problem med skällande hund

A

akktern

miin 5 månaders valp har börjat skälla på andra hundar på promenaden, han reser ragg, lyfter upp svansen och skäller som bara den, svår att få kontakt med då. Jag vet inte varför han börjat med det för han tycker om andra hundar och vill gärna hälsa om han får men såhär får han inte hålla på...
HUr ska jag göra när han börjar?? :confused: Någon som har ett bra tips?
Han är ganska svår att avleda om han är distraherad av något.
Jättetacksam för tips!:bow:

Sv: problem med skällande hund

jo det tror jag att det är, men det är väldigt jobbigt och jag vet inte hur jag ska göra för att få honom att gå lugnt förbi istället för att hålla på så där.:confused:
Idag när jag var ute så började han så mot folk vi mötte också.

Jag hade nog provat att helt resolut vända, inget snack, bara vända. Sen när han ger dig uppmärksamhet så berömmer du.

Annars skulle jag nog rekommendera social träning i ordnade former, så att han helt enkelt kan bli mer självsäker.

//E

Min tik har betett sig på samma sätt den senaste tiden, hon är 9 månader nu. Jag har försökt ta kommandot över situationen när den kommer eftersom jag tolkar henne som att hon är lite osäker och "varnar" eftersom hon också reser ragg.

När hon börjar härja så stannar jag och backar några steg tills hon vänder och kommer mot mig. I början fick jag nästan dra in henne till min sida, kommenderade sitt bredvid mig och sa lugnt och stadigt till henne att sitta och sa nej när hon skällde och berömde minsta lilla hon gjorde rätt. Så fort den andra hunden passerat så blev det givetvis massor med beröm och lek. Det tog tid men idag så kommer hon själv och sätter sig vid min sida när jag säger åt henne att sluta och hon accepterar att jag tar ledningen och sitter. Hon tittar fortfarande, vilket jag tycker är ok, men hon skäller inte utan håller sig still. Nästa steg för oss är att öka ögonkontakten och få det hela att fungera ännu smidigare.
Så mitt tips är väl att försök hitta ett sätt som får din hund att förstå att det är du som tar kontrollen över mötet så att han slipper känna sig tvungen att varna. Det är inte lite ansvar de tar själva de små liven när de gör så... ;)

Kul grej, vid ett möte med en schäfer häromdagen gjorde jag just så. När schäferns matte passerat så vänder hon sig om och ropar att jag gjort helt rätt och ger mig tummen upp. Jag har ingen aning om vem hon var men det var lite kul att höra iaf. :D

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 449
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 713
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 325
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama