Problem med länd/kors?

silverblom

Trådstartare
Min häst är stel i länden/korset, bakbenen blir stela och ibland släpar han dem litegrann. Han blir också lite tjock i haserna. Jag har haft ute vetrinär som inte hittat något på böjprov eller longering, hon tyckte mer träning och bommar mm Har också haft ute massör som masserat och behandlat med laser. Hon trodde på en sträckning i länden var ute 2 gånger och hästen blev helt bra. Sedan fick han vila en vecka, och det har varit lite snö och halt. Hästen blir dålig igen.

Någon som vart med om detta? Vad kan det vara och hur ska man behandla?

Min häst är stel i länden/korset, bakbenen blir stela och ibland släpar han dem litegrann. Han blir också lite tjock i haserna. Jag har haft ute vetrinär som inte hittat något på böjprov eller longering, hon tyckte mer träning och bommar mm Har också haft ute massör som masserat och behandlat med laser. Hon trodde på en sträckning i länden var ute 2 gånger och hästen blev helt bra. Sedan fick han vila en vecka, och det har varit lite snö och halt. Hästen blir dålig igen.

Jag skulle åkt in till klinik om jag var du. Där ni har större möjlighet att röntga och ultraljuda.

Säger som @Amanda_F - åk till klinik. Det låter t.ex. inte så sannolikt att en sträckning skulle visa sig på båda bakbenen som din massör tyckte. För att kunna behandla på ett effektivt sätt behöver du ju veta vad som är problemet.

En tidigare medryttarhäst hade samma symtom förutom tjock i haserna. När det var som värst hoppade hon nästan jämfota bak i trav. Hon var kollad av halva landets veterinärer kändes det som, alla ville böja och spruta i någon led.

Det enda som hade någon som helst effekt var en equiterapeut som trodde på en sträckning i ländryggen och behandlade därefter. Med hans hjälp blev hon bra men dessvärre slet hon upp det hela tiden, det kunde räcka med att hon halkade till på stallgången, så hon fick somna in efter att vi försökt få henne bra i flera års tid.

Den här hästen var en exteriör katastrof med tung framdel, låååång rygg och klent bäcken.

Tråkigt svar kanske. Mitt råd är att du snarast tar din häst till en (eller flera) duktiga veterinärer så att ni kan hitta felet och åtgärda det innan det är för sent.

Dags att åka på en genomgång på klinik . Hemmavet kan sällan utreda annat än att konstatera att hästen är halt/ohalt och då om den är halt möjligen skriva ut lite inflamatoriskt att utvärdera med ngn vecka för att se om förbättring upplevs.

Säger som de andra, åk till en bra klinik. Jag skulle lyfta frågan med veterinären om det kan vara PSSM typ 1 eller 2. Kan ge såna symptom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Kanske mer träning än vård...eller mitt emellan. Eftersom min häst haft handbromsen i en del på sista tiden tog jag ut en massör i...
Svar
6
· Visningar
1 712
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar