Problem med uteritt

K

krigarinna

Idag red jag ut på min hingstiga valack. Han har alltid fungerat bra när jag rider ut. Men idag när jag red hemåt så såg min kuse en häst från stallet som leddes av en tjej. Han blev helt paff och frös fast i marken. Totalt stenhård. Han glodde på dom som om han sett ett monster.
Sen börjar han konstra, vill först springa efter dom, sen åker svansen upp i vädret och han börjar trippa. Och lyssar inte alls på mig.
När jag vänder honom mot andra hållet så ser han mer ut att bli stressad och börjar trippa åt sidorna, klättrar uppför en stor backe baklänges och beter sig nästan panikartat åt. När man äntligen får ner honom därifrån och försöker rida honom lugn så går det inte. Han backar, går framåt, vänder, vill springa iväg. När man hindrar honom så börjar han halvstegra och slår hårt mot marken med framhovarna och håller på. Går dessutom nästan omkull med framdelen.
Lyckas iaf rida (sidleds) till ett ställe där jag sitter av. För han blev totalt omöjlig att rida åt något håll.
När man suttit av så stirrar han mot stället där han såg hästen och frustar otroligt högljutt. Till och med snorar ner mig -_-
Jag lyckas leda honom några meter åt gången då han stelnar emellanåt lika stenhård som om han skulle vara skrämd av nåt.
Efter det drar han hårt när man leder och stannar och glor in området igen.
När vi kommit närmare stallet så är han lugnare. Men är ändå rätt stressad resten av kvällen. Alla ljud är läskiga.
Vad var det som hände egentligen? Och vad i all världen kan jag göra för att förhindra att det händer igen?
 
Sv: Problem med uteritt

Hur agerade du själv när detta hände? Var du lugnet själv eller blev du arg/rädd/irriterad?
Själv hade jag nog blivit ganska rädd, och rädsla smittar av sig på hästen direkt.

Immer
 
Sv: Problem med uteritt

Jag blev faktist inte arg eller rädd. Jag bara satt på honom och funderade ut hur jag skulle få honom att lägga av med dumheterna. Så jag var varken nervös eller arg på honom. (han har vart sådan när man lett honom förbi andra hästar också) Så jag är rätt van med det.

Men man funderar ju ändå varför han knasade upp sig så där? Och framförallt vad man kan göra så det inte händer igen.
En olycka kan ju hända så otroligt lätt så det gäller ju egentligen att göra nåt åt det. :crazy:

Jag vet iaf från hans förra ägare att han alltid haft svårt att vara med andra hästar. Bland annat för att han var hingst rätt länge. Så han gav sig alltid på dom andra. Tex för några dagar sen så ledde jag förbi honom en valack som stod i en hage. Det första han gör att att försöka starta ett bråk med honom.
Och det har ju hänt förut att han sprängt igenom sin hage för att komma åt ett sto + jaga ut hennes kompis (en valack).

Där har man funderat lite på att prova munkpeppar. För han blir riktigt kär så fort stona brunstar. Och då är han allt utom lätthanterlig. :crazy:
 
Sv: Problem med uteritt

Munkpeppar verkar vara en bra idé.
Jag har sett på nära håll att det fungerar.

Immer
 
Sv: Problem med uteritt

åh va bra :) Jag brukar vara lite skeptisk mot olika preparat, men det kanske är värt att prova. Fast hur länge/ofta kan man använda de? För han e ju lite hurrig i hormonerna jämt :O
 
Sv: Problem med uteritt

Jag skulle också satsa på munkpeppar. Och du kan få jättebra information om du köper det via Hippo K9 t ex. se www.hippok9.nu
 
Sv: Problem med uteritt

Min kompis häst blev sån. Jag är helt övertygad att det berodde på att hon hade matat honom med x-tillskott, ngt med TURBO i som inte
var helt innehållsdeklarerat. Han blev helt hysterisk och när hon slutade med det tillskottet blev han normal igen. Så var det
 
Sv: Problem med uteritt

Ja han kanske för i sig för mycket kraftfoder. Har funderat på det lite ett tag här. Eftersom han ofta härjar omkring i hagen som en galning. Kör typ värsta racet där. :P igår tex ville han ha mig med och busa då han insåg att jag inte alls var i hagen för att hämta in honom. (han hade mosat staketet så jag var på väg mot det då).
Men samtidigt är han väldigt hingstig också. Minsta lilla sak så ska han visa upp sig. Och är stona på humör, så svajar hans stolthet också.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 187
Senast: SkorpSmulan
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp