problem med underskänklen

A

alke_

tjenare!

jag har ett lite större problem och det är när jag hoppar så flyger min skänkel totalt bakåt:confused:. Jag tävlar i hoppning lokalt o tränar då o då ibland. Men mina instruktörer säger inget om det fast jag bett dom om hjälp. Det utgör inget större problem för mig, jag är i balans över hindret o efter hindret men det är bara så irriterande att på varje bra bild man får så sitter skänklen i ljumsken på hästen :mad:.
jag är lite låst i mitt knä o kniper och reser mig via knäet i språnget, men fast jag enbart tänker på skänklen så åker den bak.

har ni nått tips som jag kan pröva o få bukt med den!:bump:

hoppas bilden syns. detta är inte den värsta underskänklen, finns dom gångerna då den är ännu längre bak, fast överkroppen är i samma position.
87875_1211144478.jpg
 
Sv: problem med underskänklen

Nåt som hjälpt mig enormt är mycken träning på att stå i lätt sits i trav. 2-punkts eller 3-punkts sits.
När man klarar detta lätt som en plätt utan att hålla balansen i tyglarna så har man fått ett utomordentligt skänkelläge som är så stadigt att det inte ska ändra sig i språnget.
Testa det.
 
Sv: problem med underskänklen

tackar för tipset!
rider nästan dagligen i kuperad skog o är oftast ute i nästan 2h, o det blir till minst 1/4 i lätt sits.

underskänklen är på sin plats hela vägen fram till hindret, men sen i uppsprånget så åker den iväg. ska lägga in ännu mer lätt sist så får väl se om de ger nått!!

vet inte om det är jag som är nojjig men jag vill ha saker o ting på sin rätta plats, är det många som har detta problemet el det är kanske inget problem när man trots allt är i balans?
men tycker det borde störa hästen, inte för att jag märker av att hästarnas störs av det men ändå??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: problem med underskänklen

Gymnastikhoppning? Typ hoppa och hålla händerna rakt ut. Och ha någon som tittar när du hoppar och ger feedback på i vilka språng din skänkel var bättre/sämre så man lär sig känna skillnaden.
 
Sv: problem med underskänklen

Klart att man vill ha "saker och ting på sin rätta plats"
Kan tänka mig att det i alla fall tar en liten stund efter språnget innan skänkeln är tillbaks på rätt ställe.
Kom på en sak till..... Travhoppning!
Anridning hela tiden i trav med lätt sits.
"5 ½" är en fenomenal övning tycker jag.
 
Sv: problem med underskänklen

Har du stigbygeln rätt under foten. När jag får stigbygeln för långt fram på tå´n har jag lätt för att dra bek underskänkeln, typ för att spjärna emot mot framvalvet så att de inte ska åka av.
 
Sv: problem med underskänklen

har jag inte riktigt tänkt över, brukar ha den på fotplattan (bredaste delen av foten) händer mer ofta att jag tappar kontakten med stigbyglen o att den åker in på foten än av..
 
Sv: problem med underskänklen

Jag har också haft detta problemet när jag hoppar men oftast så är det på sådana hästar som hoppar väldigt mycket med ryggen. Det som jag har funkat bra är att ta typ remmarna till sporrarna och sätta fast stigbygeln med sadelgjorden, den sitter ju inte helt fast utan man får spänna remmen på typ yttersta hålet så är ju fortfarande skänkeln rörlig men den åker inte bak så mycket. När man har haft det under en period plockar man sedan bort dem och förhoppningsvis ska det ha gett resultat. Detta kan man såklart bara ha på träning men det hjälper faktiskt mer än vad man tror. En annan sak som är bra är att hoppa serier utan stigbyglar, då tränar man balansen bra och man får underskänkeln på rätt plats.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 413
Senast: mackan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 481
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp