Problem med mycket flugor och liknande?

E

ellinooor

Hej! :D

Jag har några hästar som blir störda väldigt mkt av flugor, knott och liknande flygande saker vid ridning. Tänkte om det kanske fanns något "huskur" sätt att få bort dessa djur så man slipper åka in i nått träd eller sånt när hästen sätter igång med att försöka få bort dessa. Tänkte om man skulle kunna dra lite vitlök på tränset eller så? De flesta hästar stör sig när de är på huvudet så kanske inte riktigt vågar ta spray i ansiktet på stackarna?

Så är de nån som har en bra lösning på att bli av med de små kräken? :)

Sv: Problem med mycket flugor och liknande?

Brukar ha fly veil på tränset när det är mkt äckeldjur i farten och fyra ess salva som luktar tjära lite här och var:)

Finns annars vitlök att blanda i maten som gör att flugor och knott blir något mindre ättriga. Använder jag till min häst och tycker att det fungerar till viss del.

Skulle inte ge min häst vitlök att äta eftersom forskning har visat anemi i samband med vitlöksätande hos häst, men gnida på utrustning kan nog funka.

Man kan spraya på en svamp eller trasa och sen kleta av det på hästen om man inte vill spraya rakt i huvudet.

Själv rider jag alltid med luva med fransar och har alltid med mitt spö med bred flärp så jag kan hjälpa hästen att drämma till odjuren. :devil:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 590
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka