Problem med webbutik, återbetalning efter hävt köp

hvala

Trådstartare
Jag har fått problem med en webbutik som jag beställt en vara ifrån. Det kommer helt enkelt ingen leverans trots upprepade löften från butiken. Jag har nu valt att häva köpet och bett butiken återbetala pengarna. Butiken har bekräftat att köpet ska hävas, men det kommer inga pengar. Vad kan jag göra? Kronofogden? Jag är rädd att företaget är på väg att gå i konkurs, att det är därför ingenting händer. Jag försöker komma fram på telefon till kommunens konsumentvägledare just nu. Har kollat Konsumentverkets hemsida liksom Allmänna reklamationsnämndens hemsida men det verkar inte som att jag kan anmäla företaget till någon av de instanserna (man vill ju gärna markera mot företaget och varna andra konsumenter). Beloppet som ska återbetalas är drygt 700 kr så det är ingen astronomisk summa men inte heller något jag är beredd att kasta i sjön.
 
När krävde du återbetalning? Jag har för mig att enligt lag så förtaget 30 dagar på sig att återbetala pengarna.
 
Jag efterlyste varor från en webbutik tidigare i år. Trots att jag skickade ett till två mejl i veckan och påminde om mitt köp så fick jag inget svar. Till slut skrev jag ett mejl där jag meddelade att om jag inte hade fått varorna eller pengarna tillbaka inom ett visst datum så skulle jag polisanmäla. Ett par timmar efter att jag hade skrivit mejlet hade jag pengarna på mitt konto.

För några år sedan hade jag ett liknande problem, men då gällde det att få pengarna tillbaka för en vara som jag hade returnerat. Enligt den dåvarande lagstiftningen ska pengarna betalas tillbaka senast 30 dagar efter det att varan returnerats (numera tror jag att det är 14 dagar) och när inte det hade skett så skrev jag sakligt att jag avsåg polisanmäla om inte pengarna betalades tillbaka och det fungerade då med.
 
Vad tråkigt det är när man måste hota med polis och kf. Returnerade en sadel i somras och blev fruktansvärt dåligt bemött av företagaren. Höll mig väldigt lugn
och efter en månad fick jag till slut pengarna. Hon miste mig som potentiell framtida kund och jag förstår inte att man inte är mer rädd om sin kundkrets och anseende. Hoppas det löser sig ts!
 
Jag har fått problem med en webbutik som jag beställt en vara ifrån. Det kommer helt enkelt ingen leverans trots upprepade löften från butiken. Jag har nu valt att häva köpet och bett butiken återbetala pengarna. Butiken har bekräftat att köpet ska hävas, men det kommer inga pengar. Vad kan jag göra? Kronofogden? Jag är rädd att företaget är på väg att gå i konkurs, att det är därför ingenting händer. Jag försöker komma fram på telefon till kommunens konsumentvägledare just nu. Har kollat Konsumentverkets hemsida liksom Allmänna reklamationsnämndens hemsida men det verkar inte som att jag kan anmäla företaget till någon av de instanserna (man vill ju gärna markera mot företaget och varna andra konsumenter). Beloppet som ska återbetalas är drygt 700 kr så det är ingen astronomisk summa men inte heller något jag är beredd att kasta i sjön.

Här föreslås det att man kan vända sig till sin bank för hjälp om man har använt betalkort: http://lawline.se/answers/ej-erhallen-vara-vid-kop-pa-internet
 
Tack för svaren! :) Det har inte gått 14 dagar än så jag får väl ha is i magen lite till (fast jag är beräknad att föda barn inom två veckor så jag hade gärna sett en snabb lösning).

Jag kom fram till konsumentvägledaren som hänvisade till ARN, men enligt ARNs hemsida tror jag inte de tar upp detta ärendet pga för lågt belopp och eftersom säljaren i all kontakt är tillmötesgående och säger att varan ska skickas/att pengarna ska återbetalas - fast sen händer ingenting. Jag har också skickat ett mail till Kronofogden och bett om rådgivning. Enligt konsumentvägledaren kan jag inte polisanmäla för det är inget civilrättsligt mål men nog måste man väl kunna polisanmäla ett företag som säljer saker, får betalt men vägrar leverera? Köpet är för övrigt gjort med visakort, så jag tror att jag har ett visst rättsskydd där (i alla fall om det blir konkurs).
 
Tack för svaren! :) Det har inte gått 14 dagar än så jag får väl ha is i magen lite till (fast jag är beräknad att föda barn inom två veckor så jag hade gärna sett en snabb lösning).

Jag kom fram till konsumentvägledaren som hänvisade till ARN, men enligt ARNs hemsida tror jag inte de tar upp detta ärendet pga för lågt belopp och eftersom säljaren i all kontakt är tillmötesgående och säger att varan ska skickas/att pengarna ska återbetalas - fast sen händer ingenting. Jag har också skickat ett mail till Kronofogden och bett om rådgivning. Enligt konsumentvägledaren kan jag inte polisanmäla för det är inget civilrättsligt mål men nog måste man väl kunna polisanmäla ett företag som säljer saker, får betalt men vägrar leverera? Köpet är för övrigt gjort med visakort, så jag tror att jag har ett visst rättsskydd där (i alla fall om det blir konkurs).

Fast polisanmäla kan man ändå göra om man har skäl att tro att man håller på att bli förd bakom ljuset. Misstänker man att ett företag som man har handlat av tar betalt för varor som de inte avser leverera så misstänker man ju bedrägeri, vilket inte är ett civilrättsligt mål. Vidare så är det inte ett civilrättsligt mål om ett företag som är på väg att gå i konkurs förhalar leverans och återbetalning till småkunder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp