Problem med medryttarhäst

zitasmatte

Trådstartare
Hej!!

Jag blev medryttare på en häst för ca 3 mån sen. Funkade jätte bra från början och hennes ägare tyckte också att det funkade så bra mellan mig och hästen. Var aldrig några problem i stallet eller när man skulle ut och rida. Den första månaden var det bara jag som red henne men sen blev en till tjej medryttare på henne och det var då problemen började. Nu säger jag inte att det beror på att det blev en till medryttare men....Hennes ägare sa från början att hon kunde jäklas lite när man skulle rida ifrån gården men det gjorde hon aldrig med mig men nu dom senare 6 ggr har hon bara jäklas med mig. Det började inne i stallet då hon började att sparka mot mig när jag skulle kolla hovarna. Har aldrig visat nåt sånt tidigare. Sen började hon försöka bita mig! Både när jag stod och borstade henne och skulle sätta på henne sadeln. Ena dagen förra veckan vägrade hon att gå förbi ett ställe som vi ofta rider förbi. Stod säkert 15 min och försöka få henne att gå förbi men hon vägrade så vi fick vända. Sen klev jag av och gick förbi där med henne. sist jag red så vägrade hon att gå i från gårdsplanen,som hon aldrig heller har vägrat gjort förut med mig. Fick gå med henne till banan där jag skulle rida då. Sen vägrade hon att gå för mig där men fick henne till det till slut men jag fattar inte varför hon har blivit så här mot mig? Nån som har något tips? Har aldrig varit dum mot henne eller så. Finns det nåt man kan göra när man bara är medryttare??

Sv: Problem med medryttarhäst

Jag har pratat med henne men hon säger inte så mycket....typ att jag ska mana på henne om hon vägrar gå ( men det gör jag ju)...Sa att hon har jäklas lite med den andra medryttaren också. Hon ser väl inte mig som sin ledare men kan en häst ha flera ledare?

jag har haft samma problem..
Har en sköthäst som bara jag red på förut och min kompis ibland , pga att ägaren hade tidsbrist och var för lång. Red henn ca 4 ggr i veckan och hon skötte sig jätte bra :) men sen tog stallet över henne på foder ( 4h gård) och skötarna till den andra 4h hästen fick rida henne. efter 3 dagar kunde jag inte borsta och pysla med henne utan att hon var med nosen på mina händer hela tiden för att leta efter godis, när jag red från stallplanen vägrade hon gå och började bara backa. Då började jag undra vad dom gjort med henne..
nu har dom slutatsom skötare :D och hon backar bara ibland, ofta ut på 70 vägen..
mitt tips om hästen trixar när man rider från stallplanen är att man ALLTID leda hästen dom första 100 och sista 100 metrarna på ridturen, eftersom man inte ska hoppa av för att göra det, då vinner ju hästen..

Men om den gör som min, backar när man rider i skogen har jag inte en aning om vad man ska göra.. bromsa funkar inte, driva funkar inte..
det enda jag kan komma på är att låta henne backa tills hon märker att det inte känar något till. men jag gillar inte när hon backar ut efter svängarna på 70 vägen eller ner i 3 m djupa diken...

jag kanske inte gav så bra svar :P

När hon vägrade att gå första gången så stod hon bara still. Höll inte på att backa ellet nåt. Stod blick still bara....Det är ju bara det att man inte vet om hon kommer att vägra gå nästa gång eller inte. Har bestämt mig för att bara rida på ridbanan tills hon har slutat att jäklas och försöka träna lite "markträning" med henne får se om det hjälper. Vill ju inte att hon ska fortsätta så här om jag ska rida henne,det blir inte kul att åka iväg då längre...

Jag satt precis och funderade på om hon inte helt enkelt känner att hon blir överbelastad...
Jag pratade med en kompis i stallet igår och hon berättade att hennes häst får ont i ryggen ibland när han rids för intensivt mot vad han är van vid.Det låter ju vettigt, det får ju vi människor också om vi blir överbelastade.
Det kan ju vara så att när den andra medryttaren kom in i bilden fick hästen kanske träningsvärk eller ont i ryggen pga att den inte var van att gå så hårt om ägaren knappt ridit den alls vilket låter troligt eftersom h*n har två medryttare.
Jag skulle i så fall tipsa er om att gemensamt lägga upp ett schema som passar framförallt hästen och sedan er båda där 1-2 dagars vila ingår per vecka. Prova och se om det hjälper.
Hästen protesterar till 99% för att något inte känns bra, omdet är träningsvärk eller ryggont kan vi på Buke bara spekulera om...

Lycka till! :)

Hästar har inget vinnarintresse... De kan inte tänka "om jag stannar här och vägrar gå så hoppar hon av". Du är inte tydlig i ditt ledarskap uppsuttet. Hästen blir osäker och har läst av ditt osäkra beteende. Du sänder ut signaler som hästen uppfattar och den stannar för att den känner att du inte har kontroll över situationen.

Susanne.

Så tänkte jag också i början men hon rids bara 4-5 ggr per vecka så det borde ju inte vara för mycket tycker jag.....ska rida på fredag,får se hur det går då annars måste jag ta mig ett samtal med hennes ägare igen om hur vi ska göra.

Min lilla erfarenhet av hästar som "trillskas" är att de sannolikt haft ont.
I det ena fallet hade hästen förmodligen grovnat till sig, så att sadeln blivit lite trång. Med en sadel med vidare bom försvann problemen.
I det andra fallet visade det sig att hästen (foderhäst) har en gammal benskada som hon antgligen känner av fortfarande. Hon väntar på att opereras så jag vet inte om det är hela problemet.
Jag kan ändå inte låta bli att tänka som Zephira, kan det vara så att din häst har ont någonstans? Hur mycket reds hon innan du började?
Kan du arbeta henne från marken med ledövningar och tömkörning? Gör det någon skillnad om hon inte bär ryttare?

Man skulle väl också kunna tänka sig att hon försöker utmana dig/er om vem som ska bestämma.
Beter hon sig på samma sätt mot den andra medryttaren och ägaren också?
Kanske ni får börja med att befästa er position som ledare. Jag tror inte att det blir några problem med att hon har flera "ledare". I en hästflock finns det ju en rangordning mellan hästarna och det är ju inget konstigt att "Nr. 4" rättar sig efter "Nr. 3" i rangen.
Gör detta på ett lungt och avslappnat sätt, som lockar fram mjukheten och villigheten i henne, och inte med fysisk styrka och bestraffningar.
Det ska vara kul både för er och hästen att träna och umgås.

Visst kan hon kanske ha ont men när hon jäklas så fort hon kommer in i stallet? Försöker ju att bitas och sparkas bara när man står och ryktar henne. Man vågar knappt stå med ryggen mot henne för då kan det komma ett "nyp" ifrån henne...när hennes ägare är med i stallet så är hon hur snäll som helst...gör ingenting alls då,men så är ju hon som sagt hennes ledare också.

Det ser ut som om hästen testar dig. I början gick det bra, men nu testar hon dig och märker att hon faktiskt kan ta över rollen. Du bör ju bryta detta ganska fort, för det blir jobbigare desto längre tid det går.
Prata med ägaren och få henne att förstå så kanske hon kan hjälpa dig komma igång så att säga. Har du ngn annan duktig som kan hjälpa dig?

Ja jag vet bara inte hur jag ska gå till väga riktigt och hennes ägare kan säkert hjälpa mig om jag säger till men det är så svårt att få till eftersom hon och jag jobbar så olika och jag åker till stallet när jag är ledig,å då jobbar oftast hon.....Jag är lite dålig på det där hur jag ska göra för att bli hennes ledare.

Vet inte om du har kunskapen att fixa detta på egen hand, om inte så får du inte hjälp så tror jag bara det blir jobbigare och jobbigare,tyvärr.

Du och ägaren får se till att ordna så ni kan ses ngn dag och hon kan visa dig, ni kan prata igenom detta. Dock tror jag inte att det löser sig på en dag utan det kommer att krävas en del jobb från din sida.

Ja jag vet bara inte hur jag ska gå till väga riktigt och hennes ägare kan säkert hjälpa mig om jag säger till men det är så svårt att få till eftersom hon och jag jobbar så olika och jag åker till stallet när jag är ledig,å då jobbar oftast hon.....Jag är lite dålig på det där hur jag ska göra för att bli hennes ledare.

Jag tycker att du först ska kolla upp om ni inte har börjat sätta igång henne lite för häftigt nu om hon har haft en lång viloperiod. Det är ju så ibland att medryttare gärna vill rida "så mycket som möjligt" eftersom man faktiskt tycker att det är väldigt roligt att vara i stallet och med hästen då man kan. Har själv varit medryttare nämligen... :)
Men i detta fallet så måste hästens bästa gå i första hand och jag tycker därför att du ska kontakta den andra medryttaren och göra upp ett schema med henne så att du vet vad som hänt med hästen dagen innan du kommer dit. Ta exempelvis scenariot att den andra medryttaren tränat galoppintervall eller klättrat i skogen en timme dagen innan. Så kommer du och kör ett hoppass på en timme dagen efter. Då kan det tänkas att hästen prostesterar mot det intensiva träningsarbetet, eller rentav har träningsvärk.
Så efter en långtidsvila skulle jag ha satt igång ganska lugnt och vissa dagar bara skrittat en runda i skogen och gjort sådant som är skönt och avslappnande för hästen. Det blir ju lite krångligt när man är två som ska träna en häst, men med lite samarbete så ska det nog gå bra. :)
Nu vet jag ju inte, ni kanske redan gör så och att hästen verkligen inte blir överbelastad, men det kan ju vara en bra start iallafall. Ryggont eller träningsvärk i ryggen kan man i vissa fall "klämma" sig fram till. Lite masage och vila kan göra susen, men går det inte över så ska man självfallet kontakta veterinär.

Ledarskapsövningar kan man börja med när man uteslutit att hästen inte har ont eller är överbelastad. Gör man inte det kan det ge en allvarlig rubbning av förtroendet för dig som ledare, men i annat fall är den bästa medicinen att alltd vara lugn, konsekvent och ett oändligt förråd av tålamod. Sedan är det detta med känsla också och den byggs på av erfarenhet vilket innebär att det inte alltid är så lätt att "känna av" vad som är bäst för en häst om man inte har lång erfarenhet. Det är jättesvårt, framförallt på äldre hästar tycker jag då som jobbar mest med unghästar... :angel:
Ett tips på ledarskapsövning i stallet är att se till att hästen flyttar sig efter dina instruktioner, ett steg åt höger, ett steg åt vänster, ett steg fram, ett steg bak osv osv. Beröm massor när hon gör rätt, lyssnar hon inte så upprepa kommandot pressa hårdare åt det håll hon ska flytta. Hon ska liksom hela tiden ha uppmärksamheten riktad mot dig och vänta på nästa instruktion. Sparkar och bett får absolut inte förekomma under några omständigheter!!! Här får du använda en metod som du finner lämplig men som är konsekvent och tydlig. Vissa vill inte "slå" sina hästar eller använda sig av "våldsamma" metoder. Själv använder jag baksidan på en manborste och smäller på bogen så att det låter mer än vad det känns och ryter/vrålar i ordentligt vid sådana tillfällen. Det räcker med en gång oftast och sedan är det bra. En massa "fy" eller att "prata hästen tillrätta" fungerar knappt eller inte alls enligt min mening. De förstår inte vårat språk tyvärr... ;)

Det var lite tips och råd på vägen, jag har fler tips så om du vill så får du gärna PM:a mig.
Stort lycka till med din medryttarhäst och hoppas att det löser sig till det bästa för er allihop! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 887
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka