Problem med kanin

F

fandango

Jag har en långhårig raskanin (vädur) på sex år. Han har aldrig varit särskilt renlig av sig och det är inte ofta jag sett honom sitta och tvätta sig som kaniner brukar göra.

När han ska göra sina behov är det som om han inte orkar lyfta på baken, för allt kladdas fast därbak och det bildas en en stor kaka bestående av skit :crazy: Han har varit till veterinären men de har inte sett något, annat än att han har haft problem med att det rinner från ögat (tål ej halm).

Vad kan det vara för nåt? Kan det vara så att han helt enkelt bara är för slö för att lyfta på baken?

Sv: Problem med kanin

Kaniner som är lite till åren kan ofta få såna problem, skit fastnar i pälsen, lös päls fastnar i skiten, och det blir en otrevlig kaka.
Jag brukar ta på handskar och "plocka bort" (ev. bryta bort) det värsta om det går, inte dra så att kaninen får ont bara.
Är kakan hård, sätt kaninen på en blöt handduk eller i grunt vatten. Ett bra tips är att sätta honom på golvet i duschen och spola med ljummet vatten på golvet mot rumpan på honom. Sedan kan man "plocka bort" lite till.
Bada sedan bort resten, det som sitter innerst i pälsen och så. Han är antagligen röd och lite svullen under om huden syns på nåt ställe.
Tvål och vatten går jättebra, bara det inte är mitt i vintern, torka honom läääänge efteråt, min brukade sitta i en handduk som en bäbis.
Om han är lite fuktig när du sätter in honom i buren, ge honom ordentligt med hö eller halm att sitta på.

Testa sedan en diet av hö och vatten i två veckor, så borde det försvinna. Kom ihåg att när du börjar ge vanlig mat igen, öka mängden undan för undan.
Det kan komma tillbaka, men detta hjälper ett tag iallafall! Lycka till!

På min första kanin kom det tillbaka ofta, men på en av mina nuvarande försvann det för gott första gången jag försökte (fick ta över henne som femåring, de som hade henne innan hade inte gjort något åt det).

Sv: Problem med kanin

Har badat honom ofta men han hatar det verkligen så man får kämpa på ordentligt :smirk: Ska prova med diet på honom och se hur det funkar!

Tack för tipsen! :)

Liknande trådar

X
Övr. Djur Hej igen! Här kommer fler kanin frågor!!! Men jag måste bara fråga, är det någon mer som har en knasig kanin som ligger i sin egen...
Svar
14
· Visningar
1 470
Senast: Dahlgren
·
Övr. Djur Jag har en långhårig vädurskanin på 8-9 år (utekanin) som för några år sedan hade ögoninflammation. Gick till veterinären och fick en...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Agapi
·
Z
Övr. Hund Jag är så jävla trött, förbannad, lessen och jag vill skälla ut varenda jävel jag ser här med lös hund... Som jag skrivit tidigare så är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 449
Senast: boccia
·
Övr. Hund Min nioåriga greyhoundhane tappar vikt i en fart som varken är önskvärd eller hälsosam. Pensionerad kapphund, jag har haft honom sen...
Svar
9
· Visningar
2 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka