Problem med täcket efter skavsår, några råd?

Mattsson

Trådstartare
Min häst har väldigt känslig manke och har haft skavsår efter täcket. Måste byta täcke varje dag för att det inte skall ligga an på samma ställe. Innan jag var medveten om problemet gick det tom så långt så att hon fick ett rejält skavsår (som en 5-krona) och blev inflammerad. Detta hände för två år sedan. Även om hon inte haft problem sedan dess, pga ihärdigt täckesbytande, så har hon svårt att glömma detta och är väldigt sur när jag ska lägga på henne täcke. Är det någon som kan komma med råd om hur jag kan få henne att acceptera täcket igen?

Det bästa vore förstås om hon kunde gå utan täcke, men det går inte när det regnar för då får hon ont i ryggen. Övrig tid försöker jag ha henne utan täcke så mycket som möjligt.
 
Sv: Problem med täcket efter skavsår, några råd?

Har du provat med täcken med lång hals? Min Arab är också känslig över manken men slipper skav av täcken med hals. Manen kan bli lite tunn istället men han slipper skaven.
 
Sv: Problem med täcket efter skavsår, några råd?

Jag skulle rekomendera ett täcke med halvhals... då blir det inget tryck över manken. Hoppas de löser sig!
 
Sv: Problem med täcket efter skavsår, några råd?

finns det inte sådana där skavskydd? det finns ju på hööks iaf. vet inte om de är bra...men men :)

borde inte den här ligga på utrustning?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med täcket efter skavsår, några råd?

Använder täcke med halvhals nu o byter täcke varje dag, sa det är inte längre problem med skav. Däremot är hon väldigt sur och ibland hotfull när jag ska lägga pa täcket. Har kollat flera ganger o hon har inte skav nu sa det maste vara i hennes minne som det är otäckt med täcke. Min fraga är därför hur jag kan fa henne att acceptera täcket igen? Nagra övningar som ni kan tipsa om?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: tuaphua
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 836
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 640
Senast: MJLee
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 291
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp