Problem med strålarna??

L

Loviika

Min häst har fått problem med strålarna.Idag när min hovslagare skar rent strålarna öppnade det sig som små varbölder. Det rann ur en geggig vätska som luktade urk. Han förklarade att det var stengallor. Är det någon av er som varit med om det? Hur har ni behandlat det? :confused:

Sv: Problem med strålarna??

Loviika skrev:
Min häst har fått problem med strålarna.Idag när min hovslagare skar rent strålarna öppnade det sig som små varbölder. Det rann ur en geggig vätska som luktade urk. Han förklarade att det var stengallor. Är det någon av er som varit med om det? Hur har ni behandlat det? :confused:
Varför frågade du inte hovslagaren vad h*n tyckte du skulle göra?

Nu undrar jag ju lite, förstås...

Stengallor är INTE varfyllda! Stengallor är "blödningar" i sulan som kan jämföras med en "blånagel". Det finns normalt inga bakterier i dem och de försvinner av sig själva efter ett tag - man ser doc spåren efter dem, för hornet där de varit blir blodfärgat.

Jag skulle nog tro att det är små hovbölder din häst har haft.
Har den varit halt? (inte alltid de är det, märkligt nog)
Hovbölder är just varfyllda bölder som kan sitta var som helst i hoven, dvs under sulan, hovväggen eller strålen.
Hur man behandlöar dem orkar jag inte skriva just nu, men det finns MASSOR av hovböldstrådar här sen tidigare. Använd sökfunktionen så hittar du dem!

Tyckte att stengallor var en lam förklaring. Hovslagaren hade på förslag att jag skulle torka ut strålarna med tjära. Jag har sett hästar med strålröta tidigare och även hovbölder som kommit upp i kronrand/ballar. Men aldrig tidigare har jag sett att en böld kommer ut i strålen. Hästen har inte visat hälta men det sitter i båda fram så man vet ju inte om det har varit dubbelsidigt.

Loviika skrev:

Hej.

Utan att ha sett ditt problem så vågar jag mig på en förklaring till vad ni hittat. "i" strålen finns det körtlar som avger en form av sekret, dessa blir det "stopp" i ibland, och då ser man en gråaktig ansamling av illaluktande vätska rinna ut.

Helt ofarligt i mitt sett att se på saken, har skurit i massvis med strålar och sett detta många gånger. vid återbesök (nästa skoning) syns inget av tidigare "problem", och inga av "mina " hästar har haft några som helst besvär av det.

Mvh stuv, av djurskyddsmyndigheten certifierad hovslagare.

Senast ändrad av en moderator:

Intressant! Vad fyller körtlarna för funktion? Ska bli spännande att se om det är borta vid nästa skoning. Finns det någonstans där man kan läsa om strålarna och detta fenomen? :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 020
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 071
Senast: muslidag
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka