Problem med skaklarna och hästen

S

Svalina

min sköt häst är körd me ddragliner och kälke och skulle vara perfekt att börja med skaklar nu, men det är där problemet är. För hon bara "dansar" runt och trampar över skaklarna när man lyfet upp dom och liknande. Ibland om ja distraherar henne, med att klia så kan de gå och lyfta upp skaklarna, har inte prövat ovh spännt för då.

Några tips om hur jag kan lös problemet ?????:confused:

Sv: Problem med skaklarna och hästen

Ta hjälp av kunniga och erfarna människor som kan komma och hjälpa dig o hästen hemma!
Spänn absolut inte fast skaklarna om hästen inte accepterar dom!
Träna genom att du släpar på en skakel medan du leder hästen.

/Lisa

hon är inte alls mogen för skaklarna än träna ni vidare med det ni hållt på med kanske gå tillbaka lite i inkörningen...
efter att hon kan det som ett rinnande vatten så släpa pinnar brevid när ni går eller så kan en människa leda och en släpar en pinne brevid skakelfästet och en tömmkör...det är mkt mkt träning och säkerhet som krävs i detta.

det kan bli riktigt farligt om ni inte har någon kunnig till hjälp.

spänn aldrig för skaklarna innan hästen är 100% orädd för dom...och då ska det sitta en männiksa i som "tömmkör>" hästen + en ledare..
innan dess ska ni ha tränat på att hålla vagnen vis sidorna till det behövs 4 pers.

jag körde in min islandshäst på 6-7 månader och han var riktigt orädd från början men jag ville absolut inte stressa utan tog det lungt och upprepade många gånger...hela tiden gick jag tillbaka ett snepp varje gång jag tränade isället för att varje gång gå ett steg framåt direkt.

han är nu mer än säker som körhäst...och p.g.a att jag gick så sakta fram så litar han till 100% på mig och vet att allt jag gör med honom är inget farligt...han reagerade inte ens när jag första gången spände för vagnen(hade tränat så mkt med vahnen hållandes brevid innan).

så ett tips tömmkör tömmkör och tömmkör över stockar släpa grenar vad som helst...vidrör med "skaklarna"(grenarna) som om de vore skaklar och tänk ut allt som skulle kunna hända och vänj hästen vid det från början.

jag tycker personligen inte om all denna överdriva säkerhet att man ska göra exakt enligt ett visst mönster vad händer tec om man råkar tappa selen i marken då skulle ju en sån häst bli vettskärmt så allt sånt har jag tränat på slängt tömmarna på tyggen på backen skramlat me allt möjligt ja....det är en orädd häst du ska träna fram.

men säkrheten går framför allt

lycka till

har jag tränat på slängt tömmarna på tyggen på backen skramlat me allt möjligt ja....det är en orädd häst du ska träna fram.

Tycker detta nästan låter bryskt??
Vet en som försökte "träna" hästen med plastkassar, den blev livrädd för detta istället!
Så man ska "förstora" skrammlet försiktigt, alltså man börjar med en liten grej och övar in den. Tex en 5x5 cm plastpåsebit och övar och övar tills hästen accepterar att ha den överallt så håller man på till hästen tål tex plastsäcken.
Kan ta olika lång tid beroende på häst!
En sävlig häst accepterar det mesta medans en livlig häst måste man "förklara och visa" tydligt för att den ska förstå och sedan bli tålig.

/Lisa

ja exakt såklar ja inte menar att komma springandes med en soppsäck och kasta på hästen för att vänja den haha...nej man får ju göra det i omgångar och föstikstigt och anpassa efter individen.

men jag talar efter min egen häst som första gången han såg en pressening bara klev rakt över den, när han såg en svart stor soppsäck kasta upp den i luften me munnen och undrade om de va nåt godis under den....andra gången vi körde utan ledare klev han rakt över vit balplast när vi körde o de trasslade lite prasslande in sig i vagnen han rörde inte en min.
han är nog inte som alla andra hästar haha.

Svalina skrev:
min sköt häst är körd me ddragliner och kälke och skulle vara perfekt att börja med skaklar nu, men det är där problemet är. För hon bara "dansar" runt och trampar över skaklarna när man lyfet upp dom och liknande. Ibland om ja distraherar henne, med att klia så kan de gå och lyfta upp skaklarna, har inte prövat ovh spännt för då.

Några tips om hur jag kan lös problemet ?????:confused:

Bygg en släpa, av tex granslanor och låt henne vänja sig med skacklar på så vis. En släpa är billig dvs du behöver inte vara nervös att hästen kvaddar en dyr vagn.Dessutom är det lätt att snabbt få AV en släpa om det blir panik eftersom man i början har två medhjälpare en på var sida som håller släpskacklarna fästa vid selen med hjälp av ett rep som ligger löst i slinga och som går loss när medhjälparna slackar av repen...

Man kan som förberedelse till släpan leda hästen och hålla en granslana invid dess sida och ha en medhjälpare som hålle en granslana invid dess andra.

/KT

Tack för alla tips, för sätta fart på nåra personer som får hjälpa mig, så ja kan börja träna hästen när vädret och underlaget är bättre.
Tack igen.

Direkt på vagn klarar inte alla hästar. Vi har provat lite olika metoder här i Ö-vikstraktens djupa skogar. Jag och sambon samarbetar om inkörningen. En tömkör hästen, den andra har kopplat en draglina, krokat i ett balsnöre vid selringen. förlängt draglinan så att den går att gunga in i benen, vilket görs på båda sidorna om hästen. Sen tar vi en enkel träskackel som vi fäster på ena sidan och upprepar proceduren med att gunga in den på bena. Blir det tokigt har ju skackelföraren möjlighet att via sitt rep både lyfta upp och vika undan skakeln. Sista steget blir med timmerskacklar (båda sidor alltså), där skackelföraren har ett rep till skacklarna, så att man kan lyfta och följa med runt, så att det inte tar i benen, om det blir för jobbigt. När hästen klarar detta bruklar vi ta en enklare släde att köra med. Vagn till sommaren. Rätt gjort krävs det inte så mycket arbete med att få till en inkörning. Själv låter jag speciellt unghästar få fundera ett tag, sen de visat att de klarat ett nytt moment. Jag tycker ju inte att det är så bråttom med unghästar då de ändå inte kan köras för fullt innan de är en fyra fem år gamla

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 882
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 494
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024