Problem med tölt

Skulla

Trådstartare
Har ett fyrgångssto som jag inte riktigt vet hur jag ska fortsätta träna. Skritt, trav och galopp funkar jättebra. Problemet är tölten. Hon töltar helt ok i lånsamt tempo, takten är bra och hon bär sig själv. Men jag får inte upp tempot antingen rollar hon eller så blir det kraftig travtakt. Det är som ett magiskt streck, går man upp lite i tempo kommer taktfelen direkt.

Ska jag fortsätta att tölta i lånsamt tempo för att stärka henne? Eller ta lite taktmissar för att få upp farten? Tips på bra övningar?

Sv: Problem med tölt

Långsamt tempo är stärkande, problemet som hästen har är att den inte är tillräckligt stark. Vid ev tempoökningar ska även de vara så taktrena som möjligt, därför är det bättre att forstätta lite till i långsamt tempo tills hästen är redo för kortare ökningar. Då provar man 5-10 m för att sen återgå till det tempo som hästen behärkskar bäst, målet är att sträckorna med tiden ska bli längre och längre.

Hur är det med muskler och kondition? Det krävs mycket av hästen för att den ska kunna tölta i snabbare tempo. Bjuder den framåt? Hästen måste tänka framåt för att kunna tölta bra.
Jobba med att stärka upp hästen, längre och längre sträckor med tölt hela tiden och bryt av innan taktfelen kommer. Är det så att hästen är travtaktig, så prova att sätta boots bak på hästen. Fram vid passtakt. Hur töltar hästen efter galoppen? Min häst är så att han töltar snabbare efter en galopp. Han är också svår att få att tölta rent vid snabbare tempo, men när han är pigg och bjuder framåt brukar det gå bättre. Hur långa/korta tyglar har du? Min häst töltar alltid renast om jag har lite längre tyglar så att han får hitta balansen i tölten själv. Så ett tips att prova detta. Det kanske är så att hästen tappar balansen annars när det börjar gå fortare.
Lycka till! :)

Låter klokt. Vi fortsätter i långsamt tempo och ser vart det leder. Tackar :)

Hur är det med muskler och kondition? Det krävs mycket av hästen för att den ska kunna tölta i snabbare tempo. Bjuder den framåt? Hästen måste tänka framåt för att kunna tölta bra.
Jobba med att stärka upp hästen, längre och längre sträckor med tölt hela tiden och bryt av innan taktfelen kommer. Är det så att hästen är travtaktig, så prova att sätta boots bak på hästen. Fram vid passtakt. Hur töltar hästen efter galoppen? Min häst är så att han töltar snabbare efter en galopp. Han är också svår att få att tölta rent vid snabbare tempo, men när han är pigg och bjuder framåt brukar det gå bättre. Hur långa/korta tyglar har du? Min häst töltar alltid renast om jag har lite längre tyglar så att han får hitta balansen i tölten själv. Så ett tips att prova detta. Det kanske är så att hästen tappar balansen annars när det börjar gå fortare.
Lycka till! :)

Muskler och kondition har blivit mycket bättre hon har varit en riktig tjockis men är nu betydligt bättre även fast några kilo mindre inte skulle skada.
Kände mig lite träffad när det gäller framåtandan, hon är lite av det lugnare/segare typen. Kanske ska försöka ha lite draghjälp av ngn annan framför.
Jag har lätt stöd i handen/ibland inget alls vilket jag tycker att hon funkar bra på. Men det är nog som ni båda skrivit hon behöver mer styrka. Vi får träna vidare

Muskler och kondition har blivit mycket bättre hon har varit en riktig tjockis men är nu betydligt bättre även fast några kilo mindre inte skulle skada.
Kände mig lite träffad när det gäller framåtandan, hon är lite av det lugnare/segare typen. Kanske ska försöka ha lite draghjälp av ngn annan framför.
Jag har lätt stöd i handen/ibland inget alls vilket jag tycker att hon funkar bra på. Men det är nog som ni båda skrivit hon behöver mer styrka. Vi får träna vidare

Ja draghjälp är alltid bra :) Så får dom ha lite roligt också, det är jätte viktigt. Man får inte fastna i att göra samma saker hela tiden osv, för då tycker dom bara det är tråkigt. Framåtbjudning är nåt som verkligen behövs vid tölt, så pigga upp hästen lite innan du ska tölta, så kanske det går bättre. :d

Styrka, långritter, klättring, draghjälp, tillfälliga travförbud, viktning, "lägga" i tölt från galopp på hemväg.

Och ett långt tidsperspektiv - orkar du bygga tölten långsamt upp i tempo behåller du de fina rörelserna :idea:

Hon är smart som inte töltar snabbare än hon orkar bära sig ;)

När vi inte töltar lånsamt är det bättre att skippa traven ett tag och fokusera mer på galopp?

Ja, i de perioder som du kan få henne mer på hugget och villigare. Om hon VILL springa men inte får välja trav finns större motivation att öka tölten för att komma hem eller ikapp polarn ;)

Kan vara smart att köra en travförbudsperiod tex efter en viloperiod kring årsskiftet och så klippa och dra järnet med pigg häst om ( :crazy: ) det blir kallt och snö :)

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927
Hoppning Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna.. Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag...
2
Svar
25
· Visningar
4 344
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 245
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka