Problem med stallkatter

sthu

Trådstartare
Vi har ett stort problem med någon eller några av stallkatterna.
De pinkar i fårens hö! Sätter sig i foderbordet och gör sina behov. Fått slänga väldigt mycket hö på grund av det.. För att inte tala om allt extra jobb med att försöka få bort allt och rengöra ordentlig.

De har en låda, som ingen använder, plus en hel värld att kissa på.
Vad kan vi göra?

Det är främst två misstänkta: kastrerade hanar 1 och 3 (unge och morbror). Finns två honor på gården med (syster till ungen och deras mor, samma ålder förstås kastrerade) som säkert inte är oskyldiga de heller..

Vi har provat samma sand som inne (där går de på lådan), hackad halm (som de gärna använde så länge den var i påsen men inte i lådan) och till och med hö. De föredrar foderbordet.

Att fodra fåren i upphängda nät är inte praktiskt genomförbart.

Det där påminner mig om att jag hittade kattskit i höbalarna som ligger på loftet i stallet, förvisso inget som används längre, men lite snuskigt är det allt... :/

Har ni samma typ av låda inne som ute? Annars kanske det är det som felar. Eller så vill de kanske ha lådan placerad på ett annat ställe, eller ha fler lådor? Katter är ju kräsna jäklar.

Går det på något sätt att göra så de inte kommer åt foderbordet?

Har ni samma typ av låda inne som ute? Annars kanske det är det som felar. Eller så vill de kanske ha lådan placerad på ett annat ställe, eller ha fler lådor? Katter är ju kräsna jäklar.

Går det på något sätt att göra så de inte kommer åt foderbordet?

Exakt likadan låda, inköpt samtidigt från samma ställe till och med, som flyttats runt flera gånger (till och med på foderbordet under en period). De sover i den... :cautious: En av dem är inte rumsren, inte ens inne (notorisk säng-kissare) men de andra sköter sig bra.

Kan inte komma på något sätt att skärma bort foderbordet utan att det blir extremt mycket merjobb för oss som fodrar djuren. Och merjobb är ju det vi vill bli av med.. Fåren har ett öppet foderbord där vi kastar hö direkt från skullen ner på bordet. Höet på skullen låter katterna bli! Vad vi märkt i alla fall.
Kan tillägga att katterna kissar mest på "resterna", de grova bitarna som fåren inte äter. Det fina späda nyss inlagda höet låter de bli (än så länge). Men vi hade gärna velat ha det där spillet till hästarna, perfekt sysselsättning till dem! Dessutom börjar gödselstan bli full av hö, inte särskilt lämpligt.
De kissar och bajsar på allt som hamnat på marken och inte sopats upp. Det är mer än en gång någon av oss har råkat trampa på en hötuss på marken full i kattbajs.

Det största problemet är väl att det blivit en vana för katterna, de har uppenbarligen utsett den platsen som sin toalett - och jag kan tänka mig att det lätt blir så att när en katt går där så följer de andra efter. mycket pga dofter. Det finns ju diverse sprayer i katt/hundbutikerna för att ta bort doft och för att få katterna att inte söka sig dit när de ska utföra sina behov. mina katter går mest ute i paddocken, - världens största kattlåda i deras ögon ;) ni kanske kan prova att köpa ett lass sand och lägga någonstans på utsidan - de flesta katter gillar att uträtta sina behov i "sandlådor"/sandhögar. annars vet jag tyvärr ingen bra lösning

Ni kan inte hälla lite ättika runt kanten av foderbordet? Om det inte är så att fåren äter från alla 4 sidor tänker jag. Så fick jag göra runt mina halmbalar i det stallet jag stod i då katterna gick o skvätte på dem. Funkar fin fint :)

@Smulan75 det står en massa sand utanför, den låter de bli..
Funderat på nån spray men är lite tveksam till hur det påverkar fåren.

@Avalon det kanske skulle gå, men ofta hoppar de mer i foderbordet uppifrån...

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 546
Senast: Asko
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
5 174
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar