Problem med varmblod i galopp

O

Olympis

Hej!

Jag har ett varmblodigt sto på 15 år, fick henne för snart två år sedan. Enligt den tidigare ägaren så var hon aldrig startad på travet och lite riden i dressyr, ren bullshit kan jag säga. Hästen kunde ingenting! Hon var stressad, kunde varken skritta i normal takt eller trava och galoppera. Nu har hon blivit mycket bättre, hon är mjuk och fin i skritt och trav och är inte alls lika stressad som förut, men nu till problemet: galopp!

Galoppen funkar bara inte, hon korsgalopperar och vill gärna rusa, hon ställer sig också utåt när hon måste svänga. Det är värst i vänster varv när man ska försöka styra henne inåt, det går nästan inte alls att svänga henne och till slut tvärnitar hon och börjar hoppa och studsa. Dock går det bättre i högervarv.
I skogen går det bättre där hon för mesta dels bara behöver springa rakt fram, där kan galoppen ibland (till och från) bli jättefin, på raksträcka vill säga, och ibland är man tillbaka på ruta 1 igen.

Vad ska jag göra för att få henne och galoppera bra?! För ett tag sen fick jag reda på att hon hade lite ont i bog och rumpmusklerna (vet inte om de heter så?) så jag smörjer med värmande liniment och stretchar, visst har det blivit bättre men det är inte helt bra. Kan hon ha ont nånstans? Har hon inte tillräckligt med muskler?

Öppen för alla tips och råd!
/Michelle
:)

Sv: Problem med varmblod i galopp

Vad menar du med att du "fick reda på att hon har lite ont"? Och sen frågar "kan hon ha ont någonstans?"

Ja uppenbarligen..?

Att hon rusar och är svår att svänga brukar annars vara de typiska tecknen på att hästen inte orkar bära sig i det tempot.

Men om du misstänker att hästen har ont så tycker jag att du i första hand konsulterar en veterinär.

Om hon har haft "lite ont i musklerna" och det inte är åtgärdat så har hon säkerligen mer ont nu. Börja alltid att lösa ev problem med att kolla att hästen är helt fräsch och att all utrustning sitter som den ska.

Om man förutsätter att allt är ok i ert fall så låter det som att hon helt enkelt inte orkar bära sig. Hur mycket galoppjobbar du henne (i lugnt tempo) ute? Eftersom det går bättre där så jobba med att ta långa lugna galopper och gärna i lite uppförsbacke. Givetvis får du inte överanstränga henne utan anpassa det till hennes muskelmassa och kondition. Öva gärna även fattningar. När det funkar bättre så försök att ställa henne utmed kurvor som ni galopperar genom, och när hon galopperar lugnt och balanserat ute så provar du enstaka varv på volten, som du sen successivt ökar. Att jobba upp en hästs dåliga galopp kräver tid & tålamod!

Lycka till!

Skostrollet: Det jag menade var ifall hon kan ha ont på övriga ställen än de jag redan vet om. Vi kommer kontakta veterinär, men är nyfiken på om det är fler som har haft samma problem och vad det har berott på isåfall..

Lillsyrran: Yes allt sitter som det skall! Jag galoppjobbar henne mest ute, ibland på ridbanan men eftersom hon inte klarar det än så har jag hållit till i skogen, jag försöker att ta det i ganska lugnt tempo men det tycker hon är väldigt jobbigt. Jag vet att hon verkligen försöker göra rätt så därför vill jag inte pressa henne för hårt, eftersom någor fel är det ju. I ochg med att hon tycker detr jobbigt och jag inte riktigt vetat hur jag ska göra har jag inte arbetat henne så mycket i just den gångarten.

Konsultera självklart veterinär.
Om du redan fått konstaterat att hästen har ont, samt den oavsett detta, uppvisar tydliga besvär vilket den gör, så är det en veterinär utredning - på klinik som gäller för att identifiera exakt vart den är besvärad och orsaken till detta, som gäller, inget annat.

INGEN, - veterinär eller annan, kan fastställa vart besväret sitter eller dess orsak, utan att ha utrett på klinik där utrustning och resurser till en sån utredning finns. Går alltså inte att utföra på hemmaplan av en utryckande veterinär utan utrustning så som bedövningsmöjligheter, röntken osv.

rid inte hästen mera utan boka en tid på klinik.

Först och främst: Rid inte innan du säkerligen vet om hästen har ont. När du har fått svaret (och om det är ett bra svar) tycker jag att du ska träna mer på trav och skrittarbete. Böj hästen, se till att den jobbar bakifrån och fram och trava gärna långa sträckor i böjning. Samt att bara göra galoppfattningar i skogen, det stärker jättemycket :) Jag gjorde så med mitt varmblod och nu har vi kunnat galoppera ordentligt.

mackan: Ja fast det är tydligen ett vanligt problem som förekommer bland många hästar, och med lite stretching försvinner det. Så tycker inte att det borde påverka så mycket men ja, jag vet ju inte. Har kollat runt lite bland andra trådar med folk som haft ungefär samma problem, och det verkar som att vissa varmblod helt enkelt bara har svårt för att galoppera, men vi ska boka en tid på kliniken och kolla för säkerhetsskull, så man vet helt säkert.

nypet: Precis, man vill ju vara säker på att hästen inte har ont, så jag kommer att kolla upp henne. Hon är jätte duktig i skritt och trav, hon rör sig jättefint i dom gångarterna, därför tycker jag det är så konstigt att galoppen blir så fel :/ Jag har testat galoppfattningar i skogen men hon blir bara helt hysterisk av det, hon stressar upp sig och börjar takta, innan man galopperar henne i skogen första gången är hon rätt lugn, men efter första galoppen blir hon så het. ;o

Du kan kolla om hon är startad på travet genom att söka på hennes namn eller reg.nummer.

Provred du hästen så du kunde känna efter vad ägaren menade med "lite dressyr"?

I och med att hon är värre i galoppen i ena varvet tyder det på att hon har något problem. Har hon jämn muskulatur om du jämför båda sidorna av kroppen? Har du kollat munnen om hon kanske har några problem med tänderna?

Far till en veterinär och kolla att hon är haltfri, inte har problem med tänderna eller rygg.
Sedan kan du prova ta ut massör eller ET för att hitta ev. svagheter, snedheter och spänningar i kroppen.

Verkar allt ok så är det bara att fortsätta träna, jag fick min egen travare att galoppera bättre och "ordentligare" på volt genom att rida i djupsnö eller sand. Då kan de inte fuska och ställa sig utåt och rusa lika lätt. Samt uppförsbackar brukar få dem att galoppera bättre och lugnare.

Min blir nästintill hysterisk om man ska göra flera galoppfattningar efter varann och blir supertaggad, så jag brukar satsa på en fattning och en galopp. Sedan galopperar jag inte igen förrän hon är helt lugn och går ordentligt och avslappnat i traven först. (Ibland blir det bara en galopp per ridtur om hon inte taggar ner efteråt)

Med hackamore, jaktkandar, gramantygel, eller martingal har jag fått henne att hålla en lugn och fin galopp lättare då hon inte slänger upp huvudet och far iväg okontrollerat i fattningen om hon är övertaggad.
Jag tycker att "effekten" av hack, jaktkandar och gramantygel håller i sig, dvs. dagen efter om jag rider på vanligt bett utan hävstång eller hjälptyglar är hon mer lyhörd och inte kastar upp huvudet och rusar som hon gör ibland när hon blir överpigg.

Även om hon går bra i skitt och trav betyder inte det att hon bär sig. Går hon i form? I såfall, är du säker på att hon inte bara knäcker av nacken för att du ska tro att hon gör rätt?
Var det vänstergaloppen hon hade svårt för? Då är hon säkerligen mycket starkare i höger och därför vill hon bara galoppera höger. I vänster kanske hon "puttar över dig" till högersidan och då får du det svårt att visa de rätta hjälperna för henne.
Om hon blir hysterisk i galoppfattningen är det något som är fel, enligt min åsikt. En häst ska inte bli hysterisk över att galoppera, tyder på smärta, eller?
Se till att rida någonstans där det är bra underlad (skogen menar jag) där du sen kan prova lite olika "starter" till galoppen. Min häst funkar bäst från stilla stående eller från skritt. I trav går det inte alls, då blir det bara travtrav och pust och stön från min hästs sida. Så prova lite. Blir hon fortfarande hysterisk, då är något FEL.

Tycker det låter som din häst har en låsning i vänster. Haft dit en kiro??? Annars är det bara träning, lär henne galoppskänkel. Lättast att få en travis i en bra galopp är från SKRITT!
lycka!

När människor som säljer hästar ska berätta om deras egenskaper så är det nog tyvärr vanligt att man ser sin häst som lite bättre än vad den är.. "Lite dressyr" för han som sålde hästen till dig kan för honom vara att hästen gått i skritt och trav två varv på banan en gång i veckan.

Min lilla häst jag hade för några år sen var också travare men hade aldrig blivit startad, och vi hade lite liknande problem som dig. Hon hade inte musklerna som krävdes för att orka galoppera, så det var en kämpig tid med tränare och massa jobb tills hon lärde sig att galoppera. Håller en av de ovanför om att det kan vara smart att galoppera ute i skogen i lagomt tempo för att bygga lite muskler på hästen, kan den inte galoppera eller har väldigt svårt för det så kanske det inte är så lämpligt att gå in på banan och försöka hålla igång galoppen där.. inte så stor plats på ridbanor när man väl tänker efter ;)

När ni väl får igång galoppen så kanske det bara går att galoppera runt på fyrkantsspåret - acceptera det och var tålmodig.

"Rom byggdes inte på en dag", och allt med hästar måste ta tid för att det ska bli bra, bli glad för det minsta framsteget hela tiden :)

Hej!

Jag har själv ett varmblod på 15 år, som jag fick hem för ca 1½ månad sen.
Har är ridhäst sedan 4-5 år tillbaks.
Han galopperar i vänster varv, men har ju inte tillräckligt med muskler till att bära upp sig.
I höger var han svår i början, han hade korsgalopp, blev irriterad osv. Jag trodde detta var pg.a smärta, men det var det inte, utan nu när han fått lite mer muskler galopperar han även där. Alltså, musklerna behövs alltid för galoppen.

Jag var ute och galopperade på stubbarna mycket, bara lät honom springa. Om du rider i paddock eller liknande, då är de perfekt att fatta galopp, galoppera ett par steg, bryt av och sen fattar du galopp igen, för då sätter dem mycket muskler. Detta fick jag till mig i alla fall, det har hjälpt mig!

Lycka till! :)

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits