Problem med magen

Ponsse

Trådstartare
Fick hem min foderponny efter sommarbete för ca 3 månader sen (hade honom 3 månader innan sommarbetet). Första dagen jag fick honom var han lös i magen, men enligt ägaren var han inte det tidigare på dagen så jag antog att det berodde på stress i transporten.

Bajset är inte speciellt löst, utan det är som avföringsvatten som kommer ut då och då. Ganska jobbigt eftersom det rinner längs bakbenen på honom, så han är ständigt skitig.

Nu, 3 månader senare har det inte blivit bättre.

Han har sedan han kommit till mig bytt hö, till ett mindre torrt hö, men vi avvande det gamla höet långsamt, så jag tycker inte att tarmfloran skulle störts av ett för snabbt foderbyte iallafall.

Nu äter han 8 kg hö, 1/2 kg havre, mineraler, loppfrön och foderjäst. Även avmaskad väldigt nyss. Han har även gått på en "kur" med Kraffts Magtarm, men det gav ingen effekt alls.

Förövrigt är han som vanligt i humöret, och han tappar inte i kilon.

Fick förklarat för en lärare att det vissa hästar som byter från ett mindre surt hö till tex höselage som är surare producerar för mycket magsyra, som kommer ut som avföringsvatten.. Kan detta stämma?

Någon som varit med om likande och vad gjorde ni då? Något speciellt foder ni gett? "Mirakelkur"?
 
Sv: Problem med magen

Om det inte blivit bättre på 3 månader då hade jag åkt till en veterinärklinik och låtit dem undersöka hästen.

Inte för att skrämmas men jag vet en häst som var ständigt lös i magen som fick avlivas för cancer i tarmen... Man ska kolla upp saker om det blir långvarigt.
 
Sv: Problem med magen

Fick förklarat för en lärare att det vissa hästar som byter från ett mindre surt hö till tex höselage som är surare producerar för mycket magsyra, som kommer ut som avföringsvatten.. Kan detta stämma?

Nej, det stämmer inte alls.

Problemet du beskriver däremot, finns eller iaf fanns det låååånga trådar om förr. Jag har haft en sådan häst, som var grundligt undersökt men utan att man hittade något, som likt förbaskat var sådär varenda vinter. I tråden fanns gott om personer med samma problem, och nästan lika många lösningar som det fanns hästar. En del fungerade inget på.

Ponnyn jag har nu blir sådär när han får mindre TS än han behöver, så ibland sitter problemet där.

Men första steget är veterinärundersökning.
 
Sv: Problem med magen

.

Fick förklarat för en lärare att det vissa hästar som byter från ett mindre surt hö till tex höselage som är surare producerar för mycket magsyra, som kommer ut som avföringsvatten.. Kan detta stämma?

Jag hoppas att det inte var en lärare i ngt hästrelaterat skolämne för det låter heltokigt. :confused:

För det första så är hösilage inte så mkt surare än hö och för det andra förstår jag inte hur detta skulle kunna påverka matspjälkningssystemet så att magsyra kommer ut med avföringen. Det är ett system med många olika mekanismer som strävar efter att hålla hela systemet i balans med surt innehåll i början och mer neutralt i slutet av den långa kanalen gnm kroppen.
Om det skulle bli som i texten jag citerar så måtte hästen säkert vara allvarligt sjuk.

Vi har också en ponny som var lös i magen hela tiden förut. Men det försvann när han fick lusern, betfor och bakjäst vilket troligen byggde upp tarmfloran.

Men det bästa är antagligen att kolla med en veterinär.
 
Sv: Problem med magen

Hej!

Min pålla var sån på förra stallet. Hon har slutat helt när vi flyttade stall.
Skillnaden?

På nya stallet serveras hö, från samma åker och med bra hygienisk och näringsmässig kvalitet. På gamla stallet serverades hösilage, av olika kvalitet och från olika åkrar (dvs foderbyte ca varannan bal). Hon fick även halm.

Gamla stallet hade hon fri tillgång, nya stallet begränsad mängd (hon ser inte längre ut som en rullande tunna).

På nya stallet går hon i en lugn flock, med hästar hon trivs med, hon trivs underbart bra här. På gamla stallet var hon mer stressad och olycklig.

Jag gissar att det som påverkar mest är höet. Mer lika mat varje dag. Men man kan ju aldrig så noga veta:-)

/ Lavinia, som hade börjat kolla upp silagets kvalitet.
 
Sv: Problem med magen

Så där var min fd gammelhäst med. Hennes botemedel var: fri tillgång på grovfoder, byte av stall till mindre med färre folk/hästar, skötsel av avmaskningsrutinerna och uträknad foderstat. Allt detta hade hon inte haft förut, ägde henne inte då. Hon blev helt ok i magen förutom då hon stressade upp sig, då kunde hon bli lite lösmagad, men det var det lilla också.
 
Sv: Problem med magen

Har ett halvblod som varje höst/vinter blir lös i magen så det rinner längs benen på honom.
Ger honom en dos protektion(stavningen?) hette innan protexin.
Ska ges i 3 dagar så det är ganska dyrt ca 130 för en spruta dvs 390 för en kur.
Finns att köpa på djursjukhuset.
Det funkar bra på min,det kanske funkar på din oxå för att återställa magen.
Min får torrt hösilage 4 ggr/dag och müsli och havre 3 ggr/dag.

Hoppas det löser sig med din oxå.!!!!:)
 
Sv: Problem med magen

Om man vill komma billigare undan så kan man ge vanlig bakjäst från livsmedelsaffären. Det är ungefär samma sak.
 
Sv: Problem med magen

För några år sedan blev min pålle rätt kass i magen under en lång boxviloperiod. Jag hällde i honom Proviva i lite olika smaker och det fungerade faktiskt riktigt bra på honom.
 
Sv: Problem med magen

Har tänkt att ta honom till veterinär, men har velat gett honom tid först.

Hur mycket kan ett veterinärbesök kosta? Jag kan själv ta mig till kliniken då vi bor 10 min skrittväg därifrån, men vad kan själva undersökningen kosta?
 
Sv: Problem med magen

Precis det här som beskrivs har min häst också i perioder, att det rinner, och ibland sprutar "bajsvatten" ur dem! Jag har haft henne i 10 år och varit på ett antal kliniker på ett antal undersökningar. Har t.o.m gjort gastroskopi för att utesluta magsår. Jag upplever att det är som värst på vinterhalvåret när det är blidväder.

En förklaring skulle kunna vara att hästen äter sand, jag ger därför psylliumfrö (loppfrö) men inte heller detta hjälper.

En annan förklaring jag fått är att det är bakterier i jorden som ställer till det i tarmen, jag har dörför köpt Pro-texin?, nexin? (kommer inte ihåg vad det heter) på klinik, både granulat och som pasta. jag ger granulat i fodret dagligen - inget resultat.

Jag har också provat färsk jäst, då hästar är sk grovtarmsjäsare, och om det inte jäser som det ska i grovtarmen kan detta fenomenet tydligen uppstå (står lite om det här på SLUs hemsida). Sen är ju jäst bra för att det tillför B-vitamin och protein också, men inte heller jäst har hjälpt. Jag har gett ½ pkt/dag i några dagar, utan resultat. kan det vara så att jag ska ge mer och ge det lite längre tid innan jag dömer ut den behandlingen?

jag har provat att ge hö istället för hösilage, men det gör ingen skillnad. jag har provat krafft ist för havre, ingen skillnad. Ger även foderjäst, inget resultat.

Frustrationen är total :cry:, det är så synd om den stackars hästen - hon stampar i golvet och jag riktigt känner hur det svider. Smörjer med barnolja när jag svampat av henne för att lindra något.

Finns det någon som har något ytterligare förslag på vad det kan bero på eller på vad man kan göra för att häva det.

Pretty please....:bow:
 
Sv: Problem med magen

Jag skulle ge bakjäst under en längre period, på några dagar hinner man ju knappt märka skillnad.

Min häst äter ständigt bakjäst nu på hösten för magens skull, är något i gräset/ute nu som hon inte riktigt tål såhär års.
 
Sv: Problem med magen

Har tänkt att ta honom till veterinär, men har velat gett honom tid först.

Hur mycket kan ett veterinärbesök kosta? Jag kan själv ta mig till kliniken då vi bor 10 min skrittväg därifrån, men vad kan själva undersökningen kosta?


Kan du inte ringa dit och fråga då ? Det torde ju vara det smidigaste. Ang att du bytt från torrare hö till blötare, är du säker på att du ger samma mängd ts nu som då ? om du nu ger 8 kg hö med ts 84% och sen går över till 8 kg ensilage med tex 60% ts, så blir det ju inte detsamma.

*ja, jag vet tråden är någon månad gammal*
 
Sv: Problem med magen

Tack för ditt svar!
Jag har en känsla av att jag var lite snabb med att förkasta idén med matjäst. Började ge henne igår igen. Vågar man ge 1 pkt om dagen eller ska man nöja sig med ½? Hur mycket ger du? (Hon är i 500 kilosklassen)
 
Sv: Problem med magen

Är det sådan jäst man använder när man bakar tex?
Ska testa det nu med, och se om något händer.
Jag har haft min hästkunskapslärare ute och kollat på honom, och hon säger att det inte är något farligt alls. Det är ett överskott av tarmsaft, hästens mage är blöt hela vägen till rektalampullen, och det är antagligen där min pålle inte absorberar vätskan. Men självklart, det är ju irriterande för både häst och mig så man vill ju av med det!
Samma lärare har även pratat med kliniken och de säger samma sak som henne - finns ingenting att göra åt det. Vi kom överrens om att jag skulle först testa med bakjäst, vilket jag ska börja med i helgen. Om det inte fingerar ska jag testa med... betfib? fibbet? Något sånt.. Var som betfor men utan den laxerande effekten, som om man sköljt av betfor flera gånger så sockerkaraktären försvunnit. Skulle vara snällt mot magen. Sist skulle jag testa samma som du skrev, texin, nexin något.
Har testat att bytt hö nu, då hästar tydligen kan vara allergisk mot vissa växter i hö, och i det förra höet var det väldigt mycket olika sorters växter.
Han har även börjat gå med en annan häst nu (gick själv innan), och jag TROR att det har blivit bättre.. Vill inte hoppas för mycket än, men jag kan hoppas att det kanske blivit lite,lite,lite bättre :)
 
Sv: Problem med magen

Varför inte prata med veterinären själv?
Har din häst varit så lös i magen en hel månad utan att du har vänt dig till veterinär? Det är vad jag förstår inte din egen häst. Vad säger ägaren?
Nu är jag inte veterinär men vad jag förstår så är det inte alls bra för en häst att vara lös i magen.
 
Sv: Problem med magen

Hej!
Ja, det är vanlig bakjäst som jag ger. Har gett 1 pkt morgon och kväll i 10 dgr nu. Någon dag har det varit som innan men på det hela taget har hon blivit mkt bättre. Blev rådd att köra på i åtminstone 3 veckor, är hon bra då så försöker jag trappa ner det och ersätta med foderjäst - om det funkar alltså!
Lycka till!
 
Sv: Problem med magen

Jag måste ha varit otroligt otydlig...

Min häst är inte lös i magen på det sättet. Ja, jag hade vänt mig till veterinär direkt om hans avföring varit lös. Men nu ser den ut precis som vanligt, det är bara "magvatten" som kommer ut då och då.. Nej, det kan inte vara bra/skönt för hästen, men han är inte sjuk. Det finns inget vetenskapligt bevisat foder som man kan ge mot detta, och man vet heller inte varför det uppkommit.
Min lärare har ju som sagt pratat med veterinär på Flyinge, de säger detsamma, finns inget att göra.
 
Sv: Problem med magen

Fast, det där bajsvattnet kan vara symptom på sjukdom det med. Sen finns det förvisso många hästar som är så ändå, men det går inte att säga att det är ofarligt bara för det inte är diarré.

Nämnda bajsvatten kan bland annat tyda på grovtarmsinflammation, vilket inte är att leka med.

Så en veterinärutredning först håller jag HELT med om.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 480
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 262
Senast: Lillebjörn
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 804
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp