråk. Visst hade hon återfall. Men då tog jag någon dag i veckan som jag ledde henne upp till skogsbrynet och hoppade upp på någon stubbe eller sten.

Nu när jag har flyttat till nytt stall, så lär mitt arbete med att få henne dit JAG vill börja om. Men då tar jag den kampen, för min häst och jag är ett. Det bara är så.

Det är jättesvårt och jag får kämpa som attans. Ni har gett mig bra tips som säger att jag ska leda henne, hoppa upp längre bort osv. Men det verkar liksom inte hjälpa. Om jag leder henne längre bort eller in i skogen så blir det samma visa igen. Hon snurrar, backar vänder på en femöring i luften och SKA hem. Nu senaste veckorna har jag gjort så att vi ridit i paddocken för att hon inte ska vinna över mig fler gånger och det ska bli ännu värre. Kan det bli det :confused: Det här som en del har sagt att hon inte känner sig trygg med mig tror jag inte riktigt på. Hon gör bara såhär ibland för det första. Är hon otrygg ibland då menar ni :confused: Jag har varit lugn och sansad alla gånger. Ägaren gör hon samma sak med ibland. Hon tävlas i distans, och i våras tror ägaren att det blev för mycket för henne, nu tror pållen att hon ska ut fem mil varje gång det är uteritt. Håller den teorin? Har ni några andra tips? Ska prova att longera, men hon lyssnar inte på min röst när hon dummar sig, på banan och när vi har andra med som rider ut lyssnar hon jättebra. Tvärnit bara man säger ptrroooo ;) Tackar för hjälpen och hoppas att någon vill svara... *suck* :cool:

Funkar det inte med en annan häst som draghjälp ? Kan ju vara en bra början iallafall ?

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 257
Senast: Boj
·
Träning Jag har ett litet problem med min häst, han är en valack på 19 år som tidigare tävlat mycket inom hoppning. Han är oerhört otrygg att...
Svar
19
· Visningar
2 874
Senast: mimma
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästhantering Nu har jag haft min fantastiska ponny i ganska precis 7 månader, och vi hsr nog kommit in i en testperiod... Det började för ca 2...
2
Svar
27
· Visningar
5 107
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar