Problem med lastning

Ela

Trådstartare
Köpte ett treårigt sto för några månader sedan som i princip aldrig hade åkt transport. När vi kom dit gick det relativt lätt att lasta genom att hela tiden backa henne och sedan gå fram osv...

När vi sedan började köra kastade hon sig slet av grimskaften och gick över bommen.

Vi har ett nyare umesläp som hästarna åker baklänges i så det var ju rätt gott om plats framför bommen och sedan fick jag in henne i spilten bredvid så hon fick åka åt "fel" håll hem. Resan var drygt 30 mil och hon var lugn på vägen hem.

Nu har jag tagit tag i lastningen hemma men det går inget vidare känns som jag har kört fast.

Stoet i fråga är väldigt osäker och rädd för det mesta i hanteringen men alltid snäll.

Jag har fortsatt att jobba på det viset backa, gå fram, backa gå fram och ibland fungerar det fint men ofta låser hon sig.
Hon reser sig och viftar med frambenen och drar huvudet åt ena hållet för att komma undan.

I början kan det gå rätt okej och hon går på transporten så att iallafall alla hovar är på någon del av transporten men sedan blir det ofta bara värre och värre.

Några tips? Behöver någon att bolla ideer med!
 
Sv: Problem med lastning

Det är jättesvårt när man inte ser hästen.
Hur är hon i hantering i övrigt?

Min första connenara tränade jag lastning genom att först lära henne att passera andra trånga utrymmen, ffa hinderstöd med filt/presenning över bommarna så det blev en gång först och spilta sen. Hon ville ha lite stöd på rumpan för att gå in men i övrigt lastade hon sig själv. Gången var bred från början.

Jag skulle lägga mkt tid på markarbete och förtroendeövningar (som hon klarar av!)
 
Sv: Problem med lastning

Varför backar du?
Har du ngn tanke med det?

hur backar du henne? Få henne att tänka framåt ALLTID o beröm. ston vill ha mkt av den varan o kommer att lita på dig ju mer hon finner att du ÄR att lita på.

Ett sto som reser sig är ganska ovanligt. låter som du drar för mkt i hennes huvud o kanske även vid backningen.

Vägen framåt ska vara "öppen" o drivningen ska ske bakifrån o så avspänt som möjligt, men helst att hon bara följer med dig.

Ta det varligt o öppna upp så mkt du kan o ge henne hennes ordinarie måltider i släpet . Vad du än gör bråka inte med henne. Tålamod.
 
Sv: Problem med lastning

Ta hjälp av en lasttränare! Ju förr desto bättre! Så kanske inte allt för mkt befästs.

Jag förstår inte varför man inte gör det direkt man får såna här prob. I ridningen gör man det..

Kolla i dina trakter om det finns någon BRA problemlösare och kontakta denne.
Så spar du både dig och framför allt hästen en massa negativa erfarenheter.
 
Sv: Problem med lastning

Jag har fått samma bekymmer med min egenuppfödda numera 4-åring :crazy:
Man känner sig helt maktlös. Jag har under mina dryga 30 år med häst aldrig misslyckats med att lasta hästar. Har hjälpt vänner och bekanta som kört fast men den här går jag bet på. Har nu kontaktat en tjej som jobbar med den här typen av problem och det är nog det bästa råd jag kan ge dig. Hitta någon som är erkänt duktig på den här typen av problem. Jag tror ibland att det är bra att försöka bryta ett problem via hjälp av en annan person. Visst kan det kännas som ett "misslyckande" men jag tror definitivt att man vinner på det i långa loppet. Lastningen är ju viktigt att det funkar, kan bli riktigt farliga situationer.

Lycka till!! (Till oss båda ;) )
 
Sv: Problem med lastning

Backningen som du gör tycker jag är bra, backar hon - backar du hon vidare! På så sätt kommer hon tillslut inte tycka att det är roligt att backa för hon vet att du ändå bara backa henne vidare eller att hon tillslut bara backar när du ber henne att backa = aldrig när du ska lasta.

Några andra tips är att använda nackmagneter för att få hästen att slappna av inför transport. Ha inte får kort transportgrimskaft, en del hästar får panik om man spänner för hårt.
 
Sv: Problem med lastning

Lisbeth Börjessons vido om lastning. Jag har börjat träna min Pålla efter att ha sett den ett par ggr. Finns mycket man ska tänka på,framför allt lugn o låta det ta tid
 
Sv: Problem med lastning

Varför backar du?
Har du ngn tanke med det?

hur backar du henne? Få henne att tänka framåt ALLTID o beröm. ston vill ha mkt av den varan o kommer att lita på dig ju mer hon finner att du ÄR att lita på.

Ett sto som reser sig är ganska ovanligt. låter som du drar för mkt i hennes huvud o kanske även vid backningen.

Vägen framåt ska vara "öppen" o drivningen ska ske bakifrån o så avspänt som möjligt, men helst att hon bara följer med dig.

Ta det varligt o öppna upp så mkt du kan o ge henne hennes ordinarie måltider i släpet . Vad du än gör bråka inte med henne. Tålamod.

Håller med. Den metoden funkar bäst anser jag. Min häst har varit otroligt svårlastad då hon råkade ut för en olycka med transporten som ung. Men jag kör också alltid med att hon ska tänka framåt! Efter 14 års övande kan jag nu säga att hon går att lasta på 10 min :-)
 
Sv: Problem med lastning

Inte ett dugg konstigt att hon inte vill, hennes första resa var traumatisk, gjorde ont och hon blev säkert jätterädd....

Sluta försöka tvinga henne in med backning osv, det funkar INTE på rädda hästar. Ibland kan man få in dem av ren utmattning men nästa gång är de bara ännu räddare. Du måste göra henne trygg med transporten, skapa trevliga associationer runt den. Det gör man enklast genom att ta bort all tvång och ge godis och beröm.

Jag har en metod som funkat väldigt bra på rädda hästar. Tar lite tid men du får en häst som frivilligt går in och som känner sig trygg i transporten.

Du behöver en medhjälpare med godis. Parkera transporten på ridbanan/i ridhuset eller någonstans där det finns gott om plats. Ha hästen i longerlina. Låt medhjälparen locka på hästen. I början får h*n stå på rampen. Ge godis och beröm när hästen kommer fram och är lugn. Medhjälparen flyttar sig gradvis längre in i transporten och fortsätter locka på hästen. H*n får under inga omständigheter försöka hålla fast hästen, det är okej om den backar ut. Kom i håg att detta inte är någon lydnadsträning, hästen är rädd, inte istadig.

Du skall stå kvar utanför transporten, gå inte in med hästen eller försök putta på den. Jag brukar stå bredvid rampen, nära transporten.

Första gången kanske det räcker med att stå på rampen. Träna lite och ofta, var lugn. När hästen väl går helt in skall du inte skynda dig att stänga in den, det börjar du med först när hästen kan stå en stund inne i transporten och äta och är 100% lugn och avslappnad.

Det är viktigt att hela tiden komma i håg att hästen inte måste känna sig pressad, då blir de bara ännu mer rädda. Målet är att hästen skall se transporten och tänka "Åh vad kul!! Nu skall jag få gå in där och äta morötter/kraftfoder osv!" :)
 
Sv: Problem med lastning

Det du kan göra är att börja fodra hästen i transporten. Ska den få mat så får den det i transporten då kommer den förstå att om hon går in där kommer hon få något gott och börja se transporten som något positivt. Har du möjlighet så ställ transporten i hagen också och när det är dags för fodring i hagen, låt den äta där och fortsätt så.
 
Sv: Problem med lastning

Jag har själv en ung häst som är ca 2 år nu!
Jag skulle råda dig att ta med dig lite hästgodis ut till transporten och träna i lugn och ro. Ta med dig ett longeringspö ner, det kan hjälpa! Om hästen vägrar gå in, så vifta försiktigt med spöet, nudda inte hästen! Om den tar, bara ett steg framåt så beröm den genast med godis! Tänk också på hästens kroppspråk!

Hoppas det här hjälper dig lite iaf! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 801
Senast: Tiffany
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp