Problem med trampdynorna

Erikaa

Trådstartare
För första gången på 7 år har vi haft större problem med trampdynorna, de brukar spricka lite nu till vintern men det har alltid fungerat att smörja in. Hon var lite halt på morgonpromenaden idag och det såg ut såhär:

48e0ed48-1cff-4c1d-80e1-13ccce747263_zpsz6r8uyny.jpg

Jag vet inte vad "pricken" är, om det är grus som har fastnat eller vad det kan vara men det verkar ju uppenbarligen störa.. Hur hade ni gjort? Ska man boka tid hos veterinären ifall det är grus? Använda fetare salvor? Jag är för feg för vara där och pilla själv..

Pricken är nog bara att man ser ner en bit i trampdynan. Ser ut som att hon fläkt bort en liten bit :)
Inget farligt, skölj rent med tvål och vatten, smörj lite med nån fet salva och ha på något som skyddar (typ sko/strumpa) om ni ska gå på saltade vägar.

För första gången på 7 år har vi haft större problem med trampdynorna, de brukar spricka lite nu till vintern men det har alltid fungerat att smörja in. Hon var lite halt på morgonpromenaden idag och det såg ut såhär:

48e0ed48-1cff-4c1d-80e1-13ccce747263_zpsz6r8uyny.jpg

Jag vet inte vad "pricken" är, om det är grus som har fastnat eller vad det kan vara men det verkar ju uppenbarligen störa.. Hur hade ni gjort? Ska man boka tid hos veterinären ifall det är grus? Använda fetare salvor? Jag är för feg för vara där och pilla själv..

Tror att pricken är ett hål, helt enkelt.

Feta salvor, men också fetare smörj från insidan. Det finns jättebra oljor. Mina från laxolja Svenska Djurapoteket, men Nutrolin har bergis ännu bättre oljor än så.

Torka INTE tassarna med microfiberduk.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hundhälsa Min äldre colliehane på snart 8 år har på senare tid fått lite sämre tassar - tårna har börjat "flyta ut" och tassarna är inte så...
Svar
12
· Visningar
1 467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka