problem med klippning!

J

johannaaaa

Idag när jag skulle försöka klippa min ponny som jag vet inte går, så gav jag henne plegacil först, för att få henne lite lugn, när hon stog på gången och sov lite halvt, tog jag fram klippmaskinen, och när hon såg den flög hon, slet sig och sprang in i boxen och skakade, och snarkade, eller vad man ska kalla det. så jag förstod att det inte går med bara plegacil, så jag gick runt på gården och hittade en veterinär! timing verkligen! så jag frågade om han hade något lugnade, så han gav henne en spruta lugnade, och då somnade hon VERKLIGEN! så jag tog fram klippmaskinen, hon försöka flytta sig, men det orkade hon naturligtvis inte, så jag satt på den, och då röck hon till, sen stog hon stilla och jag började klippa, vid huvet började hon försöka ta bort huvudet, men det orkade hon inte, vid benen lyfte hon lite halvt på dom och försökte få mig att sluta, även fast hon sov!! ja som sagt, hon blev klippt iallafall, i slutet började hon flyga runt när man skulle klippa benen det sista, lite finklippning. så jag gav upp om att få henne finklippt. juste, hon hade självklart bommul i öronen också.

Nu vill jag ha tips om hur jag ska kunna klippa rädda ponnyn utan att hon ska bli helt livrädd. Ja, det funkar om man söver henne, men vill inte gå den vägen, jag vill att hon ska kunna veta att det går bra ändå. har någon några tips om hur man kan lösa detta problem? och en lösning är inte "strunta i att klipp henne" för det tänker jag inte göra, hon måste lära sig + att hon ser ut som ett troll i all päls, och så får man inte se ut på tävling (enligt mig).. Ja, alla slags tips tack!!

Sv: problem med klippning!

Idag när jag skulle försöka klippa min ponny som jag vet inte går, så gav jag henne plegacil först, för att få henne lite lugn, när hon stog på gången och sov lite halvt, tog jag fram klippmaskinen, och när hon såg den flög hon, slet sig och sprang in i boxen och skakade, och snarkade, eller vad man ska kalla det. så jag förstod att det inte går med bara plegacil, så jag gick runt på gården och hittade en veterinär! timing verkligen! så jag frågade om han hade något lugnade, så han gav henne en spruta lugnade, och då somnade hon VERKLIGEN! så jag tog fram klippmaskinen, hon försöka flytta sig, men det orkade hon naturligtvis inte, så jag satt på den, och då röck hon till, sen stog hon stilla och jag började klippa, vid huvet började hon försöka ta bort huvudet, men det orkade hon inte, vid benen lyfte hon lite halvt på dom och försökte få mig att sluta, även fast hon sov!! ja som sagt, hon blev klippt iallafall, i slutet började hon flyga runt när man skulle klippa benen det sista, lite finklippning. så jag gav upp om att få henne finklippt. juste, hon hade självklart bommul i öronen också.

Nu vill jag ha tips om hur jag ska kunna klippa rädda ponnyn utan att hon ska bli helt livrädd. Ja, det funkar om man söver henne, men vill inte gå den vägen, jag vill att hon ska kunna veta att det går bra ändå. har någon några tips om hur man kan lösa detta problem? och en lösning är inte "strunta i att klipp henne" för det tänker jag inte göra, hon måste lära sig + att hon ser ut som ett troll i all päls, och så får man inte se ut på tävling (enligt mig).. Ja, alla slags tips tack!!

du får nog bygga upp ett nytt förtroende.

köpte ponnyn för ca 1 månad sen, och hon har förtroende för mig i annat, men det med klippning går inte, så det med förtoende är inte felet, utan hur ska hon få förtroende för en klippmaskin :P låter kanske lite dumt, men hon tror verkligen att den är det värsta som finns.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker du ska öva på hur klippmaskinen låter. Stå så pass långt ifrån så hon ej får panik. gå närmare när du märker att hästen klarar det. Nu har du hella våren o sommaren ha ej för bråttom. Då får du börja om
Det ja mena med förtroende va att du klöpp m en droggad häst

Jag har klippt min häst en gång. Fick hjälp av en komis som har maskin. Jag hade ingen aning om hur hästen skulle reagera, men kompisen startade upp maskinen försiktig i sadelkammaren med nästan stängd dörr. Succesivt öppnade vi dörren och hon närmade sig hästen jätte försiktigt. Sen la hon en hand på hästen utan maskin, när det gick bra la hon handen med maskine mot hästen för att känna vibrationerna. När det gick bra började hon försiktigt klippa på halsen. Min häst är väldigt rädd om sina öron och ganske känslig för höga ljud. Men den här metoden gick riktigt bra. Hästen var väldigt skeptisk i början, men hon fann sig slut.

Ta hjälp av en kompis eller en som är van vid klippning nästa gång. Håll hästen i grimskaftet utan att binda upp den. Hästen har ju troligen blivit väldigt skrämd tidigare, så man måsten vara väldigt försiktig. Och framför allt ha tålamod och minst en medhjälpare.

Jag har klippt min häst en gång. Fick hjälp av en komis som har maskin. Jag hade ingen aning om hur hästen skulle reagera, men kompisen startade upp maskinen försiktig i sadelkammaren med nästan stängd dörr. Succesivt öppnade vi dörren och hon närmade sig hästen jätte försiktigt. Sen la hon en hand på hästen utan maskin, när det gick bra la hon handen med maskine mot hästen för att känna vibrationerna. När det gick bra började hon försiktigt klippa på halsen. Min häst är väldigt rädd om sina öron och ganske känslig för höga ljud. Men den här metoden gick riktigt bra. Hästen var väldigt skeptisk i början, men hon fann sig slut.

Ta hjälp av en kompis eller en som är van vid klippning nästa gång. Håll hästen i grimskaftet utan att binda upp den. Hästen har ju troligen blivit väldigt skrämd tidigare, så man måsten vara väldigt försiktig. Och framför allt ha tålamod och minst en medhjälpare.

:bow:va sunt av er att tänka innan.:smirk:

Min pålle kan vara nervös ibland och är en flykthäst.
Vi klippte honom första gången någonsin i oktober. Jag var riktigt nervös för hur det skulle gå. Fick skräckbilder i skallen :p
MEN jag har jobbat mycket med NH och han vet att när repgrimman åker på - då ska man lita på matte. :crazy::D
Så han stog där med repgrimma, löst grimskaft och vi klippte honom. Inget prat "Sååå ja, lugn" - det stressar bara upp dom eftersom man bekräftar att det är "farligt". (Sa iaf tandläkaren när han skulle ge honom lugnande)

Vi klippte uppe vid öronen (som inte många får röra heller!) och ner på halsen, bogen och bringan. Hästen bara stog där som om han blev klippt varje dag. :love:

Det är iaf vårat sätt att klippas :)

Tack ska du ha. :)

Jag anser att man måste inte till varje pris tvinga in hästen i en situation som den kanske inte klarar av. Vet man att hästen inte varit med om en t ex klippning, bör man ta det försiktigt så inte hästen skräms utan får en "behaglig" upplevelse.
Är hästen redan rädd får man vara ännu mer försiktig och ta det succesivt. Man måste försöka sätta sig in i hur hästen tänker. Vi människor vet ju att maskinen låter, den kan ev luggas lite, men den äter inte hästar.:angel: Detta har ju hästen ingen aning om utan hör ju bara ett oljud som den upplever som en fara = rädd-fly!

Sen finns ju de hästar som t ex min andra som nästan står och sover när hon klipps :love: Hon älskar pyssel och uppmärksamhet.

gud vad olika folk är, haha!

jag personligen om jag ska klippa mina hästar, går helt enkelt fram med maskinen och tar ingen notis om deras beteende whatsoever och det är för att när jag är lugn så ska mina hästar vara lugna, inte mer med det helt enkelt!

och det funkar för mig, aldrig haft några problem med att vare sig klippa, duscha eller damsuga dem....

klippmaskinen var inte på, jag tog upp den ut lådan, ca 5 meter från henne när hon slet sig. ja jag är inte dum i huvet och tar fram en klippmaskin och sätter på den vid henne när jag vet att honär LIVRÄDD för den. så dum är jag inte ;) har kommit på att jag ska köpa en klippmaskin och bara träna på att den får nudda henne utan att den bitts innan jag sätter på den :)

är hon så rädd? för knappast kan hon se skillnad på en klippmaskin och e... tex en stor gammal mobil på det avståndet... kanske är så att du spänner dig (vilket inte är så konstigt utan bara naturligt!) och hon läser av dig helt enkelt...

eller, är det helt omöjligt? du får prova med liknande saker som hon inte borde se nå skillnad på, men som kan ändra ditt kroppsspråk väldigt mkt...

jag gör alltid så med nya grejer, går raka vägen fram med den för att tydligt visa att det inte är nåt spec, så mao så får inte mina hästar titta o lukta på saken... för i min värld säger jag då till hästen titta vad den här är farlig, den måste vi nosa på! gör likadant oavsett om det är en borste, hovkrats, stetoskop whatever.... funkar för mig iaf... du kan ju prova... fast prova inte med klippmaskinen först ;)

Du får köpa en sån som jag har sladdlös o låter knappt då kanske hon blir lungnare ? :)

Jag har aldrig klippt min ponny xD
Lycka till ;P

Köp en riktigt tyst maskin då när du ändå ska köpa! En liten Moser räcker kanske? Den är TYST.

Jag har samma problem med min ponny. Han är inte rädd för någonting annat, men har "fobi" för klippmaskiner. Vet inte vad det kommer ifrån, jag har klippt honom själv innan och sedan åkte han och var borta i tre år, och nu går han inte att klippa. Han är så rädd att när de andra hästarna klipps i stallet står han i ett hörn av boxen och skakar - trots mat och att hästarna som klipps är lugna och står en bra bit ifrån. Han blir helt blockerad och man får ingen kontakt med honom - han lyssnar alltid annars!

Jag har helt enkelt accepterat att just den grejen kan man inte göra med honom, så han får lugnande. Han slipper bli rädd, jag slipper krångla, det är lätt och säkert. Jag förstår inte varför jag ska utsätta min häst för den enorma skräcken att bli klippt om jag inte måste. Bättre att han får lugnande och inte bryr sig och sen är det klart.

jag gör alltid så med nya grejer, går raka vägen fram med den för att tydligt visa att det inte är nåt spec, så mao så får inte mina hästar titta o lukta på saken... för i min värld säger jag då till hästen titta vad den här är farlig, den måste vi nosa på! gör likadant oavsett om det är en borste, hovkrats, stetoskop whatever.... ;)

Det är ett bra tips annars! :) Så brukar jag göra med andra saker som kan vara "farliga" (tex ett nytt vägarbete bredvid stallet med grävskopor, blinkande lampor, läskiga djupa hål och konstiga gubbar :D som vi mötte idag), nemas problemas med någonting!

klippmaskinen var inte på, jag tog upp den ut lådan, ca 5 meter från henne när hon slet sig. ja jag är inte dum i huvet och tar fram en klippmaskin och sätter på den vid henne när jag vet att honär LIVRÄDD för den. så dum är jag inte ;) har kommit på att jag ska köpa en klippmaskin och bara träna på att den får nudda henne utan att den bitts innan jag sätter på den :)

tycker du har en sund inställning svårt att veta allt om en häst man haft en månad:d

De kan verkligen ha fobi för klippmaskiner! Vår ponny, som vi haft i 4 år, avskyr klippningen. Ändå är hon klippt många gånger, inget har hänt, hon bara inte gillar det. Räcker man tar fram maskinen. Men vi bremsar, klipper snabbt som tusan, och sen är det klart. (Eller vi...äldsta dottern som jobbar med hästar kommer hem och gör det!) Och ponnyn stampar med framhoven och är allmänt förbannad, men rör sig gör hon inte. Förra klippningen var det otur, strömmen gick efter halvklippt häst, så där stod de, med bremsad, halvklippt häst i kolmörker. Inte så kul!

ojj, jag som tyckte vi har prob med våran häst.
Han har stått i syrrans ägor i 2år. tror inte han varit klippt tidigare. så dfö försökte vi vänja honom vid ljudet o maskinen o så. d va inga prob. vi hade hjälp vid första tillfället då vi ej visste hur d skulle gå. först va han tokig, men tyckte senare att d va skönt o få väck all päls. ena sidan blev klar. o sen te andra gick bra tills vi kom där virvlen är, ca halva baken kvar o lite under magen typ.
då var d lögn. jag tror han reagerar så för han kitlar med. men iaf han sparkade som satans. vi försökte med en som håller benet men funkade inte alls. vi försökte gång på gång. funderade på om vi skulle ta lugnande. men vi lät bli.
det gick nån vecka o så, o i måndes tog vi ut en som skulle klippaa klart. hon hade med sej sin kille som var STARK o han fick hålla benet. d ryckte en del o han försökte sparka men tillslut fick vi d klart!: så nu kan vi visa upp han igen :P

är hon så rädd? för knappast kan hon se skillnad på en klippmaskin och e... tex en stor gammal mobil på det avståndet... kanske är så att du spänner dig (vilket inte är så konstigt utan bara naturligt!) och hon läser av dig helt enkelt...

eller, är det helt omöjligt? du får prova med liknande saker som hon inte borde se nå skillnad på, men som kan ändra ditt kroppsspråk väldigt mkt...

jag gör alltid så med nya grejer, går raka vägen fram med den för att tydligt visa att det inte är nåt spec, så mao så får inte mina hästar titta o lukta på saken... för i min värld säger jag då till hästen titta vad den här är farlig, den måste vi nosa på! gör likadant oavsett om det är en borste, hovkrats, stetoskop whatever.... funkar för mig iaf... du kan ju prova... fast prova inte med klippmaskinen först ;)

jo det är klart att det finns folk som spänner sig, men jag vet till 99% att jag inte var spänd, tog liksom fram den som om det car en borste. kanske är hon rädd för sladden, för den & mobil ser man skillnad på :P får träna och träna & träna!!

hade faktiskt tänkt att försöka klippa henne först med en klippis som är utan sladd och låter ingenting, men det var på slipning :(
gade tänkt att köpa en liten tyst utan sladd :) letar på efter en sån :D
ngn mer med tips/kommentarer?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 778
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 066
Senast: Josefineeee
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 263
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama