Problem med nykastrerad

Meggan

Trådstartare
Har precis för ett par veckor sen bytt stall, till ett kollektiv. En av hästarna där kastrerades för knappt 4 månader sen ( Blir 5 i sommar så ganska sent tagen) . Har hanterat denna utan problem men i morse gick han till full attack mot en annan valack som redan var ute i sin hage. Fanns inte en chans att hålla honom han tog sig lös och slog ner elrepen till den andres hage. Fick fatt i han och lyckades mota in honom i sin egen hage. Flyttade den andra till en hel hage och lagade den trasiga hagen. Alla oskadda vilken känns fantastiskt skönt! Men är nu rätt illa till mods att hantera denna unghäst. Har ju själv haft både hingstar och unghästar men ingen av mina har någonsin gjort nått liknande. Ägaren är mkt förvånad och lät faktiskt som hon tyckte det var min hästhantering som var problemet. Känns ju inte så kul när man är ny i stallet och ingen vet riktigt vad man kan utan det blir som att det är jag som inte kan? Rörigt men ni kanske fattar hur jag tänker? Även när båda var i sina hagar sprang unghästen fram och tillbaka och liksom hotade den andra vallacken. Ägaren skulle i alla fall hänga fram en kedja så det finns lite hjälp att få stopp när han drar. Fattar bara inte varför han plötsligt fick fnatt?

En sent kastrerad unghäst kanske inte kan stå i ett kollektiv. Jag kan tycka att om ens häst inte kan uppföra sig vettigt med vem som helst vettig hästmänniska så får man ta ut den själv. Den kan vara stor skillnad mellan hur häst beter sig med matte/husse och okända, då måste man kanske tex skola in nya ordentligt.
Sedan kan det såklart vara något som helt oväntat slog slint, det är ju vår trots allt..

Om min häst beter sig som ett rövhål i hanteringen så är det ju mitt problem att lösa. Inte bara hänga fram en kedja och skylla på andras hantering. Ägaren får själv ta ut och in hästen en tid helt enkelt.
Håller med, hade det varit min häst hade jag börjat sköta hanteringen in och ut till hagen själv tills jag verkligen fått hästen tränad nog att bli hanterad utan bekymmer. Annars hade jag inte låtit min häst stå kollektivt..

I ett kollektiv kommer hästen att hanteras av olika personer, ofta korta seanser som att ledas till och från hage. Om den inte kan klara av det utan att ägaren har synpunkter på hur det görs, finns bara två alternativ. Antingen hanterar ägaren själv sin häst tills den har fått en sådan uppfostran att den kan hanteras av andra också, eller så flyttar man hästen till ett stall där den hanteras på det sätt ägaren har önskemål om.

I ett kollektivstall kan man inte stå med en häst som kräver annan hantering än det kollektivet kan erbjuda.

I grund: en häst i ett kollektivstall ska kunna hanteras av många olika människor.
En människa som står i kollektivstall ska kunna hantera många olika hästar.

En häst som är kastrerad för fyra månader sedan betraktar jag inte som självklart "nykastrerad": hormonnivåerna har sjunkit på ett ordentligt sätt.
Dock håller jag med om att hästen är relativt sent tagen.

I det här fallet kan jag inte avgöra vem som har rätt eller fel: om hästen "brukar" vara besvärlig borde man varna eller ägaren och ett fåtal utvalda hantera.
Om hästen INTE "brukar" vara besvärlig kan man fundera över TS hantering: om TS var för långsam att se signaler eller liknande och därmed inte hann hindra hästen i tid.

Jag tycker att det är ganska ovanligt att hästar sliter sig och de flesta gångerna det händer verkar det vara bristande uppmärksamhet från hanterarens sida.

I grund: en häst i ett kollektivstall ska kunna hanteras av många olika människor.
En människa som står i kollektivstall ska kunna hantera många olika hästar.

En häst som är kastrerad för fyra månader sedan betraktar jag inte som självklart "nykastrerad": hormonnivåerna har sjunkit på ett ordentligt sätt.
Dock håller jag med om att hästen är relativt sent tagen.

I det här fallet kan jag inte avgöra vem som har rätt eller fel: om hästen "brukar" vara besvärlig borde man varna eller ägaren och ett fåtal utvalda hantera.
Om hästen INTE "brukar" vara besvärlig kan man fundera över TS hantering: om TS var för långsam att se signaler eller liknande och därmed inte hann hindra hästen i tid.

Jag tycker att det är ganska ovanligt att hästar sliter sig och de flesta gångerna det händer verkar det vara bristande uppmärksamhet från hanterarens sida.

Även om jag inte säger emot i sak, så anser jag nog ändå att en "normalhäst" inte sliter sig på det viset ens om det brister i uppmärksamhet. Jag hade i många år min mamma som hjälp att ta in/ut när jag jobbade dygn och så. Hon har noll koll på hästspråk så och skulle inte märka att de planerade nåt fuffens ens om de höll upp en stor skylt innan. Ändå har ingen, varken unghingstar, ranghöga ston eller gamla rutinerade ringrävar utnyttjat att vikarien uppenbart är en lätt match att hitta på hyss med. De skulle säkerligen provat några av de om hon försökt ta dem på en promenad i omgivningarna, men när det gäller till/från hagen vet de vad som gäller och att man går städat in och ut.

Så med tanke på att det är ett inackorderingsstall, och ett ganska rejält avvikande beteende (det är inte normalt hästar sliter sig, slår ner stängsel och ska klå upp en annan häst som går i sin egen hage) mot normalt, så anser jag att det är främst ägarens problem och inte TS. Däremot är det bästa nästan alltid om de två (ägaren och den med problem) kan samarbeta och hitta en lösning.

Även om jag inte säger emot i sak, så anser jag nog ändå att en "normalhäst" inte sliter sig på det viset ens om det brister i uppmärksamhet. Jag hade i många år min mamma som hjälp att ta in/ut när jag jobbade dygn och så. Hon har noll koll på hästspråk så och skulle inte märka att de planerade nåt fuffens ens om de höll upp en stor skylt innan. Ändå har ingen, varken unghingstar, ranghöga ston eller gamla rutinerade ringrävar utnyttjat att vikarien uppenbart är en lätt match att hitta på hyss med. De skulle säkerligen provat några av de om hon försökt ta dem på en promenad i omgivningarna, men när det gäller till/från hagen vet de vad som gäller och att man går städat in och ut.

Så med tanke på att det är ett inackorderingsstall, och ett ganska rejält avvikande beteende (det är inte normalt hästar sliter sig, slår ner stängsel och ska klå upp en annan häst som går i sin egen hage) mot normalt, så anser jag att det är främst ägarens problem och inte TS. Däremot är det bästa nästan alltid om de två (ägaren och den med problem) kan samarbeta och hitta en lösning.

Problemet är om hästen lär sig se skillnad på folk, och vilka man kan dra en rövare med. Hur uppfostrar man en häst som alltid beter sig exemplariskt med en själv, men blir en gris med mer ovana?

Problemet är om hästen lär sig se skillnad på folk, och vilka man kan dra en rövare med. Hur uppfostrar man en häst som alltid beter sig exemplariskt med en själv, men blir en gris med mer ovana?

Absolut finns de, men de brukar inte anfalla andra hästar genom stängslet sas utan mer vara brötiga och bökiga i så fall. Men jag vidhåller ändå tidigare svar, i ett kollektiv är det främst hästägarens ansvar att se till att hästen kan hanteras av de i kollektivet. Men där är ju ett typexempel på att det bästa är om hästägaren och den som har problem kan jobba tillsammans. Hästägaren visar den med problem hur det kan lösas. Alt får man ta ut sin häst själv eller erbjuda utrustning som gör den med problem kan det.

Min mamma hjälpte mig ta ut/in förr när jag jobbade dygn osv. Några enstaka hästar genom åren har haft den dåliga smaken att utnyttja när det varit vikarie. Då har jag visar små knep, och i ett fall fick hon helt enkelt starkare verktyg att leda med. (Den hästen visade noll dåligt beteende om jag var i närheten så gick inte att visa tips och trix då beteendet inte syntes när jag var med). Hade det inte fungerade hade alt varit att sälja hästen eller skaffa annan hjälp än mamma. I kollektiv översatt med att ta in/ut själv eller byta stall.

Jag funderar på om det skulle gå att du TS och ägaren samarbetar på så sätt att du hanterar hästen och ägaren är med och ger råd?
I ett stall jag stått i så var det en häst som tog sig friheter vid in- och utsläpp och med hjälp av ägaren tillsammans med de som skulle hantera och en kedja så löste det sig till det bästa för alla. Hästen slutade bete sig som en idiot och kunde gå ordentligt med alla till slut.

Nu ser ju inte jag mig som oerfaren som haft hästar i 33 år drivit inackorderingstall haft 3 egna hingstar mm men såklart där värderar vi alla olika :). När jag pratade m andra i stallet så var det visst välkänt att han attackerat den aktuella valacken och en till flertalet gånger. Med den info så har jag såklart lagt om min plan för ut och insläpp så jag inte leder honom förbi någon av dem :D. Hade ju vart kul att få den infon vid inflytt :angel:. Dessutom såg jag ägaren Själv ha bekymmer med honom häromdagen vid insläpp trots hennes redogörelse för att han aldrig gör ngt. Nu funkar det faktiskt helt ok, jag har kedja jag vet vilka han triggas av och hästen är inte elak bara hingstig och rätt understimulerad, inte så konstigt beteende för en unghäst som går ensam och rids en kvart någon gång ibland :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama