Problem med lättridning i trav

F

Fozzie

Det kvittar vilken häst jag rider på så har jag följande problem;

Att rida lätt i "vänster varv" alltså sitta ner på vänster bak/höger fram.
Varesig ridbana eller i skog rakt fram eller böjt spår så hamnar jag i obalans när jag sitter om och det känns svajigt, jag stör hästen såklat .. Sitta ner i trav är inga problem..

Jag misstänker att jag är sned, man kanske borde gå till någon o rätta till sig.
Eller spänner jag mig, vart i så fall?! Jag har ibland problem med att jag glider över åt höger lite och drar med mej sadlen ditåt (också oberoende av vilken sadel o häst)

Jag kan inte riktigt klura ut vad skillnaden för mig som ryttare blir när jag sitter ned på det ena eller andra?

Har inte trillat av eller slagit mig allvarligt på annat sätt, faktiskt aldrig.

Sv: Problem med lättridning i trav

Har inga direkta tips , men har du problem att rida lätt och du testar i skritt´också?

Nej men det ska jag faktiskt prova nu när du säjer det :)

Kolla noggrant.
Ibland kan det vara svårt att se när yttrebenet "går bak".
Kolla ´lätt ner på mot benen och tänk istället att när hästen tar ett kliv frammåt (när inrebenet går fram) då ska du stå upp i sadeln.

Men sne kan ju också vara problem, kolla upp det hos någon då kanske? Det brukar ju gå att rätta till :)
Annars är det bara att träna på, i alla gångarter!

Kolla upp dig. Kiropraktor eller liknande. Jag var liite sned vid ett besök och det hade jag känt av innan just genom att sadeln ville glida snett.

Jag tycker det är skamligt att så få ryttare har någorlunda koll på sin kropp när vi sätter oss på en häst!

marrie: Jo att välja sittben har jag inga problem med men det är just det ena som är svårt för det blir så himla vingligt helt plötsligt.

connemara: Ja klart man ska kolla upp sej sjävl också. Har tänkt göra det kollar bara vad andra hade för erfarenheter i fall någon haft samma problem just med det där med sittbenet.
Vet en fysioterapeut som rider själv som ja tänkte gå till det borde ju vara bra.

Det är säkert att du är sned och behöver ett eller flera besök hos kiropraktorn. Har nyss haft samma problem.
Spelar ingen roll om personen rider själv eller inte eftersom problemet inte är hästrelaterat. ;)

Kan du inte be någon titta när du rider, framifrån/från sidan/bakifrån? Och se vad som händer när du rider lätt i vänster resp. höger varv. Är man sned vill man ibland liksom vrida sig upp i lättridningen.

Jo det ska jag göra, det är precis så det känns att jag vrider mig uppåt.

Efter semestern ska jag besöka en sjukgymnast. Innan dess har jag börjat stretcha mycket i bäckenet, benen och hela kroppen vilket gör att jag kan slappna av i sadlen mer.
Sen har jag jgort en fuling och kortat högre stiglädret ett hål. Och tänk, jag kan rida mkt mer avslappnat nu och glider inte över på fel sida längre. Alltså måste jag vara sned!

Nu rider ajginte mer än 2-3 ggr i veckan så jag tänker rida med ojämna läder tills jag är justerad, för det måste vara bättre för hästen att matte är bekväm och kan slappna av än att jag sitter och stretar i jämna läder.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 847
Hästvård Har ett stort på 11 år, hon har sedan hon kom till mig varit underlig i sitt travsteg. Jag ska försöka förklara. I trav så tar hon som...
2
Svar
22
· Visningar
2 766
Senast: Livi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar