Problem med räv

Aslan

Trådstartare
Vi har i dagsläget ingen möjlighet att låsa in eller ställa in våran soptunna. Nu har vi problem med två rävar som i princip varje natt välter och gräver ur soptunnan. Vi har övervakningskameror så vi har själva sett dom. Ibland är det en, ibland är dom två. Det finns heller ingen logik i när dom kommer då det är på olika tidpunkter varje gång, men det är alltid när det är mörkt ute som dom är där. Jag är nu trött på att behöva städa hela gårdsplanen från soprester. Vi har provat att hänga ut en liten radio men det hjälpte några dagar, nu struntar dom fullkomligt i det. Dom ser fina och friska ut på det vi har sett av dom, dock ser dom små ut. Jag har pratat med några jägare, dock verkar det tyvärr inte finnas något intresse från deras håll att vilja skjuta dom då det inte direkt är prioriterat då dom sitter på gris så fort tillfälle ges (vi har enorma problem med gris som förstör skördar med mera).

Vad gör jag?
 
Tejpa igen hela tunnan och släng skräpet någon annanstans för tillfället. Vet inte hur de djuren fungerar, men om de inte får upp luckan på några dagar = ingen mat = slutar intressera sig och letar ett nytt ställe?
 
Belysning med rörelsesensorer har vi, och det reagerade dom på första veckan, sen brydde dom dig inte. Vi har prövat att lägga tegelstenar på locket men då välter dom den på något sätt ändå och drar ut allt. Alternativet med spännband runt hela tunnan kan vara en nödlösning, lite meckigt när man ska slänga sopor bara :p så det kan funka för stunden. Planen är att när sambon får tid (han ligger ute i lastbil i veckorna) ska bygga ett litet skyffe till soptunnan. men det är ju just det där med tid, det är så otroligt mycket annat som ligger högprioriterat på gården (idag har han till exempel fått stängsla om en hage då svinen dragit ner hela tråden. Och sen har vi flyttat djur i grannbyn). Såååå.. Vi måste ha ett riktigt smörgåsbord till soptunna tydligen. Jag har faktiskt övervägt att sätta elstängsel runt tunnan, enkellt att rigga upp, lätt att sätta på och av. Frågan är bara om det hjälper? Jag tänker sånna plaststollpar som man bara kör ner i marken typ?
 
Jag hade nog bara låst locket med t.ex. spännband och kanske även spänt fast tunnan i något staket eller liknande med spännband. Men troligtvis ger de sig rätt snabbt om de bara kan välta tunnan utan att öppna den. Hitta ett smart sätt att spänna så det är enkelt att öppna. :)
 
Elstängsel kan hjälpa, rävar har snortjock päls, men en liten stöt på näsan verkar nog avskräckande för en Mickel.
 
Ja alltså jag känner mig lite desperat snart och jag har ingen lust att föda dom särskillt mycke längre heller för den delen. plaststolpar finns hemma, så även eltråd. Så det får nog bli ett hemmabygge i morgon och se om det kan avhjälpa. Det enda som saknar är ett aggregat, men det hade pappa ett att låna mig. Jag funderade bara på, det är till kossor. Det ska driva runt el i enorma beteshagar. Blir inte det rätt bra fart på strömmen då i en liten ruta?
 
Vi har i dagsläget ingen möjlighet att låsa in eller ställa in våran soptunna. Nu har vi problem med två rävar som i princip varje natt välter och gräver ur soptunnan. Vi har övervakningskameror så vi har själva sett dom. Ibland är det en, ibland är dom två. Det finns heller ingen logik i när dom kommer då det är på olika tidpunkter varje gång, men det är alltid när det är mörkt ute som dom är där. Jag är nu trött på att behöva städa hela gårdsplanen från soprester. Vi har provat att hänga ut en liten radio men det hjälpte några dagar, nu struntar dom fullkomligt i det. Dom ser fina och friska ut på det vi har sett av dom, dock ser dom små ut. Jag har pratat med några jägare, dock verkar det tyvärr inte finnas något intresse från deras håll att vilja skjuta dom då det inte direkt är prioriterat då dom sitter på gris så fort tillfälle ges (vi har enorma problem med gris som förstör skördar med mera).

Vad gör jag?

Läs boken Rävjakten, pettsson hade också bekymmer med räv... ;)

* Jenny *
 
Tänk på att sätta trådarna väldigt tätt bara, finns det boskap i närheten är rävarna vana vid att ta sig igenom elstängsel.
Lägg tråden på marken annars, som en spiral runt tunnan. Det lär vara bra tryck i tråden även om den ligger på marken, och trampdynorna isolerar dåligt mot ström.
 
Jag tror mitt problem kommer vara löst inom kort. Rävarna/räven har hittat ett nytt kalasbord inne i grannarnas hönsgård. Så nu är problemet lite mer högprioriterat :D
 
Annars kan ni banka ned en ordentlig trästople modell häst-staket och sedan spänna fast tunnan mot stolpen med spännband, så den inte går att välta. Om den inte går att välta lär dem inte lyckas få så mycket ur den, även om de på något mirakulöst sätt skulle få upp locket.
 
Vi har i dagsläget ingen möjlighet att låsa in eller ställa in våran soptunna. Nu har vi problem med två rävar som i princip varje natt välter och gräver ur soptunnan. Vi har övervakningskameror så vi har själva sett dom. Ibland är det en, ibland är dom två. Det finns heller ingen logik i när dom kommer då det är på olika tidpunkter varje gång, men det är alltid när det är mörkt ute som dom är där. Jag är nu trött på att behöva städa hela gårdsplanen från soprester. Vi har provat att hänga ut en liten radio men det hjälpte några dagar, nu struntar dom fullkomligt i det. Dom ser fina och friska ut på det vi har sett av dom, dock ser dom små ut. Jag har pratat med några jägare, dock verkar det tyvärr inte finnas något intresse från deras håll att vilja skjuta dom då det inte direkt är prioriterat då dom sitter på gris så fort tillfälle ges (vi har enorma problem med gris som förstör skördar med mera).

Vad gör jag?

Skruva fast 1-2 stycken låshakar med ögla? Är ju ganska enkelt att öppna och stänga... för människor:)
 
Vi har i dagsläget ingen möjlighet att låsa in eller ställa in våran soptunna. Nu har vi problem med två rävar som i princip varje natt välter och gräver ur soptunnan. Vi har övervakningskameror så vi har själva sett dom. Ibland är det en, ibland är dom två. Det finns heller ingen logik i när dom kommer då det är på olika tidpunkter varje gång, men det är alltid när det är mörkt ute som dom är där. Jag är nu trött på att behöva städa hela gårdsplanen från soprester. Vi har provat att hänga ut en liten radio men det hjälpte några dagar, nu struntar dom fullkomligt i det. Dom ser fina och friska ut på det vi har sett av dom, dock ser dom små ut. Jag har pratat med några jägare, dock verkar det tyvärr inte finnas något intresse från deras håll att vilja skjuta dom då det inte direkt är prioriterat då dom sitter på gris så fort tillfälle ges (vi har enorma problem med gris som förstör skördar med mera).

Vad gör jag?

De höns som fortfarande lever blir nog inlåsta i hönshuset, tillsammans med hönsmaten, så det problemet blir nog fort löst...
Rävarna (eller räven, om någon lyckas skjuta en av dem) kommer nog tillbaka. Och då blir soptunnan intressant igen.

Jag antar att det är en sådan är "svensk standard" soptunna i plast med två hjul, som lyfts upp av sopbilen, vänds upp-och-ner, och töms??

Flytta soptunnan till något ställe där det finns en bra stolpe eller ett räcke så att det går att sätta fast den med ett par spännband runt "kroppen" på tunnan, så att det inte går att välta den. Locket förblir ju öppningsbart för att kasta sopor, och när det är soptömningsdag, så rullar du bara fram tunnan till där den "ska stå".
Finns det ingen bra stolpe inom rimligt avstånd, gör som någon tidigare sagt, slå ner en trästolpe och sätt fast tunnan i.

Några minuters jobb bara...
 
Jag har kört på med eltråd och det har faktiskt funkat. Vi har som tidigare nämnt övervakningskameror, och första nätterna gick dom upp på gårdsplanen och stirrade på spektaklet innan dom stack. Nu valsar dom kring tunnan och det ser ut som att dom funderar på en lösning :p
 
Vi har i dagsläget ingen möjlighet att låsa in eller ställa in våran soptunna. Nu har vi problem med två rävar som i princip varje natt välter och gräver ur soptunnan. Vi har övervakningskameror så vi har själva sett dom. Ibland är det en, ibland är dom två. Det finns heller ingen logik i när dom kommer då det är på olika tidpunkter varje gång, men det är alltid när det är mörkt ute som dom är där. Jag är nu trött på att behöva städa hela gårdsplanen från soprester. Vi har provat att hänga ut en liten radio men det hjälpte några dagar, nu struntar dom fullkomligt i det. Dom ser fina och friska ut på det vi har sett av dom, dock ser dom små ut. Jag har pratat med några jägare, dock verkar det tyvärr inte finnas något intresse från deras håll att vilja skjuta dom då det inte direkt är prioriterat då dom sitter på gris så fort tillfälle ges (vi har enorma problem med gris som förstör skördar med mera).

Vad gör jag?

Borttaget, andra hade kommit med samma tips. Och jag som själv avskyr när folk svarar utan att läsa hela tråden...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 978
Senast: Twirro
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 504
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 249
Träning Jag vet inte om den här tråden hör hemma här, eller under något annat forum, men jag gör ett försök. Jag har ett problem, jag vet...
Svar
6
· Visningar
1 368
Senast: jennieflum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp